Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4096 ggr
Zlatian
0

Inte så tamt

Hej jag har ett gulligt litet marsvin som heter Zlatan, jag har haft honom i ungefär ett år men jag vet bara att han var fullvuxen när jag fick honom. Hans förra ägare var två barn som var 3 och 5 år gammla och han var väldigt skygg när jag fick honom nu har han blivit mycket tamare. Han vågar komma fram till buröppningen och nosa, han börjar också pippa när någon går mot köket för att han har lärt sig att där finns det mat(bortskämt men gulligt.)
Men han gillar inte att vara ute, han gillar det bara om han får sitta i mitt knä och titta på tv på låg ljudnivå. om jag sätter honom på golvet eller utomhus så sitter han blixtstilla och han vägrar att flytta tills jag lyfter upp honom igen.
Har ni några tips om hur jag skulle göra?  Glad

Moctezuma
0

Jag tror att Zlatan skulle må bra av en kompis. Om han fick en liten marsvinshane till sällskap skulle han säkert känna sig en hel del säkrare.

Annars är det bara att umgås mycket med honom. Se på TV, prata osv. När han går omkring på golvet känns öppna, ljusa ytor skrämmande. Då brukar det hjälpa om man lägger en mörk handduk/filt under och placerar ut gömslen (tunnlar, hus, höhögar osv.).

fia-mia
0

Zlatan behöver förstås en marsvinskompis.

Marsvin är flockdjur och ska enligt lag leva med en artfrände

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Fridaaaa
0

Ska en kompis till han, det är lag på att marsvin måste vara minst 2 :) En unge är lämpligast då 2 vuxna marsvinshanar sällan går ihop (om man släpper ihop dem som vuxna alltså).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

alva-m-t
0

Skaffa en lite bebbe till han, då kommer han nog bli lite "livligare":)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

godisgrisen
0

Ensamma marsvin är väldigt ängsliga av sig när han får en kompis kommer han att leva upp och blomstra!

Zlatian
0

Tack för tipset, vi gick till en stor djuraffär och frågade om man skulle ha flera marsvin, ungefär någon månad efter vi fick honom. Fast de sa att eftersom han redan var fullvuxen kunde det var svårt att skaffa en hane till i såfall kanske en unge men det var risk att den skulle bli utstött. Vi kan tyvärr inte ha någon hona för vi vill inte ha några ungar.
Vet ni hur jag kan göra?

Royalz
0

Att sätta ihop en liten bebis hane på 5v med en äldre brukar sällan vara något problem.

diva
0

En vuxen hanne brukar nästan aldrig gå att sätta i hop med en annan vuxen hane, men en liten bebiskille brukar inte vara nåt problem.

Zlatian
0

Tack så hemskt mycket!

Mimmitroll
0

Hoppas du hittar någon bra kompis till din kille :D

Mojma
0

Skriv jättegärna hur det gått sen! När ni hittat en bebis kompis till din hane och hur det har gått med dem tillsammans. Han blir nog mycket lycklig av att få en vän!! :)

Zlatian
0

ja det ska jag :)
Är det bäst att skaffa en till bebis hane från en uppfödare eller från en djuraffär? Jag antar en uppfödare men vill gärna veta vad ni tycker!

Royalz
0

Från uppfödare såklart!

Mojma
0

Uppfödare absolut :) kör på det så ska det nog gå kanon! :)

Chieko
0

Ja uppfödare eftersom djuraffärer inte borde uppmuntras till att sälja djur alls (utan bara tillbehören)! Du får ofta "mer för pengarna" om du köper från en uppfödare i form av riktig kunskap, träffa föräldrarna (eller i alla fall mamman) osv!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

Min Morris hade varit själv i ca 2 år innan vi fick han, skaffade en marsvinsbebis till han, gick kanon :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.