Grisar och stior :D
Snabb presentation av mig först, så vi kommer till marsvinen snabbare… haha
Jag heter Paulin, är 31 år gammal och bor ihop med min kille, Eddy, i en lgh i Torshälla utanför Eskilstuna.
Jag har flera hobbys däribland hundavel, men har för närvarande (pga jobb och boende) lagt kenneln på is något.
Jag saknade livet man hade med hundarna, ansvaret, planer osv och tyckte att en flock med marsvin kunde fylla tomrummet, och det har det gjort! :D
Just nu äger vi 12 marsvin tillsammans och några till är på väg, mer om det senare i denna tråd ;)
Marsvinen
Min flock med marsvin består till största delen av omplaceringar från deras första hem, tre st kommer från omplaceringshem. Resten är köpta direkt från deras uppfödare. Så en allmän blandning här hemma :)
Vi har just nu 4 honor och 8 hanar, alla precis lika goa o mysiga men på sina egna personliga charmiga sätt.
Här kommer lite bilder på dem och deras hem.
(Vi håller precis på och fixar i burarna, kojjor skall byggas så varje marsvin har egen m.m, och de ska anpassas efter buren för att så mycket utrymme som möjligt ska kunna skapas.)
Första bilden
Boom och Acke
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Bilder på varje gottegris separat finns på websidan :D
#0 Kul att få veta mer om dig och dina marsvin! :) Bra val att ha nät på burskåpet, så att inga katter får för sig att leka med marsvinen. Jag känner igen dem där plastbackarna, var kommer dem ifrån? IKEA va? Hur stora är dem? :)
Något jag funderar på är om marsvinen verkligen når upp till höhäckarna. Blir det inte jobbigt för dem att sträcka på sig, med tanke på att marsvin äter hö konstant? :/ Jag tror att marsvinen skulle uppskatta mer om de fick busa i höet, och att de låg i en hög på golvet i buren. :) ..Och morötterna ser inte så värst fräsha ut i någon av burarna. Jag syftar på att dem ser väldigt mörka och fläckiga ut. Samma gäller maten i skålarna. Jag ser inte riktigt vad det är, men ska det vara typ pellets eller grönsaker, så ser det inte ut att vara så där jättefräsht heller. Rätta mig om jag har fel. :)
Jag tror att dina marsvin skulle trivas bättre om de fick två "sovhus" var i sina burar. Så att de kan vara ifrån varandra om de känner att de behövs. Vi människor fungerar ju precis likadant. Vi lever i vår "flock" (familj) och till och från när det blir tjaffsigt vill vi kunna ha eget utrymme att vara på. :) Aaa du förstår mig säkert! Jag hoppas att du överväger att skaffa ett till hus, eller någon form av tak. Det är ju så viktigt med gömställen. :)
Jag hoppas att du tar min konstruktiva kritik väl!
Fina burar. Jag hade tagit bort höhäckarna helt då marsvin lätt kan fastna i dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Supersöta grisar allihop : )
Hej igen.
Tack för din kommentar ang gallerdörrarna vi byggde för marsvinens säkerhet, vi tyckte också att det skulle bli bäst så :) Och tack för den konstruktiva kritiken.
1# Plastbackarna…
…är från IKEA ja. De är tillräckligt stora för marsvinen att bo i tills vi har mer plats och kan hitta på något annat ;)
2# Höhäckarna… (Också till andra skrivaren, tack för din omtanke ang marsvinens liv :) )
…marsvinen når upp till höhäckarna ja, de ställer sig på kojjorna och äter i vanlig noshöjd så att säga. Likadant som en annan här förklara i sin tråd ang hennes höhäckar och hur marsvinen äter.
De marsvinen som inte har tillräckligt bra kojja får hö nere på golvet också. Dock ställer de sig på burkanten och äter med, trotts att de kan välja om de vill sitta på kojja, äta från mark eller stå vid kant. När de får större burar så ska de få annat sätt att ha sitt hö. På golvet.
3# Allt marsvinen har att äta…
…jag har under mina år (det gick ganska snabbt) lärt mig att marsvinen inte äter de det inte tycker om eller vill ha. De prioriterar, precis som vi gör. De äter inte de dåliga på morötterna utan tuggar av det fina runtom. Morötterna var på upphällningen efter att ha tillbringat en vecka i skafferiet.
Maten i skålarna är det inget fel på alls, det är pellets med nedsprunget spån (som jag efter hand blåser ur pelletsskålen) i plus grönsaksbitar jag lägger upp i skålen om o om igen allt eftersom jag är inne och klappar marsvinen och kollar vatten och så. De sprider ju gärna ut sin mat i hela buren… som ni säkert vet.
4# Busa i hö…
…just nu har de inte någe lekhö/halm att fladdra runt i, jag ska som jag hintade om göra i ordning sådant när vi fått kojjorna vi ska bygga…
5# Sovhus…
…som jag skrev i första inlägget så ska vi bygga kojjor så de får varsitt, men vi ska bygga på ett speciellt sätt så vi kan utnyttja så mycket plats i burarna som möjligt. Jag tännker inte köpa 8 kojjor till för 150-250 kr st för att ha under tiden vi fixar ihop virke m.m och åka ut till syrran för att snickra deras specialkojjor…
Tror du inte att man kunde valt ett annat sätt att kommentera min hållning av marsvinen?
Ofräsh mat, ansträngda nackar, ingen chans till ensamhet, ev kommande antydan om för små burar (?). Finns tex PM… I och med att tråden inte gav sken av att va någon "hjälp mig med tips om hur jag ska ta hand om mina marsvin" tråd.. utan är en, utav respekt till er här på MiF, hej här är jag tråd, så ni ska få veta lite om mig, jag som bara poppat upp och tagtit för mig i många andra trådar.
Dessutom skulle jag vilja uppmana dig till att läsa inlägget jag startade denna tråd med lite mer nogrannt, ang kojjorna…
OBS: Detta bevisar ganska snabbt att folk är mer intresserade av att hitta fel och få kritisera (konstruktiv eller ej…) än att läsa text.
#15 tyvärr är det så på typ alla sajter
För övrigt är Alla utom 1 marsvin omplaceringsmarsvin som fått ett tryggt hem hos oss.
Jag klipper klor MINST varannan vecka, någonstans mellan 1-2 veckor max tar det innan vi sitter och klipper igen.
Jag borstar de långhåriga varje gång vi gosar.
Kollar tänder i samband med kloklippningen.
Väger marsvinen och kollar så de mår bra.
Jag söker efter bra hö från bonde som har analyserat hö så jag vet att det är av mycket god kvalitet.
Vi städar hos marsvinen ungefär var tredje dag,.
Nytt vatten minst 1 gång varje dag.
Pelletsen byts även den (innom vissa gränser såklart) ut varje dag om det finns kvar i skålarna.
Hö som är ofräsht slängs varje dag menst en gång om dan.
Marsvinen får blandade grönsaker (mestadels rotfrukter) varje dag.
De lyfts ner på golvet och får motion och det som hör till varje dag.
Vi har planer på att utöka storleken på burarna så fort det finns plats i framtida (snart) nytt hem.
Vi är medvetna om lagar, regler, behov och besitter även sunt förnuft vad gäller vår marsvinshållning.
Ingen av de marsvin jag haft under mitt liv har någonsin blivit sjukt, avlivat eller råkat ut för något annat tråkigt. Mitt första marsvin blev 8 år gammalt. Han hade redan då en bur på 160x80 plus att han fick följa med ut i utehage på sommaren, fick grönfoder osv dagligen. Jag var ca 8-10 år gammal då jag fick honom.
15# Jo så är det ju.
