Temperament och raser?
Jag funderar på att skaffa marsvin, korthårigt blir det iallafall då jag gärna slipper pälsskötsel. Viktigast för mig är att det är ett lugnt och snällt djur, finns det några skillnader i temperament mellan raserna? Läst det på vissa ställen men är själv skeptisk… vad säger ni som har erfarenhet?

Jag har två cresteds (en engelsk & en amerikansk) & båda är helt underbara marsvin! Jag tycker dock inte att rasen spelar så stor roll, alla djur är olika.
Min ena kompis hade värsta blandrasen och han var helt vild och bet, medans hennes andra blandras (syskon) var jättelugn och fin. Min kompis har en teddykorsning och han är lite sur av sig, men väldigt snäll annars.
Rasen spelar inte så stor roll för mig.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#0 Jag vet inte om raserna har olika temprament, men om du vill slippa pälsskötsel rekomederar jag släthåriga och strävhåriga marsvin. Dom håller sig rena själva 

Tackar, jo korthårigt blir det.. sen får vi se vad som erbjuds. Önskar jag kunde ta mig till Kalhäll men är upptagen just då :(

Jag ska också skaffa släthåriga, eller virvelmarsvin 
ska ta en kull, pet-kull mellan en coronet och ett från djuraffären (från uppfödare)

Jag har vart hos både Peek a boos och high hats nu, jätte-trevliga uppfödare och fina grisar. Men jag som absolut inte skulle ha långhår blev helkär i en Alpaca hanne som satt så fint i mitt knä och lät sig klappas och tramlas med, den enda som inte sprang iväg när jag kom med handen, o sååå söt. Så nu är han tingad och ska hämtas om 2v, kan knappt hålla mig :) Kompisen blir en lunkarya, men där har jag inte valt ut nån än, haha, inte ens en korthårig blev det :)