Nya marsvin - markerar revir
de är så här att jag skaffa mitt första marsvin för 2 dagar sen , och allt gick hur fint som helst . jag läste sedan att de är bättre för marsvinen att man har 2 st så dem inte känner sig ensamma. så jag skaffa då en till dagen där på som är systern till den jag skaffa för 2 dagar sen. allt gick bra när dom först träffades på neutral mark men så fort dom kom in i buren försökte nr 1 att styra och ställa . de e inte att dom bråkar utan mer att nr 1 markerar och visar att de e dens revir , men nr 2 blir rädd och gömmer sig i sitt hus varje gång de händer, och varje gång nästan nr 2 ser nr 1 så drar den sig undan. e de något jag borde göra eller klarar dom de sjäv, och finns de något jag borde vara mer uppmärksamm på? båda e flickor och är ca 8 veckor gammla och kommer från sammma kull.
mvh johanna
Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Det kommer att lugna sig med tiden, någon måste bestämma i buren och din första är kanske den som är bäst lämpad till det. Så snart hon satt den andra på plats så blir det lugnt :)
Hanna
okej låter bra , men man blir lite skraj , vill ju inte att någon av dem ska fara illa till. men tack så mycket m.v.h johanna
Kanske nr 1 tycker de e sitt revir då hon bodde i buren ensam först.
Alla marsvin brukar göra upp så dom vet vem som är ledaren, ryker dom dock ihop ordentligt (bitsår m.m) så är det bäst att sära på dom och kanske hitta en annan kompis :)
okej tack får råden :) som tur e har dom inte rykt ihopp orentligt utan mer at dom markerar .
Vad bra att du skaffade en kompis till ditt marsvin så snart :)
Så länge de har en tillräckligt stor bur (minst 120*60 cm eller motsvarande) och flera olika gömställen är det ingen fara, de kommer lugna sig ganska snart. Det underlättar för dem om du inte har helt stängda hus (fyra väggar med en öppning) utan öppna hus med ex. tak och fyra ben, eller två väggar och tak. Ge höet i olika högar i buren, sprid ut grönsakerna istället för att lägga dem i en hög och ha 2 matskålar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus