Varför????
Varför är det så många som skaffar marsvin och sen skänker bort dom - både akut och jag vet inte allt???
Förstår folk inte att det är ett ansvar för ett litet LIV?
Om ni skaffar barn och blir trötta på dom - adopterar ni dom bort då???
Det gör så ONT att se alla dessa små liven behandlas som skit, rent ut sagt!!
Ta för fasiken erat ansvar de åren det handlar om!
Ja, jag är arg och uppriven och ledsen för alla dessa småttingar som inte har bett om att få komma till nån som inte har lust med dom längre!!!
Visst, det finns dom som VERKLIGEN behöver nya hem…men långt i från alla - EGENTLIGEN!!
Tänk om era föräldrar skulle gjort likadant med er när ni var små och skrikiga och dom var helt förbi av trötthet på ert skrik?
Annons på blocket:
"AKUT! Skrikigt barn bortskänkes. Snällt när det är tyst. Vi har inte den tiden som krävs längre. Matas var fjärde timma".
ANSVAR, mina vänner, är nyckeln för lyckliga marsvin!!!!
Från en MYCKET UPPRÖRD // Shintaida
TÄNK NU PÅ ATT….det är så här som JUST JAG känner. Så ingen kan få mig att ändra uppfattning…

#0 Jag känner igen mig i det du skriver. Varför skaffa marsvin om man ändå inte orkar med dem??
Men ibland kan ju faktsikt intressen svikta? Och om det är så, så hoppas man ju att de som har marsvin ser till att de får ett bra hem! men så är det ju heller inte alltid….

#0 Håller fullständigt med dej!
Hur kan dom vara så elaka att inte "läsa på" innan dom skaffar marsvin!
Jag höll på att läsa fakta på Internet/ i böcker/ och fråga marsvinsuppfödare, i flera månader innan jag skaffade marsvin.
Nu har jag tre stycken små grisar, varav en är egenuppfödd.
*Jag är bara 13år* och kan såååå mycket mer än dom tjejer som har marsvin i min ålder.
T ex.. Min kompis hade bara ett marsvin därför att hon såg det i en djuraffär och tyckte att marsvinet var sött.
Hon hade varken läst i böcker eller på internet om marsvin, hon visste inte att hon behövde en marsvinskompis till hennes marsvin så då GAV jag henne en marsvinskompis, och sedan efter några veckor så beslutade hon att sälja sina marsvin..
Jag blir såå ledsen över det att jag aldrig mer förlåter henne.
Håller med dig Shintaida, det är elakt. Det måste vara hemskt stressande för dom små liven. Och det är inget dom själva valt och kan styra över, utan det är VI som har den s.k "makten" över dom, och i mitt tyckte verkar det som att sånna människor inte verkar lyssna till vad djuret egentligen behöver? (Med sånna människor menar jag sånna som inte tänkt på vilket ansvar det är att ha marsvin och vad det innebär INNAN dom skaffat sig marsvin)

Jag håller med er alla.
Mina marsvins föräldrar blev övergivana på 4h gården kättilsröd. Astrid (mamman)var smäll fet och skulle få ungar när som helst. Efter några veckor kom två hannar och tre tjejer till världen. jag hade funderat på att köpa marsvin men dom var så stora dom som dom hade i djur affären. Så när jag såg dom små liven blev jag helt förälskad.6 veckor senare kom alva och alma hem till mig (marsvinen på bilden).
Håller med dig till 110% !! Alla djur (marsvin som grisar som människor…) är lika mycket värda och alla borde få ett naturligt och lyckligt liv!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag håller med! Man ska alltid tänka igenom det väldigt noga innan man skaffar ett djur. Vill jag ta det ansvar som behövs? Vill jag ta det ansvaret o jobbet för så lång tid som djuret lever? Kan man inte svara ja på de frågorna så ska man inte skaffa djur!
Visst, ibland kan det hända saker som man inte rår över. Men alltför ofta handlar det om att folk helt enkelt tröttnat. O som vanligt är det djuren som blir lidande… grr…