Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4520 ggr
chickwheels
0

Pellets - Är detta bra ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni om detta foder?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lixim
0

Jag kan inte nånting om inehålls företeckining o så på foder. Men har jag fattat det rätt är Kanin/marsvins pellets inge bra då marsvin och kanin har helt olika behov.

Jag kör på vitakraft marsvins pellets till mina ungdjur utblandat med  Axa grynblandning.

Till dom vuxna blir det bara grynblandning.

Testade även havre och korn kross, men det var inte så poppis.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Cavia
0

Är det Edel pellets? Isåfall har jag gett det till mina marsvin förut, och jag tyckte det var bra….

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

chickwheels
0

2# Minns faktiskt inte vad det heter :S Tog foto på innehållet bara.

Ska jag ändå ge pellets så bör det ju va av hyffsat bra kvalitet. Kan inte förmå mig att ta bort pelletsen, känns som de går miste om något och det blir så tomt i buren på matfronten om jag tar bort :S E nog mest för min egen skull jag har det.

Marsvinen verkar dock digga det ordentligt. Trotts allt hö och grönsaker så blir de lika glada varje gång de får sina dagsdoser :D

chickwheels
0

2# Tack för svaret :) Man undrar ju om det är kaninens behov eller marsvinets som just denna pellets är bäst lämpat för dock. De innehåller iaf inget (vad jag kan se iaf) av de ingredienser som den amerikanska websidan avråder ifrån. Hittar inte länken nu, men det finns i någon tråd ang det oxbow pelletsen.

[Sicali83]
0

#3# Köper du det på granngården? Där säljer de annars hästmusli, låter skumt att ge det till marsvin men jag fick tipset av uppfödaren jag köpte min Curly av och det är faktiskt jättebra. Som du säger så känns det tomt att inte ge någonting, iallafall mina marsvin vill ha något utöver hö och hästmusli gillar de och de blir inte tjocka av det eftersom det är havrefritt. Man kan köpa det i 10 kg säckar, mina har fått det i två år nu.

chickwheels
0

5# Jo jag hade funderingar på det, men vågar inte experimentera själv utan tips och råd från folk med erfarenhet och kunskap :)

Ska kolla på det, känns som det kan va en bra grej ändå nu närdu tipsar om det.

Detta fodret kommer från Djur & Natur som ligger i eskilstuna.

[Sicali83]
0

#6# Precis som jag kände när uppfödaren tipsade om det Glad Visst vill man höra från andra först.

Blomkrukan
0

Mina får en halv msk oxbow-pellets var varje morgon efter förslag från veterinär.

Cavia
0

Hästfoder går alldeles utmärkt att utfodra marsvin med eftersom dom i stort sätt har samma näringsbehov, förutom c-vitaminet då

Ja ja jag vet…marsvin ska BARA äta Oxbow, annars dör dom Tungan ute….men har man många så funkar inte det rent ekonomiskt

När jag hade min uppfödning så utfodrade jag under 2 år uteslutande med hästfoder, köpte ett som hette Mustang Müsli Original. Och innan dess hade jag provat en uppsjö av olika foder, främst då sådana som var avsedda för marsvin/kanin. Men det här från Mustang tyckte jag var helt outstanding alla andra. Marsvinen fick mycket bra kroppar utan att bli feta, honorna fick tillbaka hull snabbt efter dräktighet, hanarna höll sej i fin form när dom gick med honor och ungarna ökade bra i vikt.

[Sicali83]
0

#9# Det är som du säger en ekonomisk fråga också, har man åtta marsvin så funkar inte specialpellets utan det måste nästan köpas säckvis, tror den säcken vi köper är på 20 kg och kostar 179:-

Marsvinen blir varken magra eller tjocka utan håller en bra vikt hela tiden.

Blomkrukan
0

Hmm… mina två äter lite så en pluttig påse räcker ett bra tag. Dom verkar gilla det ial, blir alltid lika ivriga och knäppa när det är dags för pellets.

Huvudsaken, tycker jag, är väl att torrfoder innehåller det dom behöver för att må bra. Märke och pris borde då inte spela någon roll. Obestämd

[Sicali83]
0

#11# Fast hur det nu är, för oss spelar pris en stor roll och varför köpa dyrt när man kan köpa lika bra för en mycket billigare peng Glad

Blomkrukan
0

#12 Ahh : ) Det var det jag menade, hade lite svårt att få fram det bara. Svårt att formulera sig förståeligt ibland.

Glad

chickwheels
0

Kommer kolla efter mustangfodret. Vad kostar det och hur mycket ger du ?

Cavia
0

Var ju ett tag sen jag köpte så jag har ingen aning…runt 200 spänn för en stor säck? Fri tillgång till mina avelsdjur, de andra fick några matskedar typ…

chickwheels
0

ok, låter som doseringen jag ger nu av marsvinsfodret :D tack för tipset. Nästa säck blir nog sånt. MEN, va tycker de som är insatta och kan, om detta foder jag har nu ? sammansättning osv,

Cavia
0

här kan du jämföra…saknar ju såklart c-vitamin då..

http://www.agrivitmustangfoder.se/pdf/Musli-original.pdf

chickwheels
0

tack :)