Teddy/Chinchilla??
Rätta mig om jag har fel men Chinchilla är väl ingen ras.
Och man kan naturligtvis inte korsa marsvin och chinchilla. Såg en annons på blocket där rasen på marsvinsungarna var Teddy/Chinchilla och blev lite fundersam :-)
Aldrig hört chinchilla i marsvinssammanhang =)
Och som du skriver, så kan man inte korsa marsvin & chinchilla:D
Det är ingen färg då? Eller så kallar dem någon marsvinsfärg för chinchilla?:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1# Jag funderade också på om det kunde finnas en färg som kallades chinchilla, är ju inte så kunnig om färger. Det stor ras i annonsen men det kan ju vara så som du skriver att de bara kallar färgen för chinchilla :-)
#2 Ja jag är inte så duktig på alla färger =)
Kan du skika länken till mig i pm? :)
Chinchilla är en annan djurart. Det finns ingen ras, färg eller teckning inom marsvinssammanhang som benämns så. Mest troligt är att annonsskrivaren inte är så insatt i marsvins olika raser :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag skulle kunna tänka mig att nån som inte är så kunnig om färgerna skulle kunna kalla Silveragouti eller Cinnamonagouti för Chinchilla, eftersom båda färgerna är lite lika Chinchillans mörkgrå/silvergrå. Jag har aldