Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2591 ggr
Lyan
0

Ch-teddy/rex/teddy

Kan ett marsvin bära alla tre generna samtidigt? Sedan är det ju inte ett dugg smart att göra men är det möjligt?

Hur får man ch-teddysarna att fortsätta vara semilånghåriga? Har det med ch-anlaget att göra? Ett "vanligt" semilånghårigt marsvin har ju ytterst sällan jämnlång päls, har sett många semilånghår men aldrig någon med jämn päls. Likaså brukar det ju bli allt från släthår till "riktiga" långhår om man parar två semilånghår, varför blir det inte så på ch-teddy?

Creation
0

Just rasgenetik är jag egentligen inte jättehaj på, men som jag fått det förklarat för mig är det som följande.

Det finns fem rexoida anlag i Sverige, och alla dessa kan ett marsvin bära samtidigt, eftersom alla anlagen sitter på olika ställen. Rex(recessivt), teddy(recessivt), lunkarya(dominant), skinny(recessivt), CH-teddy(recessivt?). Det är alltså teoretiskt möjligt att avla fram en skinnyrexteddylunkaryaCH-teddy(eller vad nu en sådan ras skulle kallas). Och crested, virvlar eller långhår på det dessutom. ;)

Jag vet tyvärr inte vad CH-teddyns pälslängd beror på dock. Jag vet inte om det är särskilt väl utforskat heller. Men jag tvivlar på att det beror på långhårsanlaget, med tanke på att pälsen verkar stanna i längd efter ett tag, till skillnad från hos vanliga långhår. Längden kanske sitter i CH-teddyanlaget? Har man sett någon riktigt korthårig CH-teddy? Det är inte min variant, så det gör det hela ännu svårare. :p Man borde nog vända sig till de större CH-teddyuppfödarna om man verkligen undrar.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

#1 Ja, CH-teddyns anlag är recessivt.

Det finns både väldigt korthåriga CH-teddy, som mer ser ut som vanliga Teddy, och de som är väldigt långhåriga (runt 12 cm lång päls, fast den växer ju inte konstant som på långhår).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

#1 Haha och jag tyckte jag hade ett invecklat "rasnamn" på Xander: Satincrestedrexpet typ… (Typet hör till Xanders "ras" har jag bestämt :-P)

En gris med så många anlag hade man nog kunna ha rätt roligt med genetiskt, men det hade ju verkligen inte gynnat någon av raserna direkt

#2 Det är just det jag inte får kläm på, att pälsen är ungefär lika lång över hela kroppen, även om den tenderar att bli längre på baken, och att den inte fortsätter växa.

Fast jag är nog inte tillräckligt nyfiken för att börja jaga uppfödare, får se om jag haffar någon i Landskrona :-)