Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 6162 ggr
[Jessica-B]
0

Besprutade grönsaker

Hur är det egentligen med besprutade grönsaker? Är ekologiskt odlade grönsaker fria från giftiga medel? Hur är det med de kravmärkta?

De svenska morötterna som jag hittar på Willys är inte besprutade, och dem är fruktansvärt goda och uppskattas av både djur och människa i det här hemmet. Men jag oroar mig över paprikan, som jag serverar marsvinen varje dag. Jag har hört från bekanta att den i regel är hemskt besprutad, och jag tvivlar inte alls på att det stämmer.

Jag skulle så gärna vilja få tag på riktigt, riktigt fina grönsaker åt mina pojkar. Tips mottages :)

[Jessica-B]
0

Jag läste en rätt intressant sak ur en artikel i från DN som säkert kan intressera fler :)

"Skala bort besprutning Nära hälften av den frukt vi äter innehåller rester av bekämpningsmedel. - Det mesta sitter i skalet och man kan få bort mycket genom att skala frukten, säger Arne Andersson på Livsmedelsverket.

- Att tvätta frukten innan man äter den är klokt ur hygienisk synpunkt, men det hjälper inte mycket mot rester av bekämpningsmedel. Vissa ämnen är vattenlösliga men de flesta är det inte, säger Arne Andersson.

En del bekämpningsmedel tas upp via rötter eller blad och binds inne i frukten, medan andra sprutas direkt på frukten och går att skala bort till stor del."

Nu vet ni, precis som jag att inte alla gifter är vattenlösliga, och att en del bekämpningsmedel binds inne i frukten. Jag kände faktiskt inte till det sistnämnda.

[Maijah]
0

Grönsaker & frukt är oftast väldigt besprutade, (iaf de från utlandet)och det är ju inte så hemskt trevligt. Hittar man lokalodlade/svenska grönsaker är de oftast av mkt bättre kvalitét och miljövänligare än de importerade som ibland färdas väldigt långa vägar. Detta kan ju dock vara svårt vintertid :-/

Kravmärk mat odlas helt utan syntetiska & kemiska bekämpningsmedel/gödsel. Ingen genmodifiering tillåts heller. Vad jag vet är det precis samma sak med de Ekologiska.

Det är lite dyrare med Eko & Krav, men så mkt bättre för miljön och kroppen.

[Jessica-B]
0

#2 Jag ska ta mig en runda på ica å willys å ordentligt kolla igenom vad som erbjuds på krav och eko fronten då. :)

#Alla
Tips: Min familj brukade tidigare beställa eko frukt och grönt ifrån Årstiderna, men vi har typ inte råd med det längre, och vi fick ofta mycket sånt vi inte tyckte om vissa tider. Men om man gillar "allt" och hittar en passande låda tycker jag definitivt man ska slå till, för grönsakerna och frukterna dem säljer är väldigt fina. :)

emelie92
0

Är ekologiska alltid giftfria? Jag trodde att de också kunde vara besprutade. Någon som kan skillnaden mellan krav & ekologisk frukt/grönsak/etc?

[Maijah]
0

#3 Gör det du :-) Ica brukar ha mkt krav & eko. Willys är jag inte så säker på.

#4 Följande citat hittade jag på ICAs webbplats:

"KRAV-märkta produkter får även kallas för ekologiska. Alla produkter som uppfyller EUs förordning för ekologisk produktion får kallas ekologiska. KRAV uppfyller denna EU-förordning, men har dessutom egna KRAV-regler. Man kan alltså säga att det finns två nivåer av ekologiskt - den högsta nivån är KRAV, som har både EU-regler och egna - och EU-ekologiskt, som uppfyller EUs regler."

Vissa bekämpningsmedel och konstgödsel som får användas vid ekologisk odling får inte alls användas vid odling av krav-märkta grönsaker. KRAV har alltså lite högre "krav" på att allt ska vara så naturligt som möjligt.

Följande citat hittade jag på webbplatsen Ekologisk mat:

"Ekologiska produkter kan komma ifrån vilket land som helst, vilket påverkar miljön genom till exempel långa transporter. KRAV-märkningen däremot står för flera delar där både GMO och transporter tas i beaktning. Dessutom, så är vår KRAV-märkning oftast långt mycket hårdare reglerad än de lagar som finns i andra länder."

Verkar som att KRAV är att föredra framför Eko, men eko är ju ändå bättre än helt vanliga.

Inlägg redigerat då källor till citat saknades.

FeliciaS
0

Det här är helt mitt område ;)

Varor som är ekologiska, KRAV-märkta och DEMETER-märkta (en märkning som är ännu strängare än KRAV) är helt fria från kemiska bekämpningsmedel. Yttligare regler finns för KRAV och DEMETER, där de är mycket mer än fria från besprutning.

Besprutningen sker från det att plantan är "bebis" och tas upp i grönsaken/frukten som innehåller gifter. Det är sällan något som går att tvätta bort.

#3 Vi har beställt från Årstiderna i flera år :) Nu har de jättemånga olika lådor och produkter och man väljer ju det som passar en från varje vecka.

Även Hedenborgs är ett tips till folk i Göteborgsområdet ;)

#4 De är alltid giftfria. Blir nyfiken på vad du trodde ekologiskt/KRAV var? :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Pelzi
0

Odla egna grönsaker och frukter på sommaren :)

Det gör jag :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Jessica-B]
0

#5 Informationen var verkligen nyttig. De klarade upp en massa frågetecken. Tack så hemkst mycket Maijah! :)

#6 Bra tips där med Hedensborgs. Ska definitivt ta en kik på deras hemsida. :) Tack så mycket!

