Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6969 ggr
gickan87
0

Äckliga vattenflaskor

Har vitfärgade vattenflaskor till mina marsvin då dem är de enda som är så stora så de räcker en hel dag till dem. Men har nu på senare dagar upptäckt att dem fort blir riktigt äckliga med en svag mögeldoft inuti. Samt något grönt/gult grumligt gojs som flyter runt i vattnet.

Har märkt att även grisarna upptäckt detta då det minskat på drickandet vilket ju inte är bra!

Så några tips på hur man får bort detta grums och så att det håller sig borta? Kan ha att göra med att solen skiner en hel del på vattenflaskan dagligen.

Kaninernas genomskinliga vattenflaskor får aldrig detta problem.

MVH Erika :)

Cavia
0

häll i lite grovsalt och vatten och skaka rejält, då brukar flaskorna bli rena och fina igen =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Moa-16
0

Jag brukar ta ris och diskmedel och skaka om, funkar hur bra som hellst! :)

[Maijah]
0

Jag kör som Moa ovan, funkar super :-)

gickan87
0

Har provat med grovsalt med lite vatten i och skakat om. men det kommer tillbaka dagen efter igen :(

Ska prova med ris och diskmedel och se om det funkar bättre!

MVH Erika :)

chickwheels
0

gjort rent "nippeln" ?

kanske är såge snusk i den som lossar när de dricker och går upp i vattnet.

det är inte din cvitamin som är någe i ? (om du har det i vattnet)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[Jessica-B]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vissa flaskor i plast kan man koka rena i en kastrull - dock inte alla, eftersom att plasten då kan bli helt deformerad. Jag har dock ingen koll på vad för typ av plast som tål kokpunktens temperatur.

Själv har jag bytt till en glasflaska med metallpip, som är bland det mest hygieniska man kan få tag i. Just min flaskmodell är liten, men det finns i större storlek också. Postar en bild ifall någon skulle finna intresse för den.

Lejonhjarta
0

#6 Ser kanon ut! Var har du köpt den?

[Jessica-B]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag köpte den på Zoo kompaniet i gamlestan. (Göteborgs området)

Minns inte om den kostade 59kr eller 99kr, men den är helt klart värd varenda öre.

Här är en bättre bild på flaskan. Googla på "living world bottle" om du vill se fler bilder. :)

Jag har dock gjort ett eget upphängningssystem, eftersom att jag inte har någon gallerbur. (Se bild)

Denna kommentar har tagits bort.
Lejonhjarta
0

#8 Tackar, utmärkt. Då vi inte heller kommer att ha gallerburar när bygget e klart så e dottern undrande över hur vi ska hänga upp vattnet. Jag har en idé som jag ska testa men alla förslag e kanon att få se!

nimroda
0

glasflaskorna finns även på min favorit hemsida man kan beställa från(till marsvinen då :D) länk medföljer :D

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Lejonhjarta
0

#8 Ska kolla med Gibbon om dom har även denna grej annars får d bli en sväng in till GBG. Inte så lång omväg när vi bor i Bollebygd å jobbar i Mölndal å Partille.Flört

Lejonhjarta
0

#11 Mkt bra sida du har "gett" mig. Blir en storhandling där tror ja.Flört

nimroda
0

#13 ja jag blev över lycklig nr jag hitta den eftersom jag tycker inte dom har så värst mycket i dom djur affärer jag kollat i :)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[Jessica-B]
0

#12 Jag bor i Partille :) - I övrigt kan man alltid gå till en djuraffär i närheten, och be dem beställa in ett exemplar av de man önskar - om de nu är kund hos i det här fallet då Gibbon. Jag gjorde på detta vis när jag ville ha en hamsterhage för några år sedan, funkade toppen, och det kostade inget extra på något sätt - visst det tog 2 veckor innan jag fick produkten, men ändå ;) Hade jag beställt över internet hade jag behövt betala frakten, och det skulle ju kunnat tagit 2 veckor att få hem produkten på det sättet också. ;)

Lejonhjarta
0

Våran lilla zoobutik i Bollebygd e kanon med d. Ägarinnans man åker tydligen förbi Gibbon i Landvetter på hemväg från jobbet och köper med om man vill ha något extra, deras affär e inte så stor. Så d e bara kolla vad man vill ha så har man d bara på någon/några dagar.Glad

[Jessica-B]
0

Måste kolla upp var Bollebygd ligger nu på eniro Oskyldig

[Jessica-B]
0

#16 Restiden från mig var bara 27 minuter - Ge mig namnet på affären är du gullig! :D

Lejonhjarta
0

#18 Tror bara den heter Arkens zoo, Bollebygd. Den ingår i den koncernen å när ja googlade på d så kom den upp.

Göteborgsvägen 25, 033-28 91 81. Inte många meter å gå från buss å pendel. Fast 27 minuter….. d var med bil d va? Lät väldigt lite med bussen. Parkering precis utanför, eller vid torget 2 min gångväg bort.

[Jessica-B]
0

#19 Ja, med bil blir det ja. Tack ska du ha för tipset! Jag får ta och besöka affären när jag har fått in lite pengar ;) Det är inte lätt att leva som student *suckar* så det blir nog inte än på ett tag.

Blomkrukan
0

Hmm… jag brukar bara veva runt lite med en flaskborste och diskmedel. Till pipen använder jag blöta tops och snurrar runt lite från olika håll. För att kolla så allt diskmedel och annat päckel är borta så testdricker jag ur den (bara flaskan) innan grisarna får den.

Abico
0

#6 - Det ser så fräscht ut med glasflaska. Känns som om det är lättare att hålla rent också än plast. Tyvärr har jag för vana att tappa flaskorna i golvet (ja man kan ju inte gå två gånger och fylla flaskorna så jag tar alla sex på samma gång ;)) så glas är kanske inget för mig trots allt.

Hanna 

[Jessica-B]
0

#22 Är det inte då dags att fröken skaffar sig en bricka att slänga upp alla flaskor på? ;) Alternativt skaffa ytterligare 4 armar? Personligen föredrar jag det förstnämnda, av ekonomiska skäl. ;)

[Tisslibiie]
0

Ska genast beställa hem glasflaskor! Adjöss gröngeggiga flaskor!^^

Abico
0

#23 - Bra idé!

Hanna 

[Jessica-B]
0

Glad att fler än jag finner glas praktiskt och fräscht!

[LoveBaloo]
0

Jag brukar även rengöra med en tops i munstycket. Där fastnar många alger också =/

EvaLuna
0

Mycke bra tips Jessica. Abico: jag jobbar på lab & tappar ungefär 300 glasprylar om dan i golvet. Otroligt nog är de ganska sällan nåt går sönder. Den här typen av flaskor tål nog ganska mycke däng innan dom går i kras.

[Jessica-B]
0

Glaset är väldigt tjockt till dessa flaskor :) Bör tilläggas.

[Jessica-B]
0

På den tiden då jag hade en massa hamstrar hade jag också glasfalskor - dock i hemskt kvalitet. Jag råkade köra ner flaskborsten för hårt mot botten (toppen) så glaset sprack… de såg ut precis som provrör, å lika tunna som provrör var dom också. ;D Men det här e riktigt glas-flaska-glas ;)

Lejonhjarta
0

Ska inhandlas helt klart! Så kan man ha dom andra i reserv.