Marsvinsgrupp + kull?
Hej, behöver snabbt svar på en fråga som nog inte ska vara för svår att besvara för er med marsvin. Jag sitter med ett skolarbete där de flesta hjälpmedel är tillåtna så jag passar på att använda mig av denna källa. 
Min utgångspunkt:
Jag har 6 marsvinshonor som bor tillsammans, utan problem. 2 an honorna är dräktiga. Är det några problem för dem att föda sina kullar i samma utrymme som resterande 4 marsvin springar omkring? För mig känns det mest naturligt att de bor kvar och föder sin kull på plats i ett bo de gjort. Men tänkte om det kanske är så att det är bättre att flytta de dräktiga honorna någon annanstans för att få lugn och ro när bebisarna kommer?
Vore toppen om jag kunde få ett bra svar så snabbt som möjligt.
Mvh Ellenfyrkant

Dom kan bo kvar alla tillsammans. Att flytta och hålla på och krångla med dräktiga marsvin är inte att rekomendera.
Och en sak, marsvin bygger inte bo ;)

#1 Haha okej, de flesta djur bygger ju bon. Men tänker man efter så är det inte konstigt att de inte skulle göra det med tanke på att de är "flyktdjur", vad jag vet. Men de väljer väl åtminstone en skymd plats, eller ? :P
Mvh Ellenfyrkant

Dom brukar välja ett hus att föda i, som dom även tillbringar mycket tid i innan förlossningen :)

Tack ! :D
Mvh Ellenfyrkant
Instämmer med #1, de kan alla bo ihop. Andra honor kan till och med hjälpa till med ungarna. :-)
Dock vet jag inte om det är en jättegod idé att de två dräktiga honorna bor tillsammans, just eftersom jag hört att den första som föder kan sätta igång den andra. Detta fastän den andra honan kanske inte alls är lika långt gången och bebisarna hade behövt vara i magen ett par veckor till. Men det är förstås inte säkert att det blir så med alla honor.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#5 Ok!
Mvh Ellenfyrkant
Dom kan absolut bo ihop, risken är som någon skrev bara att de kan dra igång varandra så den ena får för tidigt.
Jag har dock valt att flytta mina honor när de varit i mitten av sin dräktighet till en egen bur där de kan få helt lugn och ro, inte behöva samsas om mat och grönsaker o.s.v och det har funkat jättebra. Men som sagt så är det inget man måste göra.
Mamma har honorna ihop som ska ha ungar, går super :) Ingen har dragit igång någon annan så att den har fött förtidigt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 - Har du honan helt ensam i slutet av dräktigheten alltså?
Hanna
Japp, med Svea hade jag det, gick hur fint som helst. Har provat att sätta dem ihop med bara en kompis och då har de bara jagat runt den stackars kompisen och inte alls uppskattat sällskapet.
#10 - Oj, det skulle jag aldrig ha gjort med tanke på att marsvin inte mår bra av att leva ensamma och dessutom äter sämre när de bor själva. Känns som om risken för toxicos ökar markant. Visst, hade det varit en hona som absolut inte gick ihop med andra (men varför skulle man välja att para en sådan?) och blev uppenbart stressad av att dela bur kanske det vore bästa alternativet.
Självklart jagade dom varandra, det är så marsvin gör när de flyttar ihop. Rangen måste göras upp och det oavsett om något av marsvinen är dräktigt eller ej. Det tar ett tag innan det lugnar sig, därför bör man inte flytta en för långt gången hona eftersom hon bör ha en så stabil flock som möjligt som högdräktig…
Hanna
Jag har haft marsvin i 15 år så du behöver inte tala om för mig hur marsvin beter sig, tro mig. Honan flyttade med sin burkompis hon levt med hela livet så rangen var redan uppgjord, ja jag vet om att de kan göra det på nytt när de kommer till en ny bur men det handlade inte om det. Hade de ätit sämre hade det bara varit att flytta tillbaka dem men faktum är att de (iallafall mina) äter betydligt mer när de är själva och som jag ser det minskar risken för toxicos istället när hon får lugn och ro. Det handlar om att flytta ner till buren under den hon brukar gå i och det handlar om ett par veckor samt att hon även har marsvin vägg i vägg med den bur hon går i. För mina har det enbart varit positivt.
Jag kan inte riktigt se hur det ska vara bättre att ha en dräktig hona på ett sätt som är onaturligt. Därmed har jag alltid mina dräktiga marsvin tillsammans och under 10 år med över 60 kullar så har ingen hona någonsin dragit igång någon av de andra (vad jag märkt). Jag är på något sätt dessutom villig att ta den risken när jag hittills bara fått se ett underbart samspel mellan marsvinen. Mammorna hjälper varandra, ungarna diar flera, och resten av flocken är också duktiga barnvakter. Nåja, inte ungdomarna, men de som haft en kull förut brukar vilja hjälpa till vid förlossning och vad gäller "uppfostran".
Jag har alltså inga honor ensamma under dräktigheten och särar inte dräktiga honor, de går alla i en stor flock. Jag menar, med tanke på att mina dräktiga honor allt som oftast hjälper till vid andras födslar utan att själv hej vilt föda fram sina ungar förtidigt är jag inte säker på om jag köper det här med att honor drar igång varandra.
Men så har ju jag marsvin för att jag fascineras av deras naturliga beteende, och vill alltså i den mån jag kan hålla de naturligt.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Oh ja såklart. Det finns ju bara ett sätt som är bra och alla andra sätt är dåliga och onaturliga för alla marsvin :-) Mycket bättre att strunta i vad som fungerar bäst för ens egna marsvin och göra exakt så som det står i böckerna att man ska göra. *Funderar på hur marsvinen kan vara så välmående, nöjda och glada med så onaturliga inslag i sina liv :-) *
Mitt råd till dig ts är att göra som du känner är bäst för dina djur, det är inga problem att låta dem föda med de andra honorna och det är absolut inga problem om du låter dem få ett eget ställe lite innan ungarna kommer heller. Precis som vi är marsvin olika och det som passar den ena kanske inte passar den andra.
#14 Du behöver inte bli barnslig. Jag gav min syn på saken.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Tack för era åsikter och tips!
Mvh Ellenfyrkant
#16# Jag kan tycka att det är ett märkligt sätt att ge sin syn på saken, men det kanske är så du brukar bemöta de som inte gör exakt likadant som du, med invirade kommentarer om att de har sina marsvin på ett onaturligt sätt. Vad vet jag.
#18 Alla har vi åsikter, du är på ett forum!
Jag skrev inte mot någon speciell, då skulle jag ha satt dit ett nummer framför inlägget.
Men jag tycker, att det för sjutton inte kan vara naturligt någonstans att ha en dräktig marsvinshona ensam? Dessutom inte bara det faktum att det kan stressa honan, du missar också ett samspel som är jättefint. Men har det funkat för dig i alla år, så fortsätt så. Du behöver inte ta till attityd och börja fjanta. Nu har jag sagt mitt i den här tråden, vill du fortsätta diskutera med mig får du skicka PM.
Återigen, du är på ett forum. Du får nog börja ta att folk inte alltid tycker som du 
#12 - Efter 15 år borde du väl ändå veta hur pass viktigt det är för ett marsvin med en kompis? Och varför avlar du på honor som inte kan gå ihop med andra?
Hanna
Och du får nog börja acceptera att alla inte gör som du :-) Enligt min åsikt är det inte jag som fjantar mig utan du som bara slumpvis "råkar" ta upp ämnet som bara jag berörde i tråden, det är ganska uppenbart att du svarade på mitt. Och om du bara helt oberoende av mitt inlägg kommer att tänka på onaturligheter hoppas jag att du säljer dina egna marsvin eftersom det är onaturligt att ha dem i bur över huvud taget och du vill väl inte stödja det. Sen kan du efter det ge dig på alla som ställer ut långhår eftersom många av dem rullar pälsen och har den i paket för att den inte ska skadas i topparna. Sen kan du ge dig på de som deltar i en gren på utställningarna där man ska klä ut sitt marsvin, maskerad, för det är heller inte naturligt, om du nu inte visste det.
Men nej, det är förståss inte lika onaturligt som att en dräktig hona får gå för sig själv i buren bredvid de andra och äta upp sig och må gott de sista veckorna innan ungarna kommer :-)
#20# Nej, eftersom jag går efter sunt förnuft snarare än efter böckerna så anser jag inte att honan mår dåligt eller tar skada av att vara utan kompisarna i tre veckor. Efter 15 år får man nämligen erfarenhet som man inte kan läsa sig till.
Men jag förstår att det på det här forumet inte är marsvinens välmående som går först generellt utan det viktigaste är att man följer böckerna exakt. :-)
#22 Det är ingen som har sagt att man ska följa böcker. Många böcker har fel ang marsvin tycker jag =)
Man får se hur ens marsvin mår, mina honor har fött i grupp, sedan får man kolla på burkompisen med, den kan ju bli stressad eller liknande när en annan hona föder- Sånt vet man ju inte:D Man får se hur ens eget marsvin mår helt enkelt. Man känner ju sina marsvin bäst
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#23# Tack, precis så är det jag resonerar med. Då mitt marsvinsintresse är mycket stort och jag vill att de ska ha det så gott och bra det går så har jag läst och läst och läst under alla år. En del saker stämmer och fungerar och en del saker fungerar inte och till sist är det ändå så att man gör det som ens egna marsvin mår bäst av, eftersom varje marsvin är en egen personlighet.
#22 - Och efter 11 år med marsvin är jag övertygad om att alla marsvin mår bäst med kompisar, i stadier av livet. Jag anser också att marsvin som inte kan gå ihop med andra (jag har haft ett sånt marsvin själv i åtta år) är störda, det är inte ett normalt beteende och absolut ingenting man ska avla vidare på.
Hanna
#25# Visst, men det är DIN åsikt att alla friska marsvin MÅSTE ha en kompis varenda sekund av sitt liv, baserat på DIN erfarenhet.
MIN åsikt är baserat på MIN erfarenhet som inte är ett dugg sämre eller mindre rätt än din, det får du helt enkelt acceptera. Jag antar att jag haft tur som har marsvin som inte är antingen eller utan klarar båda delarna och den egenskapen är något jag mer än gärna för vidare.
Just detta att de mår bra och går fint ihop med kompisar men även kan trivas och må bra av att gå ensamma några veckor innan de får ungar.
Kanske är det för att de är så nöjda och trygga i sig själva. Vi är alla olika och det är uppenbarligen våra marsvin med, istället för att låta det provocera dig så är det väl bara att acceptera att så är fallet?
#26 Det är till och med en LAG på att marsvin ska bo minst 2 och 2. Så sluta gå efter erfarnheter och börja följ lagen istället!
#27# Ja jag inser ju mer och mer att det är den stilen som gäller här. Skit i vad marsvinen mår bra och dåligt av eller vad som fungerar bäst för dem, det är böckerna och den exakta lagen som gäller.
Det är inte olagligt att klä ut marsvinen och låta dem stå stilla i utklädningskläder för bedömmning en längre stund, eller låta dem ha pälsen inrullad i små paket för att inte topparna ska skadas så de inte kan ställas ut i en särskild klass så det är ju helt okej men jäklar om någon låter sin dräktiga hona gå i en bur BREDVID kompisarna för att få lugn och ro och äta upp sig den sista tiden innan ungarnba kommer, DET är det ju skottpengar på att göra.
Ju mer jag läser, ju gladare är jag över att inte dela era värderingar kring marsvin.
#27# Dessutom, för att reta dig ytterligare så kan jag berätta att den paragrafen i lagen riktar sig till de marsvin som BOR ensamma på heltid, alltså där ingen kompis finns i närheten. Det är inte emot lagen att flytta en dräktig hona från gruppen för en kortare tid och placera henne i en annan bur bredvid resten av flocken. En bekant till mig arbetar nämligen med just djur och deras rättigheter, och har koll på sånt. Du kan ju ringa och fråga för att vara riktigt säker eftersom detta tydligen är extremt provocerande :-)

#29 Såvida det handlar om en kortare tid av en speciell anledning bör det ju vara okej. Vid t.ex sjukdom. Men det är inte så (lite som det låter) att det skulle vara okej att ha 2 marsvin i varsin bur bredvid varabdra. Utan de ska ju faktiskt bo tillsammans med minst en artfrände. Jag förstår din poäng likväl som de andras. Och om du märkt att det stressar din/ dina honor att föda i grupp är det klart att man gör det man anser vara bäst för djuret om det nu är att låta henne flytta tillfälligt. Men har man inte ens "utsatt" djuret för att föda i grupp (vilket är naturligt) så ser jag ingen anledning att flytta honan. Så min åsikt beror på situationen.
Mvh Ellenfyrkant
#30# Mycket kloka och tänkvärda ord. Nej, som permanent boende är det inte så att det är okej att de bor i varsin bur, men tillfälligt en kortare tid är det inte förbjudet. Du har helt klart en poäng. Var och en gör så som det passar de egna marsvinen bäst.