Fast jag tyckte Jessica-B gjorde ett bra jobb att låta så neutral som möjligt, hon hade kunnat lägga fram de "felaktiga" grejerna på ett bra mycket otrevligare sätt. Hon visar ju tydligt att hon inte vill något illa, tycker jag.
Det är nog ingen bra idé att komma in på ett forum med taggarna utåt på en gång :) Jag tyckte dina djur såg fina och välskötta ut och jag gillar att ni tänker till vad gäller hus och yta. Jag skulle nog också ha tagit bort höhäckarna, men sitter de på hustaken och äter så funkar det ju.
Hur det än är är ju detta ett forum där vi ska hjälpa varandra att ta hand om våra älsklingar på bästa sätt. Ser man något tvivelaktigt tycker i alla fall jag att det är helt okej att lägga fram detta - på ett snyggt sätt, givetvis.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#15 Oh! Mina har ett tvåvåningshus : ) Det spar plats och dom får varsitt hus. Om det iofs är självmordsbenägna grisar så kanske det inte är att rekommendera 
Mina ääälskar det iaf!
#15# Fast ett tips är att bygga enkla kojor själv, husen behöver absolut inte kosta 150 kr styck. Vi har köpt en jättestor skiva från vår lokala byggaffär, i billigaste materialet och sen praktiskt taget bara sågat ut fyrkanter och satt ihop. Styckpriset på husen tror jag har blivit max 25 kr. Annars kan man göra hus av kartonger, glassbyttor o.s.v
För precis som jessicka B skriver så är hus viktiga och om man gör ett varje gång man skaffar ett nytt marsvin slipper man göra 12 på en gång sedan.
#15 Va bra att de har kojorna att stå på när de mumsar hö. :) Och ännu bättre att du kommer ge dem direkt på golvet i framtiden. Super!
Sovhus kan vara redigt dyra, så det låter bra att du ska snickra ihop dem själv. Jag är inte mer än människa ;) Jag missade faktiskt det här om att ni ska påbörja snickeri av kojor. Mitt misstag!
Jag är inte intresserad av att hitta fel. Jag är intresserad av dig, och alla andra medlemmar. Det är jättekul att få veta mer om alla som är med i forumet, som man inte riktigt "känner". :) Jag tycker bara det är bra att ventilera sina tankar öppet i forumet, istället för via PM eftersom att annars är det ju lätt att folk tror att höhäckar etc. är det ända rätta. Hoppas du förstår mig rätt när jag tog exemplet om höhäck. :)
Jag ber djupt om ursäkt om du tagit illa vid dig, jag har ansträngt mig för att nå fram till dig med välvilja, och hoppas att vi kan förstå varandra rätt. :)
en osb skiva kostar ca 129 kr och utav den kan man få fram många hus :) så det blir billigt och bra:D
Det är en skiva jag ska köpa och göra kojjorna av. men jag har varken takräcke eller släp så det är lite mer arbete att få hem skivan. Det är även 5 mil till syrran, så jag har inte mycket lust att spänna fast skivan direkt på taket och riskera att den far av.
Tog väl kanske inte just så illa vid mig. blir bara väldigt irriterad över fenomenet.
Hade jag haft möjlighet att redigera hela tråden så hade ja tagit bort hela tråden. Jag presenterade mig och mina marsvin. fick kritik och tråden blev MER en kritiktråd än en presentationstråd.
Fokus lades på kritiken och inte mig och mina marsvin lilla korta presentation.
Det som nu skedde i min tråd gör att jag inte har lust att fortsätta fylla på om mig och oss i den i framtiden.
Jag tyckte det var roligt att få läsa om dig och dina gryn…
Så roligt att få se hur dina marsvin har det! :-) De verkar ha det bra.
