Dalmatiner - Himalaya
Halloj!
Jag har en fråga om marsvinsavel. Det gäller Dalmatiner-himalaya marsvin.
Man får inte para två dalmatiner marsvin med varandra, det vet jag redan, men min fråga är:
Hur är det med himalaya?
Kan man para en dalmatiner med en himalaya??
Tacksam för svar!
Du kan inte para Dalmatiner - roan, dalmatiner- dalmatiner och Roan-roan, men himalaya och Dalmatiner kan ju inte vara något problem, men det är vad jag har för mig.. rätta mig om jag har fel någon annan..
varför får man inte para de raserna med varandra ? är inte så insatt i avel…
Ja, just det. Roan får man inte heller para med. Det vet jag redan. Så det funkar att para en Himalaya med en dalmatiner? :)
Elsasputte: Vilka raser menar du?
Du får inte para en roan med en roan tecknad. Eller en Dalmatin med en dalmatin. Inte roan med dalmatin heller. Blir någonting galet med detta. Jag har ingen aning om varför. Men det ska bara låtas bli.. Himalaya har jag aldrig hört nåt sånt om så borde väl gå?
varför får man inte korsa raserna/färgerna ni nämt med varandra? vad går fel?
Jag menar de som #4 menar tex, vad är de som blir galet?
#5 OCH #6
De har någon defekt i sig färgerna, parar man dem med varandra, så får man döda / sjuka djur.. så man ska inte para dem, man parar dalmis och roan med enfärgade djur..
http://www.australiancavysanctuary.com/latestnewsthelethalgene.html
en länk jag hittade i en tråd. Är inte så bra på att länka till andra trådar, men sök på "lethal white" så finns några.

Blir inte missbildat av att para med himalaya. Men dalmatiner himalayor får inte färgad nos som är utmärkande för himalayor.
Hua, läskigt..
Man kan para dalmatiner/roan med himalaya men det är inte att rekommendera. En himalaya dalmatiner/roan går inte alltid att se om de är dalmatiner/roan och då finns risken att man råkar para med en annan dalmatiner/roan av misstag.
Får man en vit unge tex himi eller med få färgade fält bör man alltid räkna den som dalmatiner/roan just för att undvika att plussa färgerna och riskera missbildade ungar
Min himalaya dalmatiner lakeland med sina ungar. Hon hade en helvit också men den syns inte på bild. Ja, jag vet att skinnyn ser förskräcklig ut, de är inte ens en vecka på bilden och han stödmatades för fullt
Tack för alla svar!
Jag förstår inte riktigt vad ni menar med en dalmatiner/roan?
Min fråga är bara:
Kan man para en DALMATINER med en HIMALAYA? :)
Svaret är ju ja, om man läser inläggen ovan, men man avråder då dalmatinern kan ge dolda dalmatiner, så om ungen som är dold dalmatiner, paras med en dalmatiner så blir det fel på ungarna.
Jag läste inläggen ovan men vart faktiskt bara förvirrad..
Jag hade inte tänkt para vidare ungarna om det är det du menar. Skulle jag para min dalmatiner hona med en himalaya så skulle jag behålla alla ungar och inte avla vidare på dem. Jag skulle aldrig någonsin para en dalmatiner med dalmatiner.
Men vad är vitsen med att para dalmatiner & himalaya? Vad har du tänkt uppnå med en sådan olämplig parning? Är det för att du råkar ha en av varje av dessa typer av marsvin hemma? Ett sådant beteende kallar iaf inte jag för AVEL…
Jag frågade en fråga och den lydde, kan man para en dalmatiner med en himalaya? Det var det enda jag undrade! Är det olämpligt att para dessa eller inte? Jag har ingen himalaya hemma. Jag har två nonself's honor hemma i teckningen svart dalmatiner och en peruan hona.
#17 Du HAR redan FÅTT svar, i #12: NEJ, det är INTE lämpligt att para dalmatiner och himalaya eftersom det kan ge dolda dalmatiner.
Tackar, då vet jag!

Jag själv har 1 gång parat en Himalaya med en Beige dalmatin men de e flera år sen nu, ur den kullen kom ingen Himmi men 1 dalmatin. Resten blev Chokolate, black, golden, white o en goldenagouti.
Så visst de går att para dem dock e de kanske inte så smart som de flesta här skriver.
Jag såg bilderna och fy vad hemskt =( De små stackarna!
Bilderna.. Stackars små..
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