Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5104 ggr
Mari
0

Tappat balansen?

Mitt ena marsvin, Squikie, var i torsdags väldigt ostadig på benen, kunde knappt gå men var pigg och "kröp/hasade" fram till maten på kvällen när jag märkte detta. Hon åt med god aptit en stund men sen verkade det bli jobbigt så hon la sig bara platt ner.

Jag började då mata henne med Critical Care samt rev grönsakerna i små bitar vilket hon åt. Försökte få henne att gå men det fanns helt enkelt ingen balans någonstans.
På morgonen efter var hon mycket bättre. Dock hoppade hon fram lite som en kanin och jag började genast tänka på satinsjukan!?

MEN hon är ingen satin?? På lördag var hon helt återställd igen och igår när jag var hem och hälsade på henne (är mitt uppe i flytt så de bor hemma hos mina föräldrar tills allt är klart) så var hon pigg och hoppade runt som hon brukade.

Någon som vet vad detta kan ha berott på? Tror ni att det kommer tillbaka? Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cavia
0

tycker det låter som om hon haft en lättare hjärnblödning?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Mari
0

#1 hm ja det tänkte jag inte på, fast äter de normalt då?
Jag är inte något inläst på just hjärnblödningar Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Cavia
0

jag har bara varit med om kraftiga hjärnblödningar, där marsvinet dött rätt omgående. Men, frågan är ju om inte marsvin, precis som människor, kan få en lindrigare variant? Lämnar frågan vidare till någon som ev har erfarenhet av det.

Men hon är pigg och som vanligt nu alltså?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Mari
0

#3 Ja hon är som vanligt nu, det enda jag sett att hon inte gör är att hoppa upp på hyllan, fast den brukade hon tidigare bara använda flitigt i perioder, nu kanske hon är inne i en sån fas då den inte är lika rolig att sitta på.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lyan
0

Maria på Oops har haft ett par grisar med lättare hjärnblödning. Du kan ju fråga henne

Moctezuma
0

Ett av mina marsvin tappade en gång balansen. Han var "sned", och det såg ut som om han inte riktigt visste vart han var på väg när han gick. Det gick ändå över och sen dess har han varit som förut. Ingen aning om vad det var. Hoppas ni också har tur och att det inte är någonting återkommande!

Mari
0

#5 Tack, ska leta upp i morgon och fråga lite :-)

#6 Min dam var inte sne utan det var bara balansen som inte hängde med. Skönt att det gick över jag hoppas att detta också bara var en engångsgrej som inte kommer tillbaka, man blir så himla orolig :-(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

EvaLuna
0

Jag vill minnas att jag läst att öroninflammation kan sabba balansen. Har hon haft nån öronirritation eller så?

Mitt på sidan ungefär

http://www.guinealynx.info/emergency.html#ear

Mari
0

#8 Hm nä inga problem med öronen vad jag märkt men det kanske inte syns så väl om man inte vet vad man ska leta efter?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

godisgrisen
0

Lånar tråden… tyvärr.

Jag antar att min hane Daniel fått hjänblödning nu i kväll. När jag matade dem vid 19.00 kom han fram som vanligt och åt. En timme senare hördes klagande pip från buren men det lät som om burkompisen Uffe var på Daniel, så vi kollade inte ens och det blev snabbt lugnt igen. Men när jag skulle släppa killarna på golvet såg jag ju att det gått helt snett… Han går i cirklar och håller huvudet helt snett. Stackarn. Han är märkbart stressad av situationen men jag tror faktiskt inte han har ont. Äter gör han med riktigt god aptit… Läskigt det här och stackars Daniel… Vet inte riktigt vad en veterinär kan göra förutom att avliva… men eftersom han inte verkar ha ont och det är natt nu väljer jag att avvakta. Stackars Daniel…

Lyan
0

#10 Ger även dig rådet att ta kontakt med Maria, hennes Elasha fick flera mindre hjärnblödningar som hon överlevde.

godisgrisen
0

Daniel ser lite mindre snsd ut nu på morgonen (kolla #10) och han äter frukost som han ska. Behöver nog rådgöra med en veterinär men spontant känner jag att han bara behöver vila och återhämta sig det känns som han kommer att fixa detta om det inte kommer mera då… Lilla skrutt gubben…

Lejonhjarta
0

Hur gamla är era marsvin som drabbats??

Mari
0

Mina hona är jag osäker på, hon var runt 1 år när jag hämtade henne våren 2008 så hon måste vara rutn 3-4år.
Har tyvärr inget födelsedatum på henne

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

animalchild
0

Jag har haft en hane som fick hjärnblödning. han huvud blev helt snett och så blev han näst intill blind. men han överlevde och var som han brukade, fast lite dålig balans i början innan han vande sej vid sitt sneda huvud.

om man tänker i en människor situation så kan man ju få hjärnblödningar olika stora och på olika ställen, vissa ge men vissa inte.

tror att det kan vara så hos marsvinen oxå. så det kan mycket väl har varit en mindre blödning ditt marsvin fick

godisgrisen
0

#13 Daniel ska fylla fyra i maj.

Enligt vet. är det troligast hjärnblödning men de vill inte säga säkert utan att ha sett honom. Det finns inte mycket man kan göra annat är att pyssla om honom som vanligt och hoppas på det bästa.

Han är fortfarande rysligt sned och lite halvsidesförlamad så han har svårt att röra sig men han kan ta sig fram och han äter med god aptit. Han verkar inte ha ont och jag har gott hopp om att han kan bli bättre och leva gott trots sitt handikapp som jag hoppas lindras eller allra helst går över.

Lilla plutten då det var väldigt otäkt först när jag upptäckte det men nu ser det bättre ut. Jag har aldrig sett detta på ett marsvin tidigare. Har haft en hona som fick epilepsi med väldigt obehagliga kramper, hon var lite sned men mest väldigt trött efter kramperna. Daniel är snedare men verkar inte trött.

#0 Är din hona sned i huvudet? Det är tydligen väldigt typiskt för hjärnblödnin.

Aristarcos
0

#16 precis som du beskrev i inlägget tidigare, hade jag en kanin unge som gjorde så när jag själv var barn, det var en blödning, men kaninen återhämtade sig aldrig..utan fick vandra vidare..

Sen har jag även haft hund med hjärnblödning , som blev helt utslagen, men som återhämtade sig ( åkte till veterinär ) fick medicin och behandling.. sen blev han så gott som vanlig igen..lite tröttare möjligen efter ett par dagar..

FeliciaS
0

Jag hade en hona som vid ett fåtal tillfällen fick små krampanfall och vinglade omkring korta stunder och liksom sprang på stället. Hon gjorde det två gånger ganska tätt inpå hon gick bort (somnade in här hemma bara 4,5 år). Jag har ingen aning om vad det var, men kanska något liknande?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lejonhjarta
0

Kan kanske ha varit någon slags lättare epileptiskt anfall från en hjärnblödning.