Försäkring
Hejsan! Har ni försäkrat någon av era grisar? Tänkte försäkra mina två då vi på den senaste som dog spenderade tusenlappar på veterinärbesök. Vilket försäkringsbolag har ni och varför är den bättre än de andra?
Nej jag har inga av mina marsvin försäkrade, helt enkelt eftersom det inte är värt det tycker jag. Jag har haft marsvin i 10 år och veterinärbesöken går att räkna på fingrarna. Av dessa veterinärbesök skulle en försäkring ha täckt högst ett (om ens det), i resten av fallen kom inte räkningen upp i en sådan summa att det täckts eller också var det för sådana problem som försäkringen inte alls täcker (bl.a. tand-/bettfel och avlivning). Hos agria kostar en försäkring 320kr/år, kanske värt det om man inte har fler än två marsvin men jag skulle få betala 3000-4000kr om året och det som sagt i onödan i de flesta fallen. Då behåller jag hellre pengarna själv, jag har en "marsvinskassa" där jag lägger undan lite pengar varje månad för veterinär. Och när det är nödvändigt att åka till veterinär gör jag förstås det, och då får jag ta smällen om det är mycket på en gång eller blir dyrt (den här månaden har jag lagt 2000kr på veterinärvård).
Hanna
Jag har sveland och agria, de är i princip likadana villkor och om jag inte minns fel samma pris. Gå in på deras hemsidor så kan du jämföra dem med varandra.
Själv har jag haft god användning av försäkring hittills och tjänat en hel del på det. Kanske har jag haft otur men det har varit några veterinärturer. Ofta kräver ett veterinärbesök också ett återbesök etc. och redan där har jag varit uppe i ersättningsbelopp. Dock har jag bara 4st marsvin och jag tror som #1 skriver inte att en försäkring kanske är ett bra alternativ om man har många marsvin. Har man få marsvin tycker jag det är ett bra sätt att "lägga undan pengar" på.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Okidoki, tack så mycket. På min lilla gris som dog hade definitivt en försäkring lönat sig, eftersom vi spenderade tid och pengar hos en vet som inte visste vad hon snackade om =( och sen fick hitta en ny, som hittade det verkliga problemet. Hon var dyr. Jag kommer nog försäkra åtminstone min yngsta gris. Snart kommer jag in i studentlivet och i csn's bidrag är inte veterinärbesök inkluderade :p

Kan någon förklara exakt vad en försäkring innebär? Är 320 kr den enda fasta summan man behöver betala (utöver eventuella billiga veterinärbesök)?

du betalar 320 kr per år och djur.
När sen marsvinet blir sjuk, så betalar tex Agria endast belopp upp till 10.000:- (kostnaden till veterinären) oavsett vad beloppet hos veterinären slutar på betalar du en självrisk på 700:-
Så låt oss säga att räkningen hos veterinären slutar på 650:- så är det ju ingen idé att nyttja försäkringen. Om räkningen slutar på 1000:- så får du tillbaka 400:- av försäkringsbolaget…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Visste inte ens att man kunde försäkra dom små grisarna. Förr va d bara hund, katt, häst å papegoja. Vi fick tillslut igenom att man kunde försäkra iller, satt i styrelsen för Göteborgsavd på den tiden. E ju jättebra att dom även har grisar som försäkringsdjur.
Som reggad kattuppfödare får jag uppfödarrabatt (måste vara med i en kattförening åxå), får man d om man e marsvinsuppfödare åxå?
Har man många marsvin, samma som många katter, hästar etc så är det inte säkert d lönar sig utan är bättre man har en liten buffert på banken. Sätter in pengarna där istället för att bet. försäkringsbolaget.
Jag ska nog försäkra mina 2 st marsvin efter vad som hände med mitt marsvin för det kostade mig mycket att åka till veten vilket var inte jättekul.
#5 Man betalar 700 kr i självrisk på Agria (600 kr på Sveland) sedan betalar man 25 % av resterande kostnad på båda bolagen, så på ett besök som kostar 1000 kr betalar du 700 kr (600 kr) plus 25 % av 300(400) kr = 75(100) kr, totalt 775(800) kr.
Om notan slutar på 3000 kr så betalar du 700(600) kr plus 25 % av 2300(2400) kr = 700 + 575(600) = 1275(1200) kr
På Agria så kostar försäkringen 320 kr st/år upp till två marsvin. Har man tre kostar det 288 kr st/år. Om du behöver flera besök hos veternären för samma åkomma så behöver man bara betala en självrisk på 125 dagar. Hur det är på Sveland känner jag inte till.
Jag har haft stor nytta av mina marsvinsförsäkringar så jag rekommenderar det verkligen! 

Okej, det låter ju jättebra :) Satt och läste lite på agria förut och blev lite förvirrad när det stod nånting om att man ska betala 700 kr på en period om 125 dagar?
Men detta är alltså ingenting jag kommer behöva betala varje år? Utan bara 320 kr (gånger 2 i mitt fall)?
#9 De 125 dagarna betyder att du bara behöver betala EN fast självrisk (de 700 kr) även om du måste uppsöka veterinär igen för någonting inom 125 dagar från det första besöket.
Från dag 126 får du betala 700 kr igen om du går till veterinären då.
Så i #8 exempel får du, om det nya besöket också kostar 1000 kr när du efter t.ex. 3 veckor går till veterinären igen, betala 250 kr. (=bara den rörliga självrisken)

#10 Gällande #9, e d inte så att d måste röra sig om samma sak du söker för att 125 dagar ska gälla?! Söker du för rigorm så kan du söka för Ringorm igen på samma djur under dessa 125 dagarna å d går på samma men man kan inte blanda in tex urinvägarna i detta utan d blir en egen post på 125 dagar att betala. Eller??
#11 nej det behöver bara röra samma djur, inte "samma probblem".
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag försäkrar mina marsvin då de är ca 2 år. Innan dess har jag aldrig behövt göra några betydande veterinärbesök med något marsvin (bara ta hål på en böld). Just nu har jag en gris försäkrad och det i Sveland. De har bättre villkor (lägre självrisk och täcker lite mer av veterinärvårdsbeloppet) än Agria, och kostar precis lika mycket. Sist jag var till veterinären behövdes ultraljud och jag fick tillbaka över 1000 kr tack vare försäkringen, så hittills har jag tjänat på det ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mina nuvarande grisar är försäkrade hos agria och jag tycker det är värt pengarna.
Ett av mina marsvin jag hade tidigare blev sjuk, opererad och fick en massa komplikationer så det blev en massa pengar.
#14 Att behandlingar kostar pengar behöver absolut inte betyda att de är komplicerade eller omöjliga att genomföra. Skulle du hellre avliva dina marsvin då istället för att ge dem en chans att överleva?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 Enligt min erfarenhet kostar det mer om det är något allvarligare. Men det beror såklart på vad det gäller, chansen att marsvinet blir helt bra, hur lång vägen är ditt, att låta ett djur lida för att jag inte kan släppa taget, känns inte rätt. Jag skulle tex aldrig låta operera något av mina marsvin. Då avlivar jag istället. Jag tycker inte man håller ett djur vid liv till vilket pris som hellst, och då menar jag inte pengar :)
Jag håller med *moa-16* att det kostar mycket och operera sitt marsvin för det vet jag själv och mitt marsvin klarade operationen men efter bara några timmar så dom mitt marsvin och då fick betala för ingenting tyckte jag… så jag kommer inte operera mina marsvin i framtiden.
För mig som är uppfödare och har 20+ marsvin ibland över 30 st är det inte lönsamt att betala försäkring på alla. Det blir billigare i längden att ha ett nödkonto för veterinärvård.
Det är trots allt sällan som marsvin blir sjuka på det sättet att en försäkring kan utnyttjas. Oftast är de friska eller så är det småsaker och då kommer man inte upp över självrisken. Jag resonerar lite som Moa 16 att om det behövs en stor operation så kan det istället vara bättre för marsvinet att somna in, pengarna är inte starkaste argumentet här. Marsvin har inte samma goda läkningsförmåga som en människa eller en katt de är rätt dåliga på att komma igen efter stora ingrepp om de inte är i toppskick innan operationen.
Själv tänker jag inte låta operera mina marsvin för sådana sker som urinsten och äggstockscystor. Jag har opererat bort en talgknuta och skulle absolut göra om det eller en liknade ytlig operation med lika goda förutsättningar om det blir aktuellt igen men jag vet ju inte vilket marsvin det skulle kunna dyka upp på så då tar jag i så fall sparkontot. Jag har även låtit operera bort ett skadat öga på ett marsvin, det gör jag inte om det blev inget bra…
#17 Varför skulle du aldrig operera ett marsvin? Säg att ett av dina marsvin blir sjuk när den är ett år gammal, ung pigg och frisk men behöver en operation för att säg ta bort urinsten eller något. Visst finns det risk för komplikationer men om man går till en veterinär som vet vad den håller på med och så så blir ju riskerna mindre. Sedan kanske det kan vara lite jobbigt för marsvinet en kortare period men när den perioden är slut kan den ju ha flera år när den kan vara lycklig och må bra. Ska man verkligen beröva marsvinet ett helt liv för att den kanske får det jobbigt någon vecka eller två om man har otur? Om man ställer upp det så kan man väl omöjligt säga att det dåliga överväger det bra?
#19 Vad hände med marsvinet du opererade bort ett öga på och varför skulle du inte göra om det? Jag har nämligen också låtit mitt ena marsvin gå igenom samma ingrepp och han hade problem att komma igång efteråt men efter mycket trugande och kämpande så gick det och nu är han glad och mår bra igen. Jag skulle inte tveka en sekund om det behövdes göras på ett annat marsvin. Förutsatt att marsvinet i övrigt är i bra kondition och inte för gammalt förståss!
Jag har inte heller mina marsvin försäkrade då det helt enkelt inte lönar sig. Jag sparar istället utan lite pengar varje månad som går till veterinärkostnader. Sen skulle inte jag heller operera något marsvin då det är stor chans att dom inte ens vaknar igen. Då är det bättre för marsvinet att få somna in för det är inte något den lider utav.
Jag är en sån som kan lägga alla pengar på att min gris ska bli frisk. De är ju som mina bebisar :O Jag kommer aldrig ha fler än några och eftersom de verkligen blir familjemedlemmar känns det så hemskt att säga "avliva". Mina grisar som har opererats i ung ålder har nästan alltid klarat sig fint efter. De är rigtiga fighters de små <3
#21 De behöver inte nödvändigtvis lida av att få opereras heller.
#23 Det har jag Aldrig sagt heller. Sa att ett djur inte lider något utav att bli avlivad.
#24 "Då är det bättre för marsvinet att få somna in för det är inte något den lider utav". När du skrev för det är inte något den lider av låter det som om den skulle lida utav motsatsen. Men om det inte var så du menade så missförstod jag :)
man avlivar ju inte människor när dom exempel behöver operera bort blindtarmen eller något i den stilen….så vf ska man göra de mot sina grisar?
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#26 Jag tänker lite i samma banor. Men det är klart att man är duktigare och att det finns mer kunskap och forskning kring människor än kring djur, speciellt smådjur som inte så många anstränger sig och åker till veterinären med. Så därför blir ju riskerna betydligt större när man opererar ett marsvin än när man opererar en människa.
Jag personligen tycker dock att om chanserna inte skulle vara minimala så borde djuret alltid få en chans om förutsättningarna är bra. Dvs att djuret är i tillräckligt bra kondition för en operation, att livskvaliten blir bra efteråt och att djuret inte är alldeles för gammalt.
#25 Att tro att ett marsvin inte lider alls av en operation är naivt, tycker jag. Och marsvinet har antagligen ont innan om h*n är tvungen att opereras, måste inte vara så men det finns ju en anledning till att djuret opereras iaf..
#26 Du jämför alltså på fullt allvar en människa som gör en blindtarms operation, med ett marsvin som ska göra en allvarligare operation?
Ett marsvin har varken samma chanser eller samma sätt att tänka som en människa. "jag har ont och är hängig, men jag kanske blir helt bra, så jag kämpar på och äter så jag överlever, fast jag inte har någon aptit" Så tänker inte ett marsvin. Ibland är det bättre att låta ett djur somna in, då slipper marsvinet lida, och har förhoppningsvis haft ett bra liv utan smärta fram till dagen då marsvinet avlivas.
Handlar inte om att "inte göra det för sina marsvin/djur" Det handlar om att låta dom slippa lida och ha ont. Då är man en djurvän enligt mig.. Men det är svårt att släppa taget och jag förstår dom som kämpar på tills det inte finns något mer att göra, men så skulle jag aldrig göra.
#28 Mycket klokt inlägg!
# 28 ja! mycket klokt inlägg!
#28 de handlar väl inte om att gemföra på det sättet du framför att jag gör utan att om de finns bra förutsättningar att marsvinet/djuret överlever operationen så ä de det som e lösningen och inte att man inte ser en annan lösning än alivning … vilket många ibland gör pga brist på pengar eller liknanden och de är de jag menar e fel för jag annser har du inte råd att ta hand om ett djur så skaffa inte djur för olyckan kan lätt vara framme och de behöver gå till en vet… jag menar du låter väl inte ditt barn gå sjuk eller så …. så varför göra de mot ditt djur.
Inlägget redigerat av administrator då det innehöll svordom vilket bryter mot sajtens (och nätverkets) regler.
#29,#30 Tackar!
#31 Har jag skrivit något annat? Har marsvinet bra förutsättningar att bli helt bra, så har jag inget imot att man ger dom behandling.
Det handlar som sagt inte om att "göra så mot sitt djur" Du måste förstå att om ett marsvin mår dåligt, är sjukt, har ont och lider är det bästa för marsvinet, att få somna in. Det handlar inte om pengar för mig utan om djurets bästa.
#32 de va du som attakera mig om vad jag hade skrivit så give me a break!
jag tycker att sista alternativiet och verligen sista alternativit ska vara avlivning….jag annser att den som har barn hade inte avlivat sina barn ifall dom e sjuka eller mår dåligt och då annser jag att man gör de heller inte mot sina marsvin/djur!!!
#33 Attackerat dig? Hur kan du få det till det? Jag reagera på din jämförelse då det helt saknar relevans.
Du får ha din åsikt. Men jag tänker inte låta mina marsvin lida för att jag inte kan släppa taget.
Barn är inte djur. Men i vissa fall skulle det säkert vara bättre för svårt sjuka barn/människor att avlivas. Men så funkar det inte, som du säkert vet.
#35 och vf tycker du den saknar relevans ? jag gjorde en gemförelelse. och du attackera direkt och tyckte att de inte går att gemföra. och jo de gör de för de finns minde farliga operationer på marsvin som kan gemföras med att en människa tar bort en blind tarm och de mer farliga operationer på människor som kan gemföras med masvins operationer så vart saknas de relevans?
du säger du tänker inte låta dina marsvin lidfa för du inte kan släppa taget … de handlar väl inte om de de handlar väl om att man försöker att kämpa och hitta lösningen till problemet så att ens marsvin /djur blir friskt och mår bra … och inte direkt avliviar djuret .. om du vet att de finns ingen chans ändå att mitt djur/marsvin blir bättre efter operationen eller att de finns en mycket mycket liten chans att marsvinet /djuret inte klarar de , då kan man släppa taget .. men inte för vetrinären säger de är en stor operation och de finns en 50/50 chans att de blir lyckat…
dessutom vi alla e djur mer eller mindre, bara för människan e herre över jorden så betyder de inte att men behöver leka gud om vem som får leva eller inte!! så kvittar de om de gäller människor , hundar, hästar eller marsvin!
Inlägget redigerat av administrator då det innehöll svordom vilket bryter mot sajtens (och nätverkets) regler.
#36 Jag tycker inte man kan jämföra djur med människor, helt enkelt. Man kan inte välja att avliva ett barn, även om det vore det bästa för barnet, då det aldrig kommer bli bra igen, bara vägen till döden kvar, lidande.
Jag kommer aldrig kämpa med ett svårt sjukt djur, dom mår bättre av att få somna in. Då vet jag att jag gett marsvinett ett bra liv fram till slutet. Var snäll och acceptera det.
Leka gud? Jag gör det som jag tycker är bäst för mina djur, när jag står där. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag var orsaken till mina djurs lidande.
#37 så du menar att de e bättre och avliva djuret fast de finns en chans att efter opertationen lyckas och allt blir bra?
#38 Nej, det menar jag inte.
Om det är en liten operation och förutsättningarna var bra, skulle jag överväga det. Men om det var en större/svårare operation och chanserna var små att marsvinet skulle bli bra/marsvinet skulle vara dåligt länge efter eller kanske aldrig bli helt bra skulle jag avliva. Speciellt om djuret mår dåligt innan.
50% chans att lyckas med en operation tycker jag för övrigt är lite.
okej men va dividerar du om då? seriöst vi säger typ samma sak fast vi använder olika ord…. nej 50 procent chans e inte lite… nästan allt du gör i ditt liv e mycket mindre chans än 50 procent!
Svordom raderad av moderator - tänk på vårdat språk!
Att välja att operera eller inte tycker jag personligen är upp till var och en att bedöma. Med andra ord anser jag inte att någon som inte tycker som jag har fel.
När det gäller mig själv kan jag säga att det absolut inte behöver handla om att man har svårt att släppa taget om djuret. Jag har inga problem att avliva ett djur som verkligen mår dåligt och inte har livskvalitet. Däremot om en operation kan hjälpa ett i övrigt friskt och ungt djur där återhämtningen inte är för långvarig skulle jag göra det och har gjort det. Skulle operationen ändå gå dåligt skulle jag inte se det som en förlust av pengar. Men åt andra sidan har jag mina försäkrade just för att jag ska kunna ta det beslutet helt med tanke på djurets välbefinnade och inte ekonomin.
Ett fall jag verkligen inte ångrar är när jag tog beslutet att akut operera en marsvinskille med urinsten. Visst återkom stenarna efter 5-6 månader. Jag valde då att direkt ta bort honom då flera operationer så nära är för påfrestande för ett litet marsvin då det troligtvis kommer att återkomma. Däremot hade han ett riktigt bra liv de 5-6 månaderna han fick extra, samt att hade det inte återkommit hade han fått ett långt bra liv. Den chansen hade missats om jag inte opererade direkt.
omg, jag frågade om en försäkring
#41 menar inget illa när jag svär utan de e något jag gör utav vana för jag e helt enkelt en människa som svär…
om någon av mina små hade blivit sjuka och jag besöker en vet och han elr hon säger du får välja att antigen operera eller avliva men om du väljer att operationen så e de en 50/50 shoot så hade jag såklart valt operationen för att ge mina sötnosar en chans !

Sen e d ju inte bara själva op som man ska tänka på. Visst e d bra om d e mer än 50% chans att överleva , men eftervården då?? En op som kräver lång å kanske jobbig eftervård e kanske något man inte önskar sin lilla gris så även om en op e simpel eller e mkt bra ods att d ska gå bra. så får man kanske tänka på d som kommer efteråt.

Fortsätt gärna att diskutera men tänk på att respektera varandras åsikter även om ni inte tycker likadant samt att inte använda en otrevlig ton mot varandra.
Länkar även till sajtens regler om det skulle vara så att någon har missat att läsa dem :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#8 Jag måste rätta mig själv. Sveland har en självrisk på 600 kr sedan betalar man 20% av resterande kostnad, inte 25% som jag skrev.
Min erfarenhet är att det inte är så stor skillnad i pris på en mindre och en större operation. Vissa moment skall ju till hur stor eller liten chans de än har att klara sig utan men från en åkomma.
Själv är jag väldigt tacksam för att jag hade mina marsvin försäkrade då min ena kille fick diarré. Han blev väldigt påverkad på nästan ingen tid alls och jag är inte säker på att jag klarat honom om jag inte åkt in akut med honom, på kvällen naturligtvis, och han hade fått stanna över natten och fått dropp m.m. Det var inte ens tal om operation och pengarna trillade iväg snabbt i alla fall.
#28 Jag menade inte att marsvinet inte kan ha ont när det opereras. Självklart finns det som du säger en orsak att den behöver en operation och självklart kan den ha ont fram tills operationen, precis som den på samma sätt hade haft ont fram tills den avlivas. Skulle det ta några dagar extra innan den får operationen och marsvinet har tydligt ont får marsvinet dessutom smärtstillande vilket ju gör att den inte kommer ha ont, åtminstone kommer smärtorna att vara betydligt lindrigare.
Sedan efter operationen brukar de få smärtstillande även då den första tiden just för att de ska slippa ha ont.
Jag anser också att man ska väga hur ont kommer marsvinet ha nu, hur lång tid kommer den kunna leva ett bra liv efteråt? Dvs, är marsvinet 6-7 år gammalt och ska genomgå en operation för man ju tänka på att det kan ta ett långt tag för marsvinet att återhämta sig och att chanserna för marsvinet att klara sig igenom operationen är ganska små pga att marsvinet redan är såpass gammalt. Sedan när operationen och återhämtningsperioden är klar så kanske den har bara något år kvar att leva. I ett sånt fall hade jag ju inte opererat för där blir det inte värt det. Men hade marsvinet istället varit ett år och i bra kondition hade jag inte tvekat.
Så det handlar ju om att väga fördelarna mot nackdelarna och jag skulle inte heller alltid komma fram till att det bästa vore en operation då det ju faktiskt är precis som du säger att det inte är helt smärt- och stressfritt. Men kan marsvinet efter den där kortare perioden leva bra i flera år tycker jag, och jag tror personligen att marsvinet skulle hålla med mig då det är för deras skull jag tagit beslutet, att det bra uppväger det dåliga.
Sedan så är veterinärerna betydligt mer utbildade än någon här och så länge man inte går till en veterinär som har noll koll på just marsvin så kommer de heller inte utföra en operation som de anser vara plågsam eller ohuman på något vis för djuret.
#36 Jag håller med om att det faktiskt inte går att jämföra en människa och ett djur i detta fallet, då det finns mycket mer forskning och så på människor så är riskerna betydligt mindre på en människa än ett marsvin. Marsvin är dessutom otroligt känsliga för narkos och därför blir ett ingrepp betydligt mer riskfullt och heller inte jämförbart med en enkel operation på en människa.
#50 Citat: "Sedan så är veterinärerna betydligt mer utbildade än någon här och så länge man inte går till en veterinär som har noll koll på just marsvin så kommer de heller inte utföra en operation som de anser vara plågsam eller ohuman på något vis för djuret."
Jag håller inte med. Generellt är Sveriges veterinärer väldigt okunniga om marsvin. Under deras utbildning läser de ett kort pass om "Exotiska djur" och i det passet ingår marsvin som en liten del bland alla andra olika djurslag.
Jag har hört om många operationer av marsvin som jag personligen bedömer som onödiga och plågsamma då de utförts på marsvin som varit mycket dåliga (=har liten chans att klara uppvaknande och eftervård). Det finns även marsvin som utsatts för kejsarsnitt på oklara indikationer (även TV-exempel på det!) och avlidit av detta.
Enligt min mening finns det tyvärr bara en handfull veterinärer i Sverige som är riktigt duktiga på marsvin.
F.ö. har du #50 inte en aning om vilken utbildning vi har som skriver här på MiF…
#0 Jag har två marsvin, var av båda är försäkrade hos Agria. Jag tror att själva försäkringstypen jag har, har namnet "favorit" men jag är osäker. Jag har aldrig haft djur försäkrade tidigare, och har inte en tanke på att byta försäkringsbolag heller. Jag har förvisso inte varit hos veterinären än med någon av pojkarna, så jag kan inte uttala mig till fullo om agria "är nått att ha". - Fast jag ska faktiskt till veterinären idag/imorgon, så ja, jag kan ju återkomma om det dyker upp något negativt/positivt i samband med försäkringsbiten.
Om jag inte minns fel betalar jag 320 kr per år / marsvin. Ut över denna summa betalar jag följande:
Den fasta självrisken är på 700kr, medan den rörliga är på 25%.
Förklaringar:
- Kostar ditt veterinärbesök 400kr, betalar du 400kr.
- Kostar ditt veterinärbesök 1000 kronor, så betalar du 700kr + 25% av 300 resterande kronor.
- Denna försäkring täcker bl.a. inte tandproblem, läkemedel, resor och alternativbehandlingar.
#51 Nej du har faktiskt rätt, jag har inte en aning om vilka utbildningar ni här inne har gått. Det var något jag antog och det var väl inte helt korrekt att bara anta sådär. Borde ha skrivit att de förmodligen är mer utbildade såvida ingen råkar vara veterinär. Eller något i den stilen för att undvika misstolkningar (för det var så det var menat). Förlåt, fel uttryckt av mig :)
Men jag vill också säga att jag även skrev "så länge man inte går till en veterinär som har noll koll på just marsvin". För man får ju anta att ska man operera sitt marsvin så letar man reda på en veterinär som kan sin sak :) Blev också lite nyfiken, vad menar du med oklara indikationer? Som du skrev angående kejsarsnitt i ditt inlägg.
Dessutom så vill jag också tillägga att jag heller inte tycker att alla operationer är bra operationer och att jag absolut inte rättfärdigar att man utför en operation där marsvinet inte är i tillräckligt bra kondition för att genomgå en operation. Kan hända att jag misstolkar dig men det känns som om du "anklagar" mig för det då du riktar svaret till mig samtidigt som du förklarar hur du sett massa operationer som du inte tyckt gått rätt till.
För skåningar kan jag rekommendera en veterinär på Fågelkliniken i Hjärup. Hon är gnagarexpert och hennes undersökning på mitt marsvin var verkligen ingående. Hon är kunnig!