Krökta klor?
För ungefär två år sedan köpte jag Nattvind. Hon är en engelsk crested i färgen mörkögd golden och helt underbar! Lite mullig sådär, men världens keligaste och min lilla gris.
Jag köpte henne från en djuraffär. Det borde jag inte ha gjort, jag vet, men det kom så plötsligt när jag fick veta att man inte fick ha ett marsvin. Jag var tio år gammal, skyller väl på det.
Hur som helst - jag köpte Nattie. Men på djuraffären klippte de aldrig, och då menar jag aldrig, hennes klor. Jag vet inte hur länge hon hade bott där, men jag har aldrig sett på maken till sämre klor! Hennes klor hade blivit så långa att de böjts, krökts, in mot skinnet och nästan vuxit fast i trampdynan!
Jag gör allt för att min bebis ska må bra. Allt! Jag klipper hennes klor några gånger i veckan, lite, någon millimeter sådär. Ändå så är hennes klor böjda!
Kan jag göra något annat för att få hennes klor att börja växa rakt igen? Klaga inte på att klorna är böjda - klorna hade växt så när jag köpte henne. De har blivit mycket bättre men jag har ingen lust att fortsätta bara såhär i ett par år till tills de jämnat ut sig. Jag vågar nästan inte ha henne på golvet där det är hårt, då jag är rädd att klorna böjs mer.
Jag klipper dem ofta. Kan jag göra något mer som sagt? Tacksam för svar!
Bifogar en liten bild på Nattie. Visst är hon vacker? Tagen för några sekunder sedan med min webcam, därav kvaliteten.
Kram,
Cis, Nattvind & Snöboll.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Dom förra ägarna till mina smågrisar, Pepci & Kålan var oxå dåliga på att klippa klor!Dom var böjda men inte så mkt som Nattis var.Har börjat få ordning på dom nu men dom är inte helt bra och jag har haft dom i 1 ½ år.Så jag vet tyvärr inte vad du kan göra..:/
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Tack för ditt snabba svar Fiona! Visst är det hemskt när folk inte klipper klorna? Blir så arg och ledsen. Mest ledsen, för allt lidande Nattie har stått ut med i den där djuraffären.
Sen var hon otroligt överviktig också. Nu är det hårdbantning! Eller ja, inte hårdbantning direkt. Kunde inte så mycket om marsvin när jag skaffade dem för två år sedan och jag har lärt mig otroligt mycket om foder och aktivering osv.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#2 Håller med idiotiskt, tänk hur många små liv som plågas..:/
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Nu lär jag väl bli rejält påhoppad, men när jag hade en hona som hade så långa klor (familjen hon kom ifrån visste inte bättre) så fick jag medvetet klippa i pulpan för att få ner längden på den. Det hjälpte inte att klippa lite men ofta. Jag tog aldrig mer än en klo varannan var tredje dag. Visst gjorde det säkert ont på henne just då, men det gjorde det ju också att gå med klorna i fotsulan…
Jag tycker att du ska fortsätta klippa de lite rätt ofta, som du gör. Är det klorna längst ut på tassen eller alla som är böjda?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag tycker att om du verkligen vill få en lösning på detta problem borde du ta nattie till veterinären och få expert råd. Det kostar ca 500 kanske. Jag vet att det låter som jätte mycket pengar men tänk på stackars Nattie
#6 Det är ju inte säkert att en veterinär kan göra något åt det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus