Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 3889 ggr
[Berglundshusdjur]
0

Färgfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad säger ni om färgerna på dessa fyra ungarna, kan det vara creme eller är det lemon?

Från vänster:

1. white/creme?/x agouti

2. x agouti/creme?/white

3. black/white/creme?/x agouti

4. creme?/white/black

godisgrisen
0

Lemon heter den rödögda varianten. De här ungarna är mörkögda då är de cream. Agoutifärgen blir då lemonagouti (lite ologiskt men ändå) om toppfärgen är svart vilket den ser ut att vara.

Tips, gå in på SMFs hemsida och läs om färger.

[Berglundshusdjur]
0

#1 Jag har läst och läst men har svårt att säga att det säkert eftersom de i mina ögon kan se väldigt lika ut förutom svart och vitt.

Varför blir det lemonagouti och inte creamagouti?

Sandra-B
0

Lemonagouti har svart bas och topp samt cream band, creamagouti har choklad bas och topp samt cream band.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Berglundshusdjur]
0

Va dumt, jag frågade nått jag redan vet svaret på. *hehe*

[Berglundshusdjur]
0

Är jag helt fel ute eller stämmer färgerna med era uppfattningar?

White/cream/lemonagouti? White/cream/creamagouti?

(tycker inte det ser svart-svart ut utan blev blask svart/grått brunt aktigt)

[Berglundshusdjur]
0

Black/white/cream/ men sen då, det där gråspräckliga på ena benet… vad är det?

[Berglundshusdjur]
0

lemon agouti/ cream/white?

Fast jag tycker inte det ser svart-svart ut i agoutin utan ljusare som antingen blyertstrått eller mörkbrun, alltså längst ner mot huden.

[Berglundshusdjur]
0

Och sista rötotten.

Cream? /black/white /x agouti?

[exsh]
0

#0 Oj sicka fina ungar! Brukar oftast bara fastna för "vanliga" släthår… men har varit och kollat på dessa bilder flera ggr nu! Och jag är väldigt intresserad om du ska sälja! Du kan väl PM:a mig om så är fallet :D

[Berglundshusdjur]
0

#9 Jag ska behålla en av dem men har inte bestämt vilken än. Honan i #7 är det redan 1 i kö på och likaså #8. Fast inget är bestämd så allt kan hända. :-) Skickar PM

Sofieproppan
0

Måste bara hålla med #9 vilka fina ungar!

Lyan
0

Jag tycker det ser ut som de är buff, men du har ju sett dem i verkligheten. Svårt att se skillnad på buff och cream både i verkligheten och på bild när de ligger på gränsen.

Vad har föräldrarna för färg? Lättare att veta exakt vad ungarna är då

#5 White/cream/lemonagouti. Långhår blir ofta dassiga i färgen.

#6 Black/white/cream. Så länge ingen av föräldrarna är roan är det troligen bara något som blivit så. Jag har en hane som har svart bottenfärg längst fram och dassigt grå på rumpan, han är ändå lemonagouti

#7 Lemonagouti/cream/white 

#8 Cream/white/black ser det ut som. Agouti och black går inte samtidigt

[Berglundshusdjur]
0

Mamman är white/silverg agouti och pappan är white/black/cream

[Berglundshusdjur]
0

Men hur var det där med Buff nu igen?…

Lyan
0

#13 Då kan vi lägga bort roan då och jag tror att färgerna ovan stämmer. Som sagt, långhåren blir ofta dassiga i färgen, speciellt om de är cream

[Strawberi]
0

Supersöta ungar… :-)

[Berglundshusdjur]
0

Jag vet det där med att långhår ofta får blaskiga färger. Min Maja har kolsvart huvud men nackpälsen är grå… förutom på min Alpacahona som är kolsvart hela hon!

Lyan
0

#17 Precis. Jag har Udo som är väldigt svart, har även haft två andra svarta, medan tex Kitty är alldeles fisgrå (fast hon är cream). De kanadensiska är ju helt otroliga att titta på! Har sett några som är lika svarta och i vissa fall till och med svartare än self black.

Creation
0

#12 Eftersom mamman är silveragouti(crcr) kan ungarna omöjligen vara buff(cdcd). Så jag instämmer med din färgbestämning. :-) De har bara mörk creamfärg.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

#19 Tackar! Då var jag inte helt ute också cyklade iallafall :-P