Varböld?
Har en crested hona som heter Isa.
hon har haft en knöl ett tag nu. För cika 3 v sen va vi inne hos vet men hon sa att det inte var nåt o hade det vart hennes marsvin skulle hon inte gjort nåt åt det. Men nu har knölen växt så nu har vi bokat en ny tid, men till en annan vetrinär.
Bifogar en bild på henne som är tagen igår. Knölen sitter ungefär vid skuldran.
Kan de vara en varböld? hur behandlar man det? Medecin?
Eller kan det ´vara en fett knöl?
hoppas din söta lilla vän blir bra och att det inte är något allvarligt.
En undran bara rent allmänt, det är MÅNGA som går till vet som får fel diagnoser och mdicin och doseringar osv utskrivet. Vad gör ni efteråt ? kr'ver pengar tillbaka, anmäler ? Jag hade ju blivit svinförbannad :S
Vad har vi djurägare för rättigheter igentligen i dessa lägen ? man ska betala för besöket, men man ska ju få någe för det med.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Ja jag hoppas det bara är en varböld-
Att den andra vetrinären sa att man intes kulle göra nåt åt det, kommer jag inte göra nåt åt. Förutom att inte gå dit mer.
Sen är jag väldigt godtrogen och tror ju självklart på allt vetrinärer säger.. men i detta fallet börjar man ju tveka.
Hoppas den andra vet vi ska till e bättre =)

Å vilken söt tjej!
Det finns en del trådar redan om just varbölder, hur du behandlar osv…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
3.
oj, sry ja måste missat de. ska kolla dom då. tack :)
Du kanske kan ta en bild på knölen och låta oss kika på den? :) Beskriv hur den känns när du klämmer lite lätt på den. Hur stor är den? Hur ser huden ut på knölen? Är den irriterad? Saknas det hår?
En varböld är i regel ofarlig. Man kan spräcka den med en nål och tömma den på var. Du finner säkert mycket mer information, snabbare i de andra trådarna om varbölder. :) Önskar Isa lycka till.
Hej
Kan inte fota nu men kan fixa det imorgon. Knölen är rätt hård, huden på knölen är mjuk och fin men lite spänd. Inget hår avfall. Den är rörlig. den är lite avlång, kanske en cm bred o lite mer än 1 cm lång. Hon är lika glad lat och posetiv som vanligt.
men jag ska fixa en bild imorgon. Men bästa beskrivet ser päls o allt ut som normalt o sen en knöl. den syns lite på bilden, men fixar en närmare bild.
Om man ska sticka hål på den själv… skulle jag iaf rekommendera att man gör det i nederkant på bölden, ifall det kommer in bakterier och det börjar vara, då kan ev skiten rinna ur av sig själv.. om ni förstår hur jag menar.
Sen undrar jag med… det var en tjej tidigare som krev att en vet testade med att sticka hål på en böld. Hur är det om det varit en canserknöl eller liknande, ska man verkligen sticka hål på saker och ting hur som helst innan an vet vad det är ?
När jag går till vet så är jag väldigt vaksam och skeptskt inställd. tyvärr.
Efter att två kullar med valpar dött och jag fått stå med räknigen pga veterinärers okunnighet och brist på engagemang så är det knappt att jag vågar till vet längre :S
oj.. jag skulle nog inte sticka hål även om jag visste vad det var, jag är alldeles för mesig. De e ju sånt vetrinärerna e till för ;) skit görat.
Ja man märker ju mer o mer..att få vetrinärer går o lita på. riktigt tråkigt
Se till att skaffa mycket kunskap och råd själv. Visa veterinären vad du kan så kommer han säkert anstränga sig mer.
Min erfarenhet av vissa veterinärer är att de gärna tar latvägar, som när man lämnar in bilen på verkstad :S skrotdelar istället för nytt, ljuger om vad som är trasigt, "lagar" o tjänar mer pengar.
Jag vet, jag är mycket skeptisk och tråkig, men jag har tyvärr personligen fått belägg för det :S
Hoppas att jag hittar en riktigt bra och ärlig veterinär snart så man kan känna sig trygg med att gå dit :D Har bara bott i Eskilstuna ett år nu, så ja hyar inte hunnit bekanta mig med så många. Endast för vaccinering och besiktningar m.m. av valpar.
(Förutom nr jag åkte in akut med en valp och fick betala 2800:- för en kortisontablett och hemskick…)
Hur säker är du på att det är en varböld? Är du helt säker så kan du sticka hål och behandla själv är du däremot osäker tycker jag att du borde gå till veterinären.
Om klumpen byggt upp sig under en tid så är det troligen inte en varböld (fast det kan vara det) men om den plötsligt bara poppat upp/kommit jättefort på några dagar är det med största sannorlikhet en varböld.
Hej igen
Jag är absolut inte säker att det är en varböld. Men vi har en tid till vet nästa tis. Är det en varböld får vet sticka hål på den o så, det skulle jag aldrig våga.
Har tagit lite när bilder på den idag. Jag hoppas verkligen att det inte är något farligt.
Isa är ju den jag har haft längst och är min lille favorit gris.
det syns inte så mycket för all päls men lyckades inte få en bättre bild. OBS den ser större ut på bilden än i verkligehten
#11 Talgcysta skulle jag tro… det är inget ilvshotande på något sätt men bör opereras bort.
