Diabetes.....
Heej
Igår var vi hos vetrinären och fick reda på att Molly troligen har diabetes, det var mycket socker i hennes kiss. fick också med stikor att kolla fall det forsätter att var det, och då kan vi säkert kan veta att det är diabetes.
Nu är undrar är det nått specielt vi ska unvika att ge?
kanske nått som är bra att ge?
Ni som har marsvin med diabetes:
Ger ni dem någon speciel kost?
Har dem hållt sig friska? Hur länge?
Har dem fått några sjukdomamr, skaddor m.m pågrund av sockersjukan?
har ni varit med om att era marsvin plötsligt blivet friska?
Har ni några tips jag ska tänka på för att hålla henne frisk och att hon inte får några skador pågrund av detta.
Min Jordan hade väldigt mycket socker i sitt kiss när hon hade urinvägsinfektion. Veterinären trodde att hon kunde ha diabetes. Men vid återbesöket efter antibiotikakuren var det inte så alls. Tydligen kan det bli socker i urinen vid urinvägsinfektion. Jordan hade inte diabetes så kanske din gris inte heller har det.

Jag hoppas verkligen att hon inte har det. Det får får vi ser när hon ätet medesine klart falll det fortfarande är mycket socker i urinet.

Nu när vi mette så hade hon inget socker i urinet :D Jag är så gald, det kanske bara var något hon ät igår då :D får hålla koll så det inte komemr till baka.

Öm d är diabetes så måste man nog kolla upp hur bra hennes egna produktion av insulin är. Är det en Typ 1 diabetes så måste den behandlas då produktionen är helt borta. Är det en Typ 2 så kan man börja med att ge bra mat och i andra hand insulinbehandling då dom har lite produktion själva kvar av insulin i kroppen. Men d e en vetrinärbedömning å inget man ska labba med själv. Djuret dör eller får skador i kroppen om behandlingen blir felaktig!

Vetrinäern sa att det var inget man gjorde på marsvin. Och har läst om det på internet inte hittat någon som behandlat marsvin med insolin. JO en i typ USA, men tror faktiskt inte dem behandlar i sverige. Men om hon får tillbaks det ska vi prat med vet och se om man inte kan ge insolin.
men i går visade sig inrte nått i kissat, så det kan ju varit nått hon ätet just då elller nått.
Tar man blodprov för att veta vilken typ det är?

Kan vara så att dom anser att marsvinen inte levers å länge så d e nödvändligt med insulin. Men läser man om hur misskött diabetes påverkar kroppen på andra djur å framför allt männsikor så hade jag nog undrat om d inte var dax å avliva om d inte funkar å ge insulin.
Läs på ordentligt och ring SVA i Uppsala för vidare konsultering för diabetes hos marsvin. Små djur är d inte säkert att det är forskat på ordentligt så dom vet vad man ska göra . Men är det några som vet detta så är d i Uppsala, inte din lokala vetrinär. OCH har marsvin samma diabetes som människor så är det inte snällt å låta djuret leva, jag är ledsen att säga det, men så är d! Mkt troligt att hon ätit något som är sött om d inte visar varje gång i urinet. Morot tex e väldigt sött.

Men diabete på marsvin är inte som diabetes på katter, hudar och männisor m.m vad jag har fattat det. skyllnade är att dem kan bli friska själv, det kan inte människor eller andra djur. vetrinären sa att dem flest kan leve ett normalt och lyckligt liv även om dem har diabetes, men att det i värsta fall kan leda till alvarlig skador. de vanligste sjukdommen marsvin får om dem är dibetiker är urinvägsinfektion (får till aka det hella tiden), då bakterien har få mycket mat vill säga sockret.
Jag tycker absolut inte man ska avliva ett marsvin om de fått dieabetes, inte så länge det inte lider av det. och har man tur så blir de friska utan inselin.. onädigt att avliva ett lykligt marsvin som inte tar någon skadda av det.
Jag hopaps värkligen att det bara ver nått hon ätet. ska hålla koll komemr det tillbaka ringer jag till det du sa och pratar med dem, vad det finns att göra.
men hr tar men reda på fall dem är typ1 elelr typ 2?

Kolla allt sånt däruppe med SVA. När d gäller sånt här överkurs kunnande så litar jag absolut inte på andra än dom som faktiskt forskar på det och det är dom som informerar veterinärerna. Många djurvettar ska veta lite om mkt så deras djupare kunskap finns inte. Lycka till!