Bara av nyfikenhet, hur kommer det sig att du väljer att ge marsvinen höet i höhäckar istället för direkt på golvet? Jag ser att du har svarat ang hur de äter det i #15, men jag undrar varför du har det så? Vore intressant att se din syn på saken. :-)
Personligen tänker jag bara på det att marsvins kost ska bestå av hö till 80%. När mina marsvin inte ligger och vilar, äter de hö. Små stunder av bus, vattendrickande och grönsaksätande ingår, men mest äter de hö under sin rörliga tid. Motiveras marsvinen verkligen till höätande lika väl när de har höhäck?
Jag är inte ute efter att kritisera, jag bara frågar. Det är alltid nyttigt att få lära sig om saker och ting från en annan synvinkel.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#26# Jag har ibland höhäck till mina, fast då har jag hö både där och på golvet, anledningen är att speciellt marsvinsungarna har tyckt att det är mycket roligt att "gömma" sig i höhäcken, det blir lite som en lekplats samtidigt.
#24 Ser ingen som har kritiserat eller varit otrevlig? Folk har bara frågat och givit förslag, inget fel alls
#27 Det är ju farligt om ungarna leker i höhäcken! Dem kan ju fastna och skada sig rejält! Nej höhäck är ingen bra lekplats för marsvin!Eller andra djur
Även om du menade väl i de du sa så kändes det som att allt var fel. Stort sett allt som syntes på bilden var fel på. Jag går in med positiv inställning och var glad att få presentera mig nu när ja äntligen orkade göra någe så tråkigt. Mycket av min känsla raserades då jag direkt insåg att tråden skulle bli offer för "kritiksjukan".
Det är inte så lätt att vända en tråd från kritiksjukan och återbörda den till den ursprungliga meningen…
Jag väntade mig faktiskt kritik, baserat på erfarenheter jag fått när man läst andra trådar här. Jag la ändå in bilder på Nystädade burar, la in bilder på hö och vatten. visade att jag gav både grönsaker och pellets, osv.
Istället för att kommentera burarnas storlek denna gång (i och med att jag inte gav mått = öppnade upp för den diskussionen) så lades nu vikt på fläckiga morötter. För mig så är det faktiskt rätt chockerande att man ens pratar om fläckiga morötter ?
Till och med en tjej som har sina djur i stora öppna bokhylleburar på tygbotten och med kojjor och allt möjligt i överflöd fick kommentar ang vattenskålen… Känns som att man MÅSTE hitta och kommentera fel, även om allt annat är topskick på.
#30 Som jag sa tidigare var det inte menat att göra dig upprörd.
#27# Faktiskt så är det ingen fara alls för dem att leka i höhäcken, när de väl gör det så är de stora nog att inte fastna.
#24# Men ville du bara höra att marsvinen är söta? De är jättesöta, speciellt den långhåriga på första bilden. Men det är väl aldrig fel med tips? Det finns ju fler än ett sätt att ordna mysiga krypin till dem, kanske kan man göra något tillfälligt tills du får hem skivan?
#24 Så tråkigt att du tog illa upp av kommentarerna. Man får dra till minnes att marsvin.ifokus främst av allt är ett diskussionsforum och då kan diskussioner eller oönskade tips dyka upp ibland, även om man kanske inte riktigt var ute efter någon från början.
Nu ställdes ju frågor och kritik lades fram, du förklarade varför det var så, och sen var det inte mycket mer med det från de undrandes sida(exkl. höhäcksfrågan). Nu förstår folk varför det är som det är.
Mycket tråkigt att detta avskräcker dig från att visa dig och marsvinen på forumet i fortsättningen. Jag hoppas att du kan ändra dig. Jag tyckte som sagt att det var kul att se hur dina marsvin har det. Ännu har inte så många kommenterat heller. Det var och är inte för sent för tråden att utvecklas till det du önskar.
#30 Jag tror inte att någon aktivt letar fel. Det handlar nog mer om att tankar dyker upp i samband med att man ser bilden och att man känner sig manad att fråga/kommentera om det. Miljön kan vara fin i övrigt(och många brukar kommentera det först innan de lägger fram ev. negativ kritik, vilket #12 också gjorde), den är oftast det, men ser man något man undrar över är det klart att den frågan kommer fram med.