Det låter som #11 skriver.
Min ena hane har en sådan och var och kollade den när den var mindre och då fick hon ut lite talg. Nu har den blivit för stor så det är dags att ta bort den. Då kommer de att söva honom och ta bort den.
Om det är en talgcysta det rör sig om, kan det vara bra att få den bortopererad så fort som möjligt. I förrgår opererades en av mina pojkar för detta. Talgcystan var liten, men det var mycket hud som gick väck i snittet, så såret är väldigt spänt, vilket både känns obehagligt, och ökar risken för infektion, eftersom att såret lättare spricker upp om det är spänt.
Det kan vara bra att veta, så att du inte väntar för länge med operation i så fall. :) För ju större den blir, dess då svårare blir det ju bl.a att operera bort den.
En fråga bara, varför måste man operera bort talgcystor? Kan man inte bara hålla på och tömma själv?
Hej.
tack för super bra svar. Vad kostade operationen?. Vi har en tid till vet på tisdag.
#15 Anledningen till att man vill operera bort en talgcysta är för att den ofta fylls på, och fylls på, och fylls på igen. Det är dessutom inte alla gånger man kan få ut mycket talg, utan istället bara blod. Om det skulle hända att man inte får ut något talg, eller om man bara låter cystan växa, så kommer den till slut att bli så stor och spänd att den spricker. När cystan spricker kommer det ut en gråfärgad tjockare vätska (talg). Eftersom att talgcystor kan bli gigantiska, är infektionsrisken stor om cystan spräcks. Och det kan göra ganska ont när den väl spräcks, just eftersom att den kan bli gigantisk.
#16 Jag fick ett cirkapris på 3500-4000kr inför talgcysta operationen på blå stjärnan. Operationen gick på 3800kr, men jag kom undan det värsta av summan, och betalade bara ca 1500kr, då mina marsvin är försäkrade.
Kom ihåg att det alltid finns flera risker med att operera. Så tala igenom ordentligt med din veterinär innan du beslutar dig för ev. operation. Håller tummarna för dig och ditt marsvin på Tisdag! :)
aha okej. tur att det inte var så väldans jätte dyrt =)
Ja det är ju alltid en risk med att söva m.m
Är det talg cysta och operation är lösningen är det ändå mycket att tänka på..
#18 Att operera bort en talgcysta är ett lättare ingrepp enligt de två veterinärer jag diskuterat ärendet med. De egentliga riskerna man tar med att låta sitt marsvin opereras är väl främst narkosen. Stannar etc. hjärtat under narkosen kan man inte göra något för att få igång det. Är det en klinik med hjärta tar dem god tid på sig att få marsvinet att känna sig tryggt hos dem. Marvinet ska ha ett tydligt lugn innan de sövs. Är marsvinet lugnt innan operationen, minskar risken för komplikationer under narkosen betydligt. :)
Den andra risken är att marsvinet inte riktigt orkar komma igång efter operationen. Marsvinet äter dåligt, eller inget alls, får inte igång magen och burrar ihop sig och har ingen energi.
Den tredje risken är ju infektionsrisken. Men eftersom att läkningsprocessen inte är problematiskt vid en sådan här typ av operation, är det inget man djupt behöver oroa sig över. Det finns mediciner som kan förebygga infektioner.
Jag hoppas inte att du tolkar det som att jag vill skrämma upp dig. För det vill jag inte. :) Jag försöker bara förbereda dig mentalt inför mötet med veterinären och ditt beslut.
Hej
Nej absolut skrämmer du inte upp mig. tycker det du skriver är superbra. då jag aldrig varit med om o behövt operera ett marsvin (om nu isa behöver de)
De är mycket att tänka på och jag uppskattar alla åsikter och erfarenheter :)
Vilken vacker marsvinsflicka :)
Jag tycker att du har fått bra svar redan. Hoppas det går bra på tisdag!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#20, #21 Ja, nu håller vi tummarna stenhårt för Isa :)
Håller tummarna. Är det alltid så dyrt om det är operation?
#23 Priset skiljer sig beroende på typ av operation, hur komplicerad operationen är efter djurets tillstånd, och klinik. :)
#23# Ja, det är klart, det tänkte jag inte på men det kan ju skilja jättemycket beroende på klinik. Annars trodde jag det var sövningen som kostade huvudsakligen när det gällde operation. Skönt att det inte alltid behöver bli jättedyrt då när marsvinet behöver opereras.
ja vi hoppas på de bästa :)
kastrerade just min tik för 6000 så e lite tomt i plånboken hehe
Har varit så mycket resor till vetrinären nu. på 2 månader har vi betalat cirka 9000kr till vetrinären. dock var ju kastreringen själv valt.
så jag hoppas hoppas att vi slipper operation. Känns svårt med, att vilja hjälpa o göra henne frisk med en operation (om de behövs) o samtidigt riskera hennes liv. krångligt allt ska va =/
#26# Ja, just den grejen måste vara jättesvår, att inte kunna fråga hur hon själv vill göra utan man måste ta beslutet själv. Vi får hoppas att ingen operation behövs.
ja det skulle vara det bästa :)