Grönsaksfrågor
Jag har ett antal frågor vad det gäller grönsaker som jag skulle vilja ha svar på:)
Varje morgon ger jag mina två marsvin vitkål och en morort som bas, dom får oxå sallad och gurka endast för att dom tycker det är gott. ibland får dom även tomat, paprika, persilja och melon.
Mina frågor är då: är basen bra eller bör jag tänka på något?
Har läst att man bara ska ge paprika ett par gånger i veckan, samma gäller tomat. men om jag ger utav båda grönsakerna ett par ggr i vecka blir det ju fyra ggr, är det ok eller bör man inte ge syrliga grönsaker så ofta? och hur vanligt är det att marsvinen får svamp egentligen?
om ni har andra tips om grönsaker får ni gärna nämna det oxå
tack på förhand!

man ska inte ge så mycket gurka och salad, efter som det inte är så nyttigt och då kanske de inte äter höt..
jag tror inte man ska ge för mycket moröter hellr för dem innerhåller så mycket socker tror jag och då kan marsvinen bli feta.
jag ahr gjort ett grönsaks scheme till mina grisar men har inte riktigt kommet i gång med det än. men så här ser det ut:
måndag,fredag: kålrot, morot, brrocoli, grönkål
tisdag,lördag: fänkål, blomkål, rödkål/vitkål (lite askerbynsyra på grönsakerna)
onsdag, söndag: paprika (gul), fänkål, morot, brysselkål (Lite persilja)
torsdag: alfagrodar, rödkål/vitkål, rödbetor (askerbynsyra ströt över)
Ge gurka, sallad och morötter max 2-3ggr/vecka. Annars variera lite:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bra förslag, har tänkt att variera lite mera men mina marsvin är ganska kräsna. Har testat en del som bara ligger kvar, men kan helt klart variera mer ändå

Mina marsvin får vitkål, morötter och paprika dagligen och utöver det även annat ibland någon gång i veckan typ) som exempelvis blomkål (och/eller blomkålsblast), persilja, grönkål, kålrot, gurka med mera.
Jag tycker att din bas med vitkål och morötter är bra- det är vad de flesta uppfödare använder som bas till sina djur :-)
Paprika ger jag som sagt mina djur varje dag och det i princip utan problem (har märkt att riktigt små ungar verkar ha lättare att få svamp av paprika- främst röd och utöver det så har jag ett marsvin som är känsligt och får munsvamp då och då men jag testade att utesluta allt utom vitkål och morötter och det hjälpte inte så jag återgick att ge honom samma som de andra och beandlar helt enkelt honom när det dyker upp).
Jag tycker att du kan fortsätta att ge dina marsvin vitkål och morötter varje dag och även ge dem lite sallad och/eller gurka varje dag (så länge det inte blir i stora mängder och de äter sig ordentligt mätta på grönsakerna och struntar i höet).
För att få tips på grönsaker man kan ge sina grisar kan du kolla den här artikeln.
Varför strör du askorbinsyra på grönsakerna?
Ett vuxet marsvin behöver 10 mg C-vitamin/kg kroppsvikt, ett marsvin som väger 1kg klarar sig exempelvis med 30 gram vitkål eller 10 gram gul/röd paprika om dagen så det är helt onödigt att slänga på vitamintillskott- bättre att utöka grönsaksgivan på något sätt om man är orolig för att det man ger inte ska räcka.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Om de är kräsna och lämnar de nyttiga grönsakerna är ett tips att bara ge de grönsakerna under några dagar (ta bort gurka/sallad etc) så kommer de nästan helt säkert att börja smaka och äta de "nya" grönsakerna efter ett tag när de inser att de inte får något annat.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#4 Jag vet igentligen att det räcker med grönsakern. men är väll orolig för att dem ska få c-vitaminbrist ellr nått. jag frågade här en gång om det var bra att ge askerbinsyra och då fick jag som svar att jag kunde ge det en gång i bland på grönsakerna, inna dess hade jag gick det i vattnet varige dag efter att vetrinär sagt det till mig.
Ska jag ta sluta ge dem askebinsyra?
#3 mina marsvin äter heller inte visa saker b.la vitkål, rödkål , brysselkål. de smaker bar lite på det sen så välger det det andra och dema grönsaker bli kvar.
Dem åt vitkål innan dem började få det varige dag, jag tror att dem trötnade på det elelr nått. så dem fick ha ett uppehåll utan vitkål. sen köpte vi rödkål, och det smaker väll ungifär likadant tror jag eller? och det tycket dem inte helelr om. brysselkål tyckte dem om till en början, jag var någa med att dem inte skulle få det för mycket och till slut bara slutade dem äta det.
Undra varför det alltid ska var så att dem onyttigaste är det godast?
fast paprika älskar dem, igår satt dem och leta ut paprika bitern i skålen båda två. Dem slängde ut de andra grönsakern som låg över, det såg välldigt guligt ut :D
Jag ger faktiskt okså mina askorbinsyra på frukostgrönsakerna nästan varje dag. Det kanske är onödigt men det skadar inte och jag slipper oroa mig över om de får tillräkligt med C-vitamin.
