marsvin flåsar? :(
Hej hej, min lilla teddy på ca 1 år andas ganska… Högt eller hur man ska förklara när man lyfter upp honom speciellt. Man kan verkligen höra andetagen och de låter ibland lite ansträngda. :(
Är dock endast vid upplyftning jag märker det. Han är helt normal annars, pigg och äter som vanligt, men är det farligt?
Han spänner sig väldigt mycket när man lyfter upp honom, det kan ju bero på det, för mitt andra marsvin bara hänger med liksom, och honom märker jag inget på.
Tacksam för svar! :(
Om det enbart är när du lyfter upp honom kan det bero på att han är lite stressad just då. Det låter inte som någonting du behöver oroa dig för :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tror heller inte du behöver oroa dig, marsvin har en massa olika ljud för sig och de kan låta helt olika varandra också. Jag har en kille, Drake, som så fort han får något gott eller man tar upp honom låter som en badanka. En sån där liten gul som man kan klämma på så åker luften ur och det låter på ett speciellt sätt. Precis så låter han och han kan hålla på hur länge som helst :-)
Ett av mina marsvin flåsar/andas också högt ibland när man tar upp honom. Han är ett väldigt nervöst och osäkert marsvin, så jag skulle kunna tänka mig att det hör till de stressmoment som uppstår när man ska greppa honom.
Jag gör så att jag följer tråden för att själv också få mer information om det :)