Nybörjarfrågor
Familjen köpte världens gosigaste julklapp i år, två supersöta marsvintjejer. Blandrastjejer söta som socker. Dom var 5 veckor när vi hämtade dom så nu är dom 8 veckor.
Har försökt läsa det mesta jag kommit över men lätt att bli osäker på om man gör rätt, vill ju att dom ska må så bra som möjligt.
Såhär ser rutinerna ut.
På morgonen får dom t.ex lite gurka, morot,vitkål etc, och nytt hö.
På kvällen när vi kommer hem så plockar vi bort det gamla höet och rensar bort blöt sågspån och bajs och fyller på med lite ny sågspån och nytt hö. Sedan får dom mer grönsaker och frukt.
Dom har även en skål med runda pellets som dom inte äter så värst mycket av. Vet att det räcker med det övriga men tycker att dom är så små så dom behöver lite extra.
Eftersom vi är iväg på dagarna får det bli gos på kvällarna och då får dom alltid något gott att äta när vi tar upp dom. Dom verkar pigga och nöjda och är väldigt pratiga, mys.
Har beställt en hage till dom för har svårt att släppa ner dom på golvet, dels för att vi har katt och sedan har vi inget lämpligt rum. Buren står i vardagsrummet så dom får massa sällskap när vi är hemma.
Något jag funderat på är hur stora dom bör vara vid denna åldern, alltså 8 veckor, tycker den ena är lite liten. Vägde dom för första gången idag, hona 1 vägde 318gram och hona 2 vägde 252gram. Dom verkar äta bra båda två, är inte superaktiva på dagarna änsålänge utan gillar bäst att sitta i sitt hus eller i höhögen och mumsa hö. Dock är det lite mer fart i dom på kvällarna.
Sen har jag aldrig sett dom dricka och vattnet i flaskan krymper inte vad jag kan se, men eftersom dom kissar bör dom väl få i sig tillräckligt med vatten eller?
Är vi rätt ute när det gäller våra bebisar?? Något vi ska tänka på?
Vad är det för pellets? För marsvin ska inte ha sån pellets som finns i djuraffärer, det är inte bra för dem, sedan ska dem bara ha pellets medans dem växer, sällan dem får det efter sen:)
Men annars bra. Dock är gurka & morot mer som godis:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 vrf inte pellets från djuraffären vart hämtar man det annars ?
Vet inte vad pelletsen heter, har slängt förpackningen och hällt över i en annan burk. Vet att det bästa är att inte ge dom pellets och har bara tänkt att ge denna förpackningen som en slags övergång för dom fick pellets av uppfödaren. Blandar denna pelletsen från djuraffären med påsen med pellets som jag fick av uppfödaren.
Nu äter dom blandat med vitkål, sallad, morot, äpple, knäckebröd, gurka, paprik,broccoli, blomkål, clementin och idag fick dom prova lite persilja. Har läst på olika forum om vilka grönsaker och frukter dom kan äta och har koll på vilka man inte ska ge för mycket av.
#2 Ja vanlig pellets i lösvikt kan man köpa men inte dem gnagarblandningarna mm

Våra honor får Cavian Complete som är ett speciellt framtaget foder för marsvin 
På din fråga om vikterna vid 8 veckor så tycker jag att hona 1
väger lite och hona 2 väger väldigt lite.
De flesta brukar vara minst över 300gr när de är 5 veckor i alla fall.
Kan det vara så att de får så mycket grönsaker att de inte äter tillräckligt med hö?
Sen om de får gurka ofta så får de ju vatten där och behöver inte dricka från flaskan.
#6 gurka ska endast ges som godis ibland:D
#7 Jag vet det.
Men jag menade att det är därför dom inte dricker ur flaskan.
Har aldrig haft marsvin och kan inte jämföra om dom äter mycket eller lite hö, men tror dom äter hyfsat med hö och inte överdrivet mycket grönsaker och frukt.
Hona 1 som väger 318gram känns ändå lagom i hullet det är mer hona 2 som känns långsmal. Båda 2 har växt mycket på dessa 3 veckorna och verkar må bra.
Något tillägg till maten man kan ge? Läste ngnstans om någon blandning med typ havre??
Funderar på om jag ska börja lägga en hög hö inne i deras hus också, risken är kanske då att dom ligger ännu mer där inne.
Dom känns pigga och glada annars :o)
Får börja väga regelbundet så att jag ser att dom går upp i vikt.
Jag tycker också att de är väldigt små. Vet du om de var många bebisar i kullen eller om de föddes för tidigt? Det finns mycket som kan påverka deras storlek när de är så små, men det bästa ni kan göra är att ge dem bra mat så de får chans att växa till sig.
Viktigast är helt klart ett bra hö - grönt och väldoftande utan att damma. I andra hand kommer "nyttiga" grönsaker och rotfrukter. Marsvin bör helst inte äta för mycket frukt, utan den bästa grönkosten (bortsett från gräs och sådant som man hittar utomhus på sommaren) är kålsorter (vitkål, grönkål, broccoli, blomkål), paprika och rotfrukter som rotselleri, kålrot, rotpersilja, palsternacka, rödbeta och morot. De två sistnämnda ska inte ges alltför ofta. Som kraftfoder hade jag gett kligröt (blanda kruska- eller/och havrekli med vatten till en gröt) emellanåt och gett kornkross i matskålar. I princip all pellets innehåller för lite fibrer, för mycket fett och protein samt mineraler och salt som skadar mer än hjälper.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Håller med dig Liza.. Väldigt liten vikt.
Jag har en hane på 3 månader som väger ungefär 300.. Helt sjukt, dom djuren låter jag ha fri tillgång havregryn.
Får dom mycket gurka får dom mycket vatten därifrån, dra ner på gurkan… och sen kan du ju för säkerhets skull kolla så de verkligen dricker vatten ur vatten flaskorna, kanske är de inte vana med flaskor ? Annars sätt en skål i buren som de kan dricka ur, eller försök visa flaskan för dem, sätt lite vatten på fingrarna och sätt fingret nära munnen..Sen försök föra över att slicka på flaskornas tipp.
Dina flickor verkar väl omhändertagna och älskade men som många påpekat är de små. Om du är helt säker på att det hö du ger är av god kvalitet så tycker jag att de verkar bli rätt matade om möjligt lite bortskämda med mycket grönt så de inte äter av det som skulle öka deras vikt. Att de inte dricker i flaskan beror troligen på att de inte behöver då de får i sig allt vatten från grönsakerna. Men mitt tips är att ge någon typ av havregryn och 4-kornkross så de lägger på sig mer massa.
Tack för alla svar.
Höet köper vi i djuraffären, Dogman Delikatesshö, svenskt ekologiskt odlat. Är det ok? Luktar gott och dammar inte.
Ska prova att ge mindre grönsaker och frukt, svårt att veta såhär i början vilken mängdbalans som behövs.
Har även beställt en till vattenflaska, fast i mindre storlek tror den vi har är i största laget, kan ju ha båda två på buren.
Hur gör man med havregryn, någon speciell sort eller? Har axa fiberhavregryn hemma men inte kan man bara lägga det sådär rakt upp och ner i en skål?
Ska börja väga dom 2 gånger i veckan så att jag ser att dom går upp i vikt. Vill ju verkligen att våra bebisar ska må så bra det bara går
#8 Det är inte alls därför dem inte dricker ur flaskan, mina dricker lika mycket ur sin flaska även när dem har fått gurka.
#15 Och hur kan du säga att det ÄR så? Alla marsvin är väll olika och bara för att dina gör på ett vis så betyder väll inte det att det är så dom ska göra eller att det är det bästa sättet?
#15 Men det är väl klart att om de äter mycket gurka så dricker de heller inte lika mkt! Alla marsvin är olika och dricker olika mycket, men får de mycket gurka eller annan vattning grönsak så behöver de inte dricka lika mkt.
Flyttade vattenflaskan och har inte gett dom några vattniga grönsaker eller frukter idag och nu ikväll såg jag att den ena bebisen drack, skönt. Då lär den andra också dricka snart tror jag.
Den minsta honan har fått lite ruvor uppe på huvudet? Vad kan det vara? Den andra honan har haft väldigt torra öron och dessa har jag smörjt med helosan och igår köpte jag Daktarsalva ifall det är svamp på öronen, smörjt 2 ggr med den salvan och dom känns redan mycket bättre. Kan det vara svamp uppe på huvudet som ger ruvor?

#14 Jodå, lägg lite gryn i en skål så äter dom d säkert. Vi har åxå en liten fis som ska gödas för att bli större, inte fetare. Henne ger vi havrekross men d e bara för att vi norpar d ute i stallet hos hästarna. Tar du gryn i skåpet så är de bara å hälla i skålen.
Fullkornsflingor eller vanliga, vilka e bäst? Någon som vet??
#17 Mina dricker lika mycket oavsett om dem får gurka eller inte. Alla mina marsvin har betett sig så.
#20 Så vad, du har hållt stenkoll på att de dricker exakt lika mycket? Inte så troligt, men jag säger inte att det inte är så. Men oavsett så betyder det inte att alla marsvin gör så, bara för att dina gjort så. Och det är ju trots allt logiskt att de dricker mindre när de får mycket vattninga grönsaker :-)
#21 Det kan man lätt se på flaskan hur mycket dem har druckit, visst mina dricker mer ena dagen och mindre andra dagen men det har aldrig påverkats av vilka grönsaker dem har fått
#22 Ja det är väl klart att man kan, men marsvin dricker olika mycket. Och dina kanske dricker mycket mer än flera andra marsvin. Jag har en som dricker hur mkt som helst, och två andra som knappt dricker över huvud taget t.ex. Men har de fått mkt gurka under dagen, så används inte flaskan alls, i princip. Inte änns av den som oftast dricker massor.
#23 Min ena hane dricker mycket, inte de andra 3:)
#19 Nog måste det ju vara nyttigare med Fullkorn :-)
Jag ger mina marsvin en "dos" av kornkross varje morgon och kväll. Samt hö. Ibland får dom grönsaker. Om jag har mycket tid på morgonen får dom grönsaker. Annars får dom för det mesta, när jag har kommit hem från skolan.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.