Tappat båda frammtänderna
Hej! Märkte just at min kille inte kunde äta sin morot och det visade sig at han har tappat BÅDA frammtänderna! Fick panik då det aldrig har hänt mig förut, men sedan jag läst här att det är vanlig och att dom växer ut ien är jag ganska lungnad. Men jag har så dåligt sammvete för det är mitt fel, han rammlade ner ifraån sägen, men jag kollade honom och trodde att han mådde bra…:( nu undrar jag:
hur långt tid tar det innan dom växer ut igen?
vad kan jag ge honom för mat tills tänderna har vuxit ut igen?
Tacksam för snabbt svar!
Oj, jag skrev det så snabbt, nu märker jag alla stavfel!
det hände ett av mina marsvin också. jag la pellets i blöt och rullade små kulor som jag matade med, tills hon lärde sig äta det från en matskål. Rev morot och gurka och hon smaskade i sig det också. Tänderna började synas redan efter nån vecka, sen gick det fort. Hon hann inte ens tappa särskilt mkt i vikt.
samt hövatten! alltså att man lägger hö i vatten över natten och sen ger vattnet i en liten spruta, köps på apotek.

Ett av mina marsvin vi hed när jag var mindre tappa tänderna, bara helt plötsligt. Vi ringde vet, hon viste inte vad det var och ringde up senar när hon slaget i sina böcker. Då sa hon att det kunde var c-vitaminerbiris och att vi skulle ge i honom massa c-vitaminer. Hans tänder gick av hela tiden, direkt närdet växt ut gick de av. Tills slut blev det bra, vet inte vad det var som gjorde det om det var c.vitaminerna. Är det vanligt?? var det ens c-vitminbrist??
Under en tid då han inte hade några framtänder mins jag att vi skärde moröter i små små bitar han åt.. Kom när jag läste dettta att man kan ju ge morotspure, min marsvin älskar det…
Riv grönsakerna eller hacka dem i små små bitar så det blir lättare för ditt marsvin att få i sig
jag vet dock inte hur lång tid det kan ta innan tänderna växer ut igen men det tar säkert någon vecka innan de är fullånga igen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack så mycket för alla svar!
#2 #3 tack för mattipsen! Men frippe kan faktiskt äta pellets öch hö, men jag river morötter till honom:)
#4 bra idée med morotspure, men mina får nog nöja sig med rivna morötter!
#5 ok tack! Vi får hoppas att det går så fort som möjligt:)
Riva eller hacka fint är det bästa du kan göra med grönsakerna tills han kan äta större bitar. Att han äter hö är kanonbra, det är absolut viktigast.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ville bara säga att det har gått kanonbra, jag rev morötter som ni sa, tack för tipset! Burkompisen smaskade också i sig rivna morötter:) Tänderna var ute på en vecka, och nu väcker han mig på nätterna som vanligt igen med sitt gnagande i allt!:D

Vad skönt att höra :D Mm väcka en brukar dem var bra på hehe XD
Så skönt att allt gått bra!
#1 Ifall du klickar på "Hantera inlägg" som står i övre högra hörnet av varje post kan du redigera ditt inlägg, så länge det sker inom en timmes tid efter att det har publicerats. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#10 Okej, bra att veta! Lite sent påtänkt nu dock ;)