Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2237 ggr
[Liinda]
0

Behöver råd

Just nu känner jag mig både förtvivlad och förvirrad. Så jag skulle behöva era tips på vad ni skulle gjort om ni var i min sits.

Min marsvinshona Millan som är över 4 år fick klumpfot förut, hon fick medicin av vet och smärtstillande och jag bantade ner henne och tvättade. Samt höll extra rent det höll på att bli bättre och det var nästan helt bra. Nu ser det värre ut än någonsin trots att hon nu har en bra vikt och det hålls rent.

Hon ser allmänt risig ut och har tappat päls i nacken och lite längs ryggen, hon har en slags böld som fyller på sig hela tiden. Och till råga på allt så har hon blivit förkyld.

Jag vet inte om det är dags att släppa taget om henne eller inte. Hur länge är humant att kämpa med hennes klumpfot.

Hon ska till veterinären imorgon, antingen för att fortsätta kämpa eller få somna in. Vet inte vad jag ska göra Gråter

alva-m-t
0

Se vad vet säger, om h*n säger att det kan bli bra, får du ju ge henne den medecinen hon behöver:) Det är ju ingen vits att avliva en gris som kan bli frisk. Stå på dig:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Moa-16
0

#1 Men om marsvinet lider så tycker inte jag man ska kämpa på och stå på sig. Ibland är det bättre att låta ett djur få somna in.

Jobbigt! Men jag tror du känner själv när det är dags att släppa taget, mår hon så pass dåligt som det låter som, och chanserna är små att hon blir helt bra, kanske det är bättre för henne att få somna in. Hör med veterinären imorgon!

[Jessica-B]
0

Först och främst vill jag bara skicka en kram. Det är en sån otroligt jobbig sits när man slits mellan dessa typer av alternativ.

Egentligen är det bara du som kan ta detta beslut, eftersom att du känner ditt marsvin bäst, och är den ända som kan se hur hon har förändrats, eftersom att du levt så tätt in på henne - till skillnad från oss som bara finns här i forumet.

Jag vill egentligen inte uttala mig om vad jag hade gjort, eftersom att det är så otroligt svårt att tolka en sjukdom rätt genom bara ett par ord, utan att ha fått se och uppleva marsvinet. Men jag har gjort ett försök till att tolka dig rätt och försöka leva mig i den sits du befinner dig i just nu; Jag hade valt att låta Millan få somna in hos veterinären, av anledningen att det låter som att Millan får tampas med mycket. Hon verkar svag och verkar inte svara till ditt försök att åtgärda klumpfoten.

Jag hoppas att du till sist själv känner i hjärtat vad som är rätt inför morgondagen.

Cavia
0

Fy så trist…

Jag skulle nog ha låtit henne somna in trots allt. Det är ju så med marsvin, att dom visar inte gärna när dom mår dåligt eller har ont. Så när man som ägare väl märker det så har det gått rätt långt om man säger så. Men kolla vad veterinären säger först, men om det var mitt marsvin hade jag nog som sagt låtit henne somna in…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Liinda]
0

Jag vill tacka så mycket för att ni är snälla och ger mig raka svar. Det behövs nu kan jag säga och om jag skulle bestämma mig för att hon ska få somna in så mår jag iallafall lite bättre med vetskapen att fler skulle tagit det valet.

Jag har tänkt och tänkt hela dagen men jag har inte hjärta att bestämma mig. Försöker få stöd från sambon men han säger att han absolut inte vill lägga sig i ett sådant beslut för att det är mina djur.

När folk brukar be mig om stöd så brukar jag säga att det är snällast att låta dom vandra vidare medans dom har lite livsglädje kvar istället för att vänta på dagen dom har gett upp helt. Men det blir så jäkla svårt när det är ens egna älskade djur.

Usch så svårt :(

[Liinda]
0

Eftersom Konrad dog i måndags så klarade jag inte av att avliva Millan. Det blir för mycket att förlora 2 djur samma vecka :(

Så jag ger Millan lite mer tid. Jag ger henne en andra chans och ser om det börjar gå mot det bättre. Men om hon inte visar tecken på att bli bättre snart så tar jag beslutet då. Men som sagt hon får en andra chans.

[Sicali83]
0

#6# Det kan faktiskt vara bra det med, för det är ju inte omöjligt att hon blir bättre heller. Jag har varit precis i din sits två ggr med samma marsvin, båda gångerna har jag gett honom en andra chans och idag är han helt frisk och mår jättebra. Dock var det ju inte samma typ av problem men ändå.