Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2451 ggr
[Berglundshusdjur]
0

Är detta en crest?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken, är det här en crestd eller en virvel som  kan ha uppstått pga diandet? Den syntes inte när hon föddes.

Mamman är alpaca (med okänd stam förutom mormor/morfar) och pappan sägs vara renrasig alpaca. (Napoleon e. Witiwis Bob u. Britta)

[Berglundshusdjur]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till. Svårt att få tydliga bilder när hon är vit där och kameran är int den bästa heller…

Royalz
0

Så såg min lilla Nemo ut dom 3 första veckorna, men nu är är virveln borta.

[Berglundshusdjur]
0

Å han är alpaca?

Royalz
0

Nej en peruan.

[Berglundshusdjur]
0

okej låmghår då iaf. :-)

Blir son fundersam eftersom den där honan har mycket rakare päls och jag ser inga virvlar på baken heller…

Oh-rakel
0

Hej!

Vissa peruaner och alpacor kan ha en liten krock av päls i pannan som kan se ut som en virvel…men däremot så tror jag inte att det är så på din lilla tjej.

Efter vad jag ser på bilderna så ser det ut som en liten Merino som du har fått. =) För det ser inte ut som om hon har virvlar på baken, utan det ser ut som om pälsen växer bakåt på kroppen. Virveln i pannan ser dessutom väldigt stor och fin ut, vilket styrker mina tankar om att det är en Merino.

Mvh//Cornelia

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

Oh-rakel
0

Kikade på din hemsida precis, på bilden av henne där. Är båd föräldrar alpacor, så kan man troligtvis dra slutsatsen att virveln är en liten "krock" av päls bara. På bilden där så syns virveln inte så mycket…kanske är det så att du lagt pälsen lite mer åt sidorna på bilderna här?

Efter att ha kollat på hemsidan så skulle jag nog snarare säga att hon är texel, då pälsen fortfarande växer bakåt på henne. Texel kan man få efter två alpacor om det är så att det finns bakåt i stamtavlorna (behöver inte vara i de första leden!).

Mvh//Cornelia

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

[Berglundshusdjur]
0

Ja pälsen växer bapåt ner på rumpan och är ganska slät där. Jag har inte "tryckt" till virveln i pannan utan den har blivit större för var dag som går… Den andra tjejen har också börjat få lite medan hanen i samma kull ser väldigt olik ut.

Ska verkligen bli intressant att följa detta och jag ska försöka ta bättre tydligare bilder på hela henne senare.

[Berglundshusdjur]
0

Nån fler som kan säga eller gissa?

Sabettan
0

Jag gissar nog på en Merino.

Det ser ju ut som ett fint centrum i pannan.

eternityscavies
0

Det ser ut som en merino. Du kan få det efter två alpacor eftersom alpaca anlaget maskerar cresten. Om jag inte minns fel så var väl hanen du nämner, Witiwis Bob, en texel.

[Berglundshusdjur]
0

Vad häftigt hur det kan bli egentligen! Isåfall borde båda tjejerna vara samma ras eftersom de är så lika varandra medan hanen i samma kull är mer fluffig utan "crest" och har två virvlar på bakdelen…

[Berglundshusdjur]
0

Hej, Nu har jag lagt in nytagna bilder på alla fyra ungarna på min hemsida. www.allimis.se

Kull 1:
hanen har lockig päls som växer utåt som en igelkott, två virvlar på baken (och en extra på sidan tyvärr) lockig mage och morrhår och ingen virvel/crest i pannan.

bägge honorna har vågig päls som växer slätt bakåt, virvel/crest lockig mage och morrhår

kull 2 honan har som hanen i kull 1 lockig päls som går utåt ingen crest och två virvlar på bakdelen.

Jag undrar är det ändå alpaca men en dålig sån? Två texlar som någon nämnt, men får dem ha crest? Eller är två Merino?

FeliciaS
0

#13 Om pälsen är lockig men växer som på en Peruan är de Alpaca. Har de crest i pannan är de Merino, annars Texel.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Berglundshusdjur]
0

Kan bara inte fatta hur det kunde bli så här eftersom jag ett tag har önskat just en merino…