Jag ger mina alltid broccoli och sen variera lite med paprika,perilja och clementin "inte så ofta"
Jag ger oftast bara en grönsak åt gången. Speciellt om jag ger vitkål som de inte älskar. Det är så tydligt för när de står vid kanten och får vitkålen i munnen så släpper de kålen och står kvar och väntar in något annat. Kommer det inget annat så äter de upp vitkålen efter en stund.
De får grönsaker oftast två gånger om dagen. Morot, vitkål, paprika och persilja är vanligast. Har äntligen hittat stora buntar med bladpersilja igen. Alla annan kål ratar de tyvärr ligger kvar tills det blir äckligt. Men med vitkålen fungerar det som tur är.
Ibland gurka, det absolut populäraste.
#0 Jag tycker att basen ser helt okej ut - Fast du kanske skulle kunna öka intaget av paprika?, Gul sådan, eftersom att den är rikast på C-vitamin. :)
Svamp får marsvin olika ofta. Mitt korthåriga marsvin får sällan svamp, medan mitt långhåriga väldigt ofta har svamp. - Men problemet är lättåtgärdat med Pevaryl. De som ofta utlöser svamp här hos mig är tomat. Därför ger jag dem det sällan.
#6 Du sa att du var orolig över att dina marsvin ska få C-vitamin brist. Det tycker jag inte du behöver vara. :) Marsvin återvinner C-vitamin genom att till och från äta sitt eget bajs.
Sen vill jag ge dig en liten, liten tankeställare; Hur bra skulle man må om man fick ett stort överskott vitaminer? - (Svaret gäller för både djur och människor.) Överskott av vitaminer kan vara minst lika farligt som underskott.
Om du frågar mig tycker jag att askorbinsyra är helt onödigt. Satsa på "riktiga" vitaminer istället. :) Dvs. rena grönsaker.
#10 jag har läst på olika ställen att röd paprika innehåller mest c-vitaminer:)
Nu blev jag lite osäker. Jag får ta och kolla upp hur det ligger till Frida! Återkommer om ingen annan hinner bekräfta hur det ligger till före mig. :)
Enligt livsmedelsverket innehåller paprikan följande:
Grön paprika 115mg C-vitamin
Gul paprika 205mg C-vitamin
Röd paprika 200mg C-vitamin
För att läsa mer om paprikans (och andra grönsakers) näringsvärden går du in på länken jag bifogade. Sök på "paprika" i sökfältet. Markera de paprikor du vill jämföra, klicka sedan på "visa" längst ner. :)
#13 Okej :) tack! Skilde inte så mycket mellan röd & gul :)
#5 Ska absolut testa, har inte alls tänkt på det så
För det är lite dumt när alla nyttiga grönsakerna ligger kvar…
Är det inte så att man kissar ut överskott av c-vitamin ? Det har jag fått lära mig sen jag var liten iaf.
Så c-vitamin kan man aldrig få överdos av, iaf som människa. (?!)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Ja när du säger det så har jag också hört det men samtidigt har jag läst på någon marsvinssida att överskott av C-vitamin kan leda till samma konsekvenser som för lite C-vitamin. 
Det kan mycket väl vara så att man kissar ut överskott, (både människor och djur) - jag kan inte bekräfta vad som stämmer dock. :) Jag är inte kunnig på den fronten.
Om man ser till resterande näringsinnehåll man finner i paprikan - så kissas med största sannolikhet inte rubbet av dess innehåll ut när det kommer till överskott.
Vad jag försöker säga är att det inte alltid är rätt att stirra sig blind på just ett enda ämne (i det här fallet C-vitamin), eftersom så mycket annan näring också är viktig. :)
Hoppas nu ni tolkade mig rätt!
inga problem :) Ville bara poängtera att C-vitaaminen i sig inte är farlig att "överdosera". det är ju trotts allt den många verkar oroa sig att marsvinet får i sig för lite.
Sen får man ju som du säger kolla vad MER marsvinet får i sig i det du ger för att få upp c-vitamin dosen… För mycket kalcium m.m är ju inte bra, bara för at tmarsvinet ska få i sig regält med c-vitamin.
sen vet jag att endel näringsämnen slår ut andra, vissa måste balanseras VÄL för att tas upp i rätt mängd osv.
Så att "leka" med utfodring av ex hund med diverse kosttillskott och liknande är inget lätt sak för folk som inte vet vad de sysslar med, och i och med att det trotts allt är djur vi talar om så tror jag inte att det är lättare att dosera till marsvin så det blir rätt.
tycker foder och foderstater är väldigt intressant, men tyvärr så är jag för lat (eller något) för att sätta mig i ni det mer :S *skäms*
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Det är väl lite det forum är till för? ;) Man KAN inte veta allt, och jag har svårt att tro att man skulle ORKA att veta allt också. Då tar man hjälp av andra som kan. Alla kan ju lite eller också väldigt mycket om något :)
Tycker att det är bra att vi lyfte fram det här i tråden om näringsämnen. Du har så rätt i att det skall balanseras väl!