Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2602 ggr
SaraB
0

Kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir marsvinen lugnare när man kastrerar dem?

Fundersam

idipidi
0

Nej, det brukar de inte bli.

KajsaM
0

Kaniner brukar bli det :)

SaraB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, jag hade en kanin, men hon dog nu i början av januari…. Gråter

idipidi
0

#2 Jo, men marsvin är inte kaniner. ;)

KajsaM
0

#3 Stackarns nin

#4 Heehe nej, men sa bara ;D

Faxlin
0

#4: Är du säker? Skrattande

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

idipidi
0

#6 Ibland undrar man när alla ungarna drar igång och popcornhoppar samtidigt i burarna…. Men jo, jag är säker… ;)

FeliciaS
0

Min hane är kastrerad. De blir inte ett dugg lugnare när de kastreras, eftersom att de ska kastreras efter 1 års ålder och då är de redan könsmogna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Korven
0

Nope, det blir dom inte! Mina är precis som dom va innan.

katiz
0

stackars din kanin,men den här tråden handlar om marsvin:)

ta inte illa upp

[Liinda]
0

När man kastrerar tar dom inte bort det som tillverkar hormonerna då? Jag tycker dom borde bli lugnare eftersom man tar bort det. Fast ja jag vet att dom inte blir lugnare eftersom nästan alla säger det. Jag blev bara lite fundersam någon som har en förklaring på det?

FeliciaS
0

#11 Jo, man tar bort testiklarna fast marsvin ska ju vara ca 1 år när de kastreras (färdigvuxna) och då har de varit könsmogna rätt länge - alltså kan inte bara beteendet försvinna så där "vipps"…!

Mvh Felicia

[ikabika]
0

Jag funderar på att kastrera min hane..
Vet ni hur mkt det kostar ungefär?

SaraB
0

ca 600 kr, beror på vem och var! :)

varemis
0

Har genom åren haft ett antal kastererade marsvinshanar och min erfarenhet är att de blir betydligt mindre revirhävdande. De lägger inte heller ner lika mycken möda på att uppvakta honorna. Man tar naturligtvis inte bort deras naturliga instinkter helt, men jag märker en klar skillnad i temperamentet. Mina hanar har alla blivit kastrerade vid ca 6 mån ålder enligt veterinärs rekommendation och de har fortsatt att växa och utvecklas även efter kastreringen. Det finns naturligtvis individuella skillnader och en kastrering är ingen garanti för ett lugnare djur.

FeliciaS
0

#15 6 månaders ålder? Förvånad

Tänk bara på att det är rätt riskabelt att kastrera… Marsvin är känsliga för nedsövning och det händer att vissa inte vaknar upp igen. Men givetvis ska man tänka positivt :) Men det är ju bra att tänka lite framåt - på de negativa effekter som kan bli.

Mvh Felicia

varemis
0

#16 Ja, 6 månader. Jag har låtit kastrera marsvin på åtminstone tre olika veterinärkliniker och fått samma rekommendation, så jag litar på att de vet vad de pratar om. Skulle aldrig medvetet utsätta mina djur för onödiga risker. Sen är det ju klart att det finns en viss risk med att söva, men jag har själv bara goda erfarenheter. Har även kastrerat chinchillor (som verkligen är känsliga) med gott resultat.

SaraB
0

Ska dom inte vara 9 månader när man kastrerar dem?

FeliciaS
0

#17 Det är ju jättetidigt. Jag har hört runt året, vilket veterinärerna på smådjurskliniken här i närheten sa och rekommenderade. De skulle nämligen vara färdigvuxna men inte för gamla…

#18 Jo, minst… Har hört runt året - 10-12 mån alltså. 6 mån låter helt på tok för tidigt.

Mvh Felicia

varemis
0

# 19 Som sagt, jag har lyssnat på veterinärernas rekommendationer och litar på att de vet vad de talar om och inte skulle utsätt mina djur för onödiga risker. Det är säkert också så att man inom veterinärkåren kan ha olika åsikter om detta, precis som läkare kan ha olika åsikter om hur en sjukdom ska behandlas. Dock har jag genom åren har jag låtit kastrera ett tiotal hanar och aldrig upplevt några negativa bieffekter av kastrering när de är runt 6 mån.

idipidi
0

Kan säga att vissa zoobutiker säljer redan kastrerade hanar. De kastreras vid 5 veckors ålder… Ju senare de kastreras och ju fler honor de träffat, desto mer behåller de av sitt gamla beteende efter kastreringen.

FeliciaS
0

#20 Jo, så är det säkert. Vad jag har läst på internet och vad veterinären här rekommenderade var att de skulle vara runt året.. 

#21 Låter ju väldigt tidigt, vissa hanar är ju inte ens könsmogna då Förvånad

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

Jag har hört att marsvin kan dö när man kastrerar/opererar dom….. Är det verkligen så? Jag vet inte om jag ska tro på det, men det låter VÄLDIGT konstigt

KvirrZ
0

Det är väl att sövas som är farligt. De vaknar väl inte alltid :/

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

Vad tråkigt Ledsen

varemis
0

Det är riskabelt för alla levande varelser att sövas. Ju mindre djuret är desto farligare är narkosen. Alla mina "kastrater" har dock överlevt och inte visat några tecken på att må det minsta dåligt.

Thea-Cazzy
0

Okej… Det var ju bra Glad

faolin
0

Vad jag kan gissa, så brukade man förr kastrera när de var runt året. Det var näligen likadant för katter. men tekniken och kunskapen går framåt, och man kan säkert nu kastrera tidigare. Hos just hanar är ju ingreppet inte särskilt stort, det är ju faktiskt bara narkosen som kan vara lite farlig - men veterinärer brukar vara duktiga på sånt, och det händer inte ofta något negativt. Hos honor däremot är ju kastration ett bra mycket större ingrepp, men vad jag vet brukar man inte kastrera honor hos smådjur om det inte finns någon särskild medecinsk anledning för det…

Och angående beteendet, så har #11 rätt i att man tar bort testiklarna, som ju producerar det manliga könshormonet testosteron. Precis som hos alla andra djur är det nog lite från individ till individ hur mycket djuret "förändras", men generellt sätt blir de mindre revirbenägna och förlorar mycket av den sexuella driften. Sådant beror dock på hur gammaltmarsvinet var, kan ju vara svårt att ändra på ett invant beteende liksom.