Ohyra?
Hej
Jag har ingen erfarenhet av ohyror på djur.
Men kan de få det fast de inte träffar andra djur?
Från tex höet eller något sånt?
Det är väldigt ovanligt att marsvin får Ohyra från höet, eftersom det inte finns några vilda marsvin som kan "smitta" höet. Men har marsvin med Ohyra gått i höet innan du lägger in det hos dina friska marsvin finns förstås risken att de drabbas också.
De flesta ohyror som går på marsvin kräver att djuren träffar ett smittat djur, men somliga kan också lifta med t.ex. människor (på exempelvis kläder). Och sen finns förstås Ringorm som kan smitta genom luftburna sporer.
Hanna
Hej Patricia :)
Hoppas allt är bra med dig.. du får gärna Pm:a mig om du vill prata av dig ;)
Kram

# Vad för Ohyra är det som skulle smitta genom höet? Och på vad sätt får dom Ohyra genom ostädade burar?
Ett marsvin kan INTE få Ohyra utan att träffa ett annat smittat marsvin, däremot kan man som ägare ha tex ha Ohyra på kläderna/händerna och på så sätt smitta djuren.
Jag har haft marsvin i många år nu, och fött upp lite över 100 kullar. Har varit rätt så förskonad från Ohyra genom åren. Static är väl det vanligaste, sellnic har jag bara fått in en enda gång och Ringorm en gång.Märk väl att inga av dessa ohyror har jag fått via utställningar, utan det har alla gånger varit då nya djur flyttat in.
Jag är utav den uppfattningen (läs nu, MIN uppfattning) att Ohyra inte är något som smittar speciellt lätt, ja förutom Ringorm då som är luftburet.
Static är ju en liten lus som hakar fast i hårstrået på marsvinen, och vi som försökt få bort static vet ju hur hårt dom håller kvar! Jämför med vanliga huvudlöss, som sitter relativt löst och kryper i håret på människor.Att man som människa skulle föra över static till marsvinen tror jag är rätt så ovanligt, utan för att den ska smitta behövs ett lite längre umgänge mellan marsvinen.
Lika gäller Sellnic, där har du ju skabbdjur som kryper i huden. Där kan jag inte alls tänka mej att en människa kan smitta ett marsvin. För hur stor är chansen att skabbdjuret kryper ur huden på marsvinet, sätter sej på människans händer och sen tillbaka in i huden på ett annat marsvin? Där krävs ännu närmare kontakt för att det ska smitta.
När jag hade sellnic var det 4 djur som drabbades. Och det var en avelshane och hans honor. Inget av de andra 35 marsvinen smittades, trots att vissa gick i burarna bredvid. Inte heller static har smittat "genom burarna" utan det har alltid varit de djur som gått i samma bur som fått ohyran.
Däremot SKA man vidta åtgärder för att skydda att det smittar, tex genom handsprit och Vircon. Speciellt vid incheck på utställningar då incheckarna tar i många olika djur.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Tack för alla svar!
Jag har för mig att ett marsvin kan vara smittat med sellnic för att sedan ligga latent länge. Det kan blossa upp vid sjukdom eller stress av något slag. Detta har jag fått som förklaring på att ett marsvin som levde ensamt och inte träffade marsvin på tre år kunde få sellnic.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Ja, håller man ett ohyre drabbat djur och sen håller ett friskt så kan man drabbas av Ohyra..
Synd att dom inte skriver om