Stamtavla etc?
Hej!
Har några frågor från min syster som har marsvin. Ska man vara medlem i någon förening för att få skriva stamtavla på marsvinen? Hon har fått en kull. Är det härstamningsbevis som gäller annars? Vad är det för förening och måste man registreras som uppfödare eller räcker det att registrera marsvinen? Mycket tacksam för info och upplysningar! :-)
Mvh Therese
För att få registerar marsvin så måste man vara medlem i Svenska marsvinsföreningen, men man behöver inte vara godkänd uppfödare för att få regga.
Annars brukar ett härstamningsbevis som man gör själv duga bra =)
Ok, tack så mycket för infon! :-)
Kan tillägga att bara rastypiska marsvin kan registreras.
#3 - Hur avgörs det? Måste någon kolla på marsvinen då eller litar de på en när man säger vilken ras det är?
Det är upp till var och en. Men det är ju inte speciellt schyst gentemot köparna att sälja djur som rasdjur om det inte är det.
#5 - Nej, det vore helt oschysst. Så det har inte syrran tänkt göra. Rastypiskt…? Är det renrasigt av en sort? T.ex. teddy, virvel…etc? Syrran vet mer om det här eftersom hon sysslat med marsvin länge, men nu blev jag också nyfiken :-)
men..hur vet man om det är teddy eller rex?
#6 Rastypiskt = passar in på standaden för den rasen. Teddy är en ras, ja. Virvel däremot är ett samlingsnamn för korsningar med mer eller mindre mycket virvlar.
#7 Teddy eller rex skiljer man åt på stammen. Eller om man har ett djur utan stam som man av någon anledning absolut vill använda i avel (ska vara mycket starka skäl tycker jag…) så kan man bara skilja dem åt genom testparning.
aa, precis..det är i generna rasen sitter ; )