Cuy
Har länge varit intresserad av desse jättar men då dom är ovanliga så har jag aldrig fått träffa någon. Har lite undringar och undrar om nåron kan stilla min nyfikenhet?
Ställs dom ut och isåfall på en marsvinsutställning eller är det en speciell bara får cuy?
Finns det någon här inne som föder upp?
Har mailat och kollar dom som jag hittat på marsvinsföreningen men är osäker på om dom är aktiva uppfördare just nu.
Finns dom i alla raser? tex skinny, långhår etc?
Mer info om ni har tack!
Låsta att man akn para cuy och marsvin och då blir d cumo, hette d så?? Ska pappan vara marsvin eller funkar d tvärt om åxå?
Mvh.
Cuyar kan ställas ut på SMF utställningar, men bara i Guide (Guidestandard). Från SMF:
"Guidestandard - En separat klass där nya varianter som ännu bara har just en guidestandard tävlar. Poängskalor används, men inga Cert eller CK kan delas ut. Marsvinen måste vara registrerade i SMF." - Det är alltså inga -ännu- godkända raser som tävlar i denna klass.
Kollat på Svensk Cuy Sektion? Där finns bra info om dessa stora grisar :-) Cuy finns inte som Skinny vad jag vet men långhåriga finns. Sen Self/Nonself/Crested och lite andra raser, även strävhåriga.
Cuma kallas de marsvin som är blandning Cuy/Marsvin. Man får absolut inte para en vanlig marsvinshona med en cuyhane, marsvinshonan klarar nämnligen inte av att föda ungarna, inte bara pga storlekens skull utan också för att kraniet skiljer sig åt på vanliga marsvin och Cuy. Alltså antingen cuyhona med cuyhane eller cuyhona med vanlig marsvinshane.
#0 Jag har inte superkoll men jag vet att det är en tysk hona som parats med en hane från Tunabys, honan tillhör Carolin som har Tiehagens men jag tror att Leni är den enda honan hon har kvar. Artemis har haft massor av cuyar men vet inte om hon är så aktiv just nu. De andra svenska uppfödarna har jag ingen koll på. Annars finns det flera cuyuppfödare i Danmark
Det jag har märkt på flera svenska cuyar är att de är små. Har inte hört om en svensk cuy över 2300g (nu har jag naturligtvis inte träffat alla, men de jag har träffat och hört om har inte varit särskilt stora)
Det finns gott om cuma lakeland så skinnycuy borde inte vara så fasligt långt bort. Annars är släthår och crested vanligast, men det finns även strävhår, långhår och rosettcuy. De börjar även komma i lite roligare färger som tan och pe
#1 Hur skulle kraniet skilja menar du? Ingen av de cuyar jag har träffat har haft annorlunda skalle än ett vanligt marsvin och jag har träffat flera cuyar från olika linjer och länder

Ok, Tunabys har jag kontaktat men inga små bebisar just nu.
Artemis hittar jag inget sätt att få kontakt med. Fanns ingen kontaktinfo på hemsidan.
Varit intresserad av cuy tidigare åxå men nu när vi bygger ut marsvinsboenden så skulle dom faktiskt få plats åxå.
Med tanke på hur lite uppfödare det finns så borde d ju vara bra om fler vill bli. Någon som vet varför folk drar sig för detta? Nått jag bör veta innan jag börjar jobba på detta?
Marsvin XL= mkt å gosa med. Har visserligen hört att dom e lite mer flyktiga men lite gos kan man väl få, eller?
Tunabys ska få in en del hanar från England, och så kan man alltid tinga. Har sätt alla hennes cuyar hon hade då. Superhärliga. Ska på besök där snart igen tror jag. Absolut du ska ha en cuy av henne.
Jag ska ha en cuy innan jag dör.

Jo hon skrev det men jag vet inte om hon ska ha dom själv eller om dom var ting-vänliga.
Ja e ju äldre än dig så jag får skynda mig å skaffa några nu då.

Bra att höra någon som pratar positivt om dessa "jättar". Har mest hört att dom ska vara svåra att få tama, springiga å rädda.
Om de är springiga och så beror på vilka linjer de kommer ifrån men även där temperamentaveln har kommit långt är de nervösare än vanliga marsvin, men aveln går fort framåt mot mer "användarvänliga" cuyar
Jag vet som sagt inte om Diana har sin uppfödning igång nu men mailen är artemiscuy@hotmail.com

Tack Lyan, jättebra. Ska maila omg.