#7 Jag har verkligen inte vad man kallar gröna fingrar ;) Dessutom har vi bara en liten balkong - dvs. inte direkt plats för någon grönsaksodling. Fast det hade vart kul att testa. Finns det någon grönsak som är lätt att odla om man inte är så där jättehaj på odling? :)

FeliciaS
0

#8 Persilja är väldigt lätt att odla i större krukor :)

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

#9 Vilken typ av persilja ska det vara? :)

FeliciaS
0

#10 Du menar slätbladig eller krusig? Det är vilket som :)

Morötter är också enkelt att odla i lådor, då får man massa god morotsblast till grisarna på köpet.

Mvh Felicia

[Jessica-B]
0

#11 Ja just det! Blast är uppskattat! Jag får se om jag klarar av det. Ska googla lite på odlingstips för persilja och morötter :)

emelie92
0

#6 jag trodde (tror?) att krav och eko får ha konstgödsel och snabbväxande medel.

FeliciaS
0

#13 Ah, okej. Nepp - tack och lov inte ;)

Mvh Felicia

[Maijah]
0

#12 Morötter är väldigt lätta att odla - du kan i princip inte misslyckas ;-) De behöver ju dock lite mer plats än om du odlar persilja :p

[Jessica-B]
0

#15 Jag köper redan så fina morötter så jag tror jag satsar på persilja, som ju inte kräver så mycket plats. :) Finns det någon mer grönsak som är lättodlad? :)

[Maijah]
0

#16 Oki :p Tja, eftersom du måste odla inne, sallad? Kruksallad är lätt att odla :-)

[Jessica-B]
0

#17 Jag har balkong alltså :) Men den är inte stor ;) Är det inte bara en väldig massa vatten i sallad? Tänker på näringsvärdet.

[Maijah]
0

#18 Ok, men just nu är det ju lite för kallt för de flesta fröer ;-) Men längre fram så :-) Jo, men du kan ju odla lite i en kruka innomhus och ge som godis då & då? Lite kul att ha egenodlat tycker jag :-)

[Jessica-B]
0

Ja jag tänkte vänta några månader med odlingen ;) Jag själv fullständigt älskar kruksallad, (ellerja, den enda salladssorten jag tål, -.- men jag älskar sallad överlag!) så det är absolut nått jag ska prova. :)

Tack för tipsen tjejer!

[Maijah]
0

#20 Ja ;-) Ja kör på du! Det finns ju även tomater du kan odla i kruka, samt en ny grönsakssort som kommit, tomatpaprika! Har ingen aning om hur de smakar men de ska tydligen vara väldigt snabbväxande och kan odlas innomhus i kruka :-)

Jag är en liten "växt-nörd" på ett sätt och älskar allt som har med blommor, växter, fröer och odling att göra. Mycket av det har jag nog fått från min mamma, och att jag bott på landet största delen av mitt liv har väl också spelat in. Dock är jag inte den bästa när det kommer till att sköta om krukväxter, jag glömmer dem lätt och sen är de döda.. Skäms Men men, intresset varierar från tid till tid helt enkelt xD

Impecta fröhandel är super! De har massvis med gamla som nya fröer (ganska många som är utrorningshotade också, gamla gamla sorter) och de är billiga med snabb frakt :-) Varje år kan man gratis få deras frökatalog, med massvis av fröer, grönsaker, blommor, inomhusblommor/växter m.m., Me Like :-)

[Jessica-B]
0

#21 Oooooouuuuh! Nu blev jag skitsugen på att plantera morötter! Dem här ser spännande ut måste jag säga. Aldrig sett "runda" morötter förut.

:D Tack så mycket för länken till Impecta. Jag ska beställa flera påsar så fort jag får pengar!

[Jessica-B]
0

#21 Jag såg att det fanns paprikafrön. Tror du det är svårodlat? :O

[Maijah]
0

#22 Haha ja de är coola! Har för mig att vi odlat sådana för länge sen, men minnet sviker lite ;-) Ja gör det du! Jag har nyligen köpt hem lite exotiska fröer, krukväxter då ;-) Ska se om jag lyckas hålla dem vid liv, haha. Beställ gärna hem frökatalogen, den e gratis :-) Det är mkt bättre att kunna sitta och bläddra i en katalog än på internet enligt mig.

[Maijah]
0

#23 Nej, paprika är inte så svårodlat faktiskt :-) På balkongen i lådor/större kruka skulle du säkert få dem att växa och bli stora :-) Bästa är att förodla dem, alltså att sätta dem i små plastkrukor/drivhus först, och sedan sätta dem utomhus när de blivit tillräckligt stora. De kommer kanske inte att växa och bli lika stora som i växthus, men det beror på hur varm och soligt det är på eran balkong.

[Jessica-B]
0

Jag får prova mig på paprika då också, för det är en stor favorit här hemma. I alla fall bland marsvinen. Jag ska beställa en frökatalog! :)

[Maijah]
0

#26 Samma här :p De älskar paprika, dock inte jag ;-) Ja gör det du :-)

Pelzi
0

8# jag odlar sallad och morötter på sommaren det är dom enklaste så du kan ju testa det och med morötterna så får man ju också det där gröna med dessutom till kaninerna som mina älskar att äta :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Jessica-B]
0

#28 Ja morotsblast skulle va kul att testa ge till marsvinen, då dem aldrig faktiskt har fått smaka på det. :) Ska absolut testa att odla morötter!

Sandra-B
0

Love har ;-)

De flesta av mina grisar tycker att det är gott- men det är inte det som väljs först av någon.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Jessica-B]
0

#30 Jasså, där ser man ;)