Man får försöka att inte lägga för mycket vikt i det negativa. Det är ofta lättare(och framför allt viktigt) att motivera den negativa kritiken än den positiva, och av den anledningen får den negativa texten kanske mer utrymme även om det troligen är det positiva som betyder mest.
En persons åsikt är inte alla personers åsikt, det får man också försöka komma ihåg. Jag reagerade inte på några smutsiga matskålar eller dåliga morötter, och efter att du förklarade var det inte mer med det.
Nu läggs det ju tyvärr ännu mer vikt i kritiken iom mitt inlägg. Förlåt för det. Kanske kan vi låta det vara där och försöka få tillbaka tråden på rätt köl igen istället?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#32 Även vuxna marsvin kan fastna i höhäckar inte bara små marsvin.
Till TS: Dina marsvin är jättesöta:)
#34# Jag anser inte att det är någon risk och tänker av hänsyn till ts inte tjafsa mer med dig om det.
#35 Tjafsa? Jag tjafsar inte.
# 26 Ja du, förmodligen av vissa bekvämlighetsskäl. Plus att de blir mer yta i buren som är fri. Försöker få fram så mycket yta som möjligt i burarna i och med att de är mycket begränsat med plats i dem.
#28 Jag har inte sagt att någon varit otrevlig heller. men fokus från presentationen flyttades till kritik. Fanns inte mycket för mig att göra än att svara på kommentarerna. Ja kan ju inte ignorera det heller.
#32 Mja, inte höra att marsvinen va söta. Det vet jag redan ;), men kanske få lite, hej och välkommen, var kommer marsvinen ifrån, hur gammal e den äldsta, hur länga har du haft marsvin, vad är det för marsvin du ska få hem, osv.
Jag förstår att oönskade tips m.m kan dyka upp. Men kanske efter en stunds diskussion. nu kommer det direkt, som oftast första inlägg på i princip ALLAS bur/marsvin trådar i hela forumet. Så fort nån visar upp burarna så spårar dessa trådar ur.
34# tack snälla :)
------
Jag är inte ARG eller LEDSEN eller UPPRÖRD. Jag är väl lite mer åt det uppgivna hållet i och med att jag tycker det är tråkigt att en HEJ tråd ändras till en kritiktråd. Framförallt när vi väldigt aktivt diskuterar fenomenet om kritik i en annan tråd.
men jag ser iaf förbättringar.
I och med att dessa inlägg ligger kvar i min tråd så är den enligt mig redan "besudlad" så att säga. Kommer det någe nytt hemma hos oss, som tex min import från utlandet på 6-7 marsvin… så kommer dessa hamna i en annan nyskapad tråd. Hade dock velat sammla allt i denna tråden.
Åh, vad svårt. Jag skulle jättegärna vilja säga något nu men jag vet inte hur jag ska säga det utan att det uppfattas som kritik.
Kul att se hur dina marsvin har det :)
Måste säga att den korthåriga på första bilden var riktigt läcker, härliga färger. Och himmisen var så söt, det är inte bra för mig att se fina himmisar för jag blir alldeles kär :P Festligt att du skrivit och ritat på lådorna, går det att torka bort på något vis eller är det permanent? Tänkte på att det står ihopsättningsdatum och det är väl inte aktuellt i all evighet.
Hanna
#39 TACK :D Jag tror det är Acke du menar ? Liten bebbe tillsammans med en långhårig luffs ? Han är supercharmig.
Vi har ritat med spritpenna, men det går att få bort om man gnuggar med svinto. Jag ska fixa plastfickor framöver och klippa av en bred remsa av nederdelen av dem och fästa med dubbelhäftande tape på var låda, blir enklare att flytta marsvinen då. Annars kan man säkert använda whiteboardpenna :)
#40 Skålarna kommer från NISSES i Västerås vid ett av de stora köpcentrena :) Va inte alls så dyrt men minns inte va dem kostade :S
Jag är med nyfiken på skålarna :)
välter dom skålarna lätt?
Mina välter alltid ut maten.. så irriterande
men har inte lyckats hitta några som inte e så ''vältbara''
Tycker det ser väldigt fiffigt ut :)
Jättefina marsvin med ^^
#40 Undrar samma! Har letat men aldrig hittar så små
De flesta är ju liksom hundstorlek… skulle vara behändigt med såna där :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Hoppsan, svar fanns redan. My bad :)
oj, jag missade med det svaret. dom går inte o köpa online?
#41 - Ja precis, jättefin :) Hans kompis är också fin, väldigt vacker päls! Är han satin?
Smart! Och som sagt tycker jag att det var väldigt påhittigt och tjusigt att måla på lådorna, roligt och annorlunda.
Hanna
Jättefina och härliga "grisar" du har. Måste säga att Abbe och Jupiter var speciellt fina :) Märkte att många av dom hade namn på A är det ren slump eller något tema du har? :)
Skålarna är nog som ni säger svåra att hitta. Jag ska dit igen och köpa några till, fick bara med mig 7, de var de sista. behöver 3 till MINST :S
De är ungefär 2dl utrymme i varje skål.
de står ju i en upphöjd ställning så skålarna vilar i metallen. De välts inte, men endel av marsvinen tycker det är fantastiskt kul att bolla runt med skålarna och lägga dem i varandra och under nätterna :S Haha
Andra låter dem vara som de är.
Abbe är inte Satin. Som tur är. usch va ledsen jag hade varit i så fall.
Innan jag viste om hur satin fungerade så ville ja inget hellre än avla Sheltie satin e himalayateckning. Men tack vare denna sida så fick jag snabbt info om vad det också innebar för hälsan :S
Nu är det helt uteslutet för mig att avla på det. (tyvärr, så har Albert Satin i släkten fick jag reda på efter att förra ägaren ändrade sin historia och en stamtavla plötsligt dök upp. Hoppas inte det dyker upp i hans ungar. Ber en stilla bön)
deras namn var mest baserade på att börja på A i och med att detta var våra "UR marsvin" så att säga. Men de blev för krångligt.. hihi
Sen när vi krockade på väg till Strängnäs för att hämta Krash, Boom och Pang, så blev de tema på dem. ungar från oss kommer att döpas efter Alfabetet iaf :)
TIPS: Sök på google på rostfri matskål ställning 2 dl. eller liknande så hittar ni säkert.

Grattis och välkommen till MIF, marsvin är ju allt för härliga djur och känner igen mig med det du skriver om hundägandet, tycker det är tomt utan att ha hund men ser att marsvin är som små hundar fast sötare, och dina grisar var ju alla så otorligt söta!
Ska bli kul att få se hur dina grisars nya burar blir att se ut, finns flera trådar med folk som bygger egna burar om du skulle behöva lite tips och inspiration 
Men välkommen och hoppas att du kommer trivas här 
#49# Visst är marsvin som små hundar, de är jätteroliga djur. 
Hihi. Ja just nu är nog burbyggande lite i framtiden. Har massa tankar och ideer. Är ju rätt händig då jag byggt in balkongen själv med hönsnät så katterna inte ska kunna ta sig ut. Snygg trästome som den är uppspännd på, stor dörr/fänster så man kan skaka mattor osv :D
varje sommar blir halva balkongen som ett kattmecka med klätterträdet och mysig filt som de får ha så de kan va ute så mycket de vill.
I samband med att vi får hem de nya marsvinen så kommer tjejerna få flytta ihop i två större burar vi redan har. Två stora gallerburar. Nykomlingarna får bo i garderoben tills ja byggt någe större som tjejerna och singelkillarna kan trava runt i :)