Bygga"bur".
Har en liten fundering på att göra om en Billy-bokhylla till marsvins hem. Ni som gjort liknande projekt hur skulle d funka?? Har ni plastmatta i botten å upp på kanterna eller siliconar ni springorna eller hur har ni gjort?
Är trött på att ha flera vanliga burar så jag tänkte ha en stor så dom har lite yta samtidigt. Förslag mottages tacksamt, gäääärna med bilder.
Jag använde: Billybokhylla alá 200x80 cm, spånskiva som botten, plastmatta köpt på Bauhouse, plexi som vi fick av bekant.
Skruvade fast spånskivan, sågade ut långt ovalt hål i ena långsidan (framsidan), klädde hela burbottnen (upp till kanterna) satte fast plastmattan med häftapparat uppe i kanterna, satte i plexit: Klart!
Enkelt, relativt billigt, och ganska snyggt!
Skickar med en bild också :-) Men kan inreda hur kul som helst i bokhylleburar, det är så kul då marsvinen verkligen blir mkt mer aktiva! Just på bilden är ju inte inredningen så kul kanske (tillfälliga papphus t.ex) då vi just höll på att flytta som du ser på flyttkartongerna under buren.
#1 Så fint:) Men skulle jag ha en bokhyllebur hade jag behövt nät som tak, pga katter & hunden:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 Jättesnyggt! Nått sånt ja funderar på.
Hur gjorde du i mattskarvarna som blev? Skar du ut å limmade eller vek du å bara häftade fast dom eller?? Vad för matta använde du? Har en badrumsmatta men ja tror den är för tjock att jobba med…..
#3 Det är plastmatta :) Alltså jag vek kanterna omlopp med varandra och sen häftade jag fast som på övriga buren, hoppas du fattar :p

Jepp, fattar. Min matta känns så tjock, ska åka å se om d finns tunnare som e lättarenatt jobba med.
Kommer nog mer frågor men ska börja med buren nu så kommer d nog efter hand.
Finns även genomskinnlig vaxuk som är tjockare än vanlig vaxduk men tunnare än plastmatta :)

Låter kanon! Var kan man shoppa den då?
#7 På jysk köpte jag för 49kr/m.

I mina marsvins bokhyllebur har jag vanlig vaxduk köpt på Willys som har hållt i 1,5 år utan att slitas, så jag tycker inte att våtrumsmatta är nödvändigt. Har fäst den med dubbelhäftande tejp och maskeringstejp.
Envishet och drömmar
#9 - Finns det sådana kvar att köpa på Willys?

# 10. Jag tror inte att det är någon särskilt magisk vaxduk jag snubblade över men är osäker på om det finns kvar, har inte kollat efter det sedan dess. Det såldes som metervara, man fick klippa från en stor rulle.
Utbudet skiljer sig ju åt mellan olika butiker och jag vet inte om alla Willysbutiker har vaxduk.
Här är en bild från buren. Ignorera Julgrisens fula nyklippta frisyr (det är en gammal bild, nu är han snygg i håret igen).
Envishet och drömmar
Jag själv tycker dock det är bättre med plastmatta. Mina grisar har börjat tugga eller slita hål på vaxduk (de är inte jättehållbara) och de måste bytas med jämna mellarum om man vill ha den i buren. Platsmattan håller i flera år.
ok

# 12. Mina biter bara på lösa kanter, men det finns det inga längre (maskeringstejpen löste det problemet).
Envishet och drömmar
Vill du leta vaxduk ändå brukar det finnas på ÖoB också på meter :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ska ut i morgon å se vad ja hittar. Har fått tag på 2 Billybokyller som ska snickras om.
Vet att dom säljer metervara även på EKO-hallen men om man ska ha vaxduk skulle d vara bra att få tag på den tjocka sorten som Royalz skrev om.
Ska även kolla på plastmatta om d finns olika tjocklekar för den ja har liggandes finns ingen suck att ja kan vika i hörnena utan måste klippa av där och då blir d ju glipa.
Ska t IKEA å handla hjul å sågen å köpa plyfaskiva så har ja nog allt sen.
Får se om d blir som ja har tänkt….

#16 Jag använde en hårdare plastmatta i min bur. Då klippte jag till bitarna sen använde jag akvariesilicon i skarverna så att det blev tätt. Det fungerar utmärkt det också.
Mvh Alexandra

Lite så ja tänkt från början en sen kom ja på att grisarna kanske käkar på siliconet. Har dina låtit d vara?

mina grisar har inte ens testat att smaka på det. Och stryker du ut det så att det blir slätt innan det torkar så kommer grisarna inte åt att smaka heller :p
Mvh Alexandra
#18.. ta nåt som grisarna inte äter på mamma, poppi smakar säkert på det!! elr ja mer än "smakar"

Har nu satt igång med att bygga nya "grishus" och fotar under byggets gång. Funderar lite på olika lösningar etc så d kanske tar en stund. E ju inte varje dag vi bygger ny bostad.
När jag läst lite olika trådar så nämns olika byggkonstruktioner som kan vara intressanta för andra. Om man bara har några marsvin och inte är inne i marsvinsvärlden så är det självklart att man använder dom hederliga burarna med plastbotten å galler"lock", nått annat vet man inte om!
Har därför en liten undran: Finns de en bildtråd redan där ni som har hemmabyggen eller smarta konstruktioner av olika de slag visar upp era alster eller är det dax att starta en sådan?? Jag är iallafall super sugen på å se bokhyllebyggen, gardebsbostäder å allt annat jag läst att ni har!!!
#1:
Bur av Billy bokhylla: Har du inget lock? Är du inte rädd för att marsvinen hoppar över kanten? Eller är det omöjligt?
mvh Nusan

Vi har inte tänkt att ha lock heller, kanske e dumt å inte ha…
Hoppar dom så högt? Billy e 29 djup tror ja.
#22, 23 Tack så jättemkt! Jättekul å se andras konstruktioner så man kan ta lite från andras ideer å få ihop ett hopkok som passar just oss å våra små svin. 
Hittar någon länken blir ja jätteglad för ja gör d inte trots letande…fel säkerligen.
#25 Mina har aldrig hoppat. Har kanter från 17cm till 25cm.
#25 En av mina är en riktig klätterapa och kan lätt hoppa 30 cm om hon bara vill, men i buren stannar hon. Har ju som sagt Billy-Bur.
Tråden finns här: Bilder & fakta, bara hembyggda burar! Jättebra och lång tråd med massor av inspiration! :-)

#27 Tack så jättemkt!! Å 17 åxå, ja som MÅSTE gå å lägga mig, ska upp tidigt som attan! Kan ju inte låta bli att smygtitta lite nu ju……..
#28 Haha :p Burbygge är kul!