pälsätare vs static ?
Har (igen) två marsvin med klåda och liksom avbiten päls, inga sår. Den tredje har ingenting. I somras hade det samma sak och behandlades då med pevaryl varpå klådan gick bort, pälsen växte och de var åter fina. Nu har jag provat samma sak men de kliar fortsatt, fast inte alls lika inensivt. Fick då rådet från uppfödare (som haft pälsätare) att behandla med frontline spray, då det skulle kunna fått det men det verkar inte ge med sig. Har provat två doser senaste månaden.
Ser inga maskar eller andra kryp med blotta ögat, har lyst med ficklampa genom pälsen.
De är glada och pigga ändå.
Vet någon vad man kan göra? Såklart att jag kan gå till veterinär men än så länge har det inte varit så stort, bara aningens uttunnad päls på rumpa/midja och inte alls kala på magen (som jag sett på bilder).
Tänkte att någon här kanske kan ge råd?
Pälsätare går inte att behandla med pevaryl så om det gick bort förra gången med det så var det någonting annat.
Exakt, det är det som är konstigt för platsen pälsen tunnats ut på och kliandet är exakt detsamma. Fast i somras fick de sår direkt vilket inte är fallet nu. Lite skorvigt i pälsen är det vilket tyder på svamp iaf..
*suck, önskar marsvinen kunde prata och berätta för mig*
Mina hade inte någon klåda när de hade pälsätare. Låter som någon svamp (ringorm?) om de blev tillfälligt bättre med Pevaryl.
Static varken kliar eller tunnar ut pälsen, det ser ut som små prickar som sitter som pärlor på pälsen, oftast på rumpan och i kindpälsen.
Är det sellnic du tänker på kanske?
Hanna