Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2273 ggr
Mojma
0

För lite hö?

Hur mycket hö äter era marsvin ungefär på ett dygn? Två st växande? Tycker mina två äter så lite hö fast jag jämt lägger in nytt. De verkar välja oxbow pellets före höet… Inte bra väl? Ger jag inget oxbow & testar, så äter dom mer hö. Knepigt för de tappar i vikt jättemycket om de inte får pellets.

Misarn
0

Hö är ju basfödan och det är bra att dom äter hö, vet att vissa inte ens ger något pellets men hur utfodrar du dom!? Har dom alltid tillgång till hö och pellets!?

FeliciaS
0

Oxbow är ju bra eftersom det innehåller mycket fibrer. Äter de pellets så är det klart att höätandet minskar eftersom de inte kan äta hur mycket som helst. Men pelletsen ska inte ersätta hö, och jag tycker inte de borde äta så mycket mindre hö att det märks på höåtgången.

Hur mycket pellets ger du dem/dag? Jag skulle gett max 3 msk för dem tillsammans, mer ska de inte ha. Hellre att de äter ordentligt med hö och går lite långsammare upp i vikt i så fall.

Jag har räknat på att mina marsvin äter 0,5 kg hö var/vecka. Det kan väl vara två rejäla nävar per marsvin och dag ungefär, hö väger ju väldigt lite. Jag fyller på med hö ca 4 ggr/dag,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dumlekola
0

Får dina marsvin några grönsaker?

[AliceDotevall]
0

Jag skulle ge pellets bara på kvällen och hö hela tidenGlad

Mojma
0

De får grönsaker ja. Försöker i stora drag få till 80 procent hö & 20 procent grönsaker, sen minus det de äter upp i oxbow då. Jag har gett dem ca 2-3 matskedar oxbow var per dag, för de verkar inte ha så lätt att "äta upp sig" , lagom. Den ena är 7 månader gammal & den andra är någon månad yngre. Men jag kanske ändå ska minska oxbow ytterligare? Men det är ju redan inte mycket. Men vill ju att de ska äta tillräckligt med hö. För vissa dagar verkar det som att de skiter i höet (inte dåligt hö, jag har häst och vet hur det ska lukta osv)

Så, vad tror ni? Mindre oxbow? Och isf hur mycket PER marsvin ger ni?/Skulle ni ge?

Tack för hjälpen!

[nono39]
0

#2 Det minskar väl inte ?? :O altså äter mina marsvin för mycket. jag fyller hela buren med hö då äter dom allt oså har dom hela skålen pellets som dom äter upp .

FeliciaS
0

#5 Att ge pellets enbart 1 gång/dag kan vara en bra idé då, ställ in en skål med 1-1,5 msk pellets i varje (alltså en skål/marsvin) och låt de äta så mycket de vill i ca 20 min. Sedan kan de klara sig på hö och grönsaker resten :)

#6 Jo, får de pellets också kan de ju inte fortsätta äta lika mycket hö eftersom de i så fall skulle äta mer än de orkar. Det låter som om dina marsvin får alldeles för mycket pellets - ge dem 1 msk/marsvin och dag och inget mer, aldrig full skål. Ge gärna ett par mindre högar hö varje gång och då flera gånger varje dag, istället för att fylla hela buren. Jag tycker i alla fall att de blir intresserade när man lägger i nytt hö och äter mer just då.

Mvh Felicia

[nono39]
0

#7 Det betyder att mina marsvin kan bli överviktiga ? eller ? :O

Mojma
0

Kan man ge havre för att få dem att öka något snabbare i vikt? Finns inget annat än det att ge sådär speciellt för lite snabbare viktuppgång?

FeliciaS
0

#9 Havre och kornkross tycker jag de håller bra vikter på. Havre innehåller mycket energi så det ökar de ganska bra i vikt av.

Man kan göra kligröt på havrekli + vetegroddar + havredryck (ex. Oatly, GoGreen) som blir en riktig energirik gröt att ge ett par ggr/v till marsvin som behöver gå upp i vikt.

Mvh Felicia

Mojma
0

Fungerar det med "vanlig" havre? Eller ska det vara något skalat eller så & vart kan jag köpa det isf? Vill börja ge det direkt nu för tycker inte dom ökar av det dom får nu. Vill få upp dem lite snabbare & hoppas på att havren kan fungera bättre. Tack :)

FeliciaS
0

#11 Vanlig havre går bra. Jag ger skalad helhavre eftersom vi köper från ett ställe där det är vad som finns. Dessutom är mina grisar lite kräsna och äter inte havre med skal :P

Mvh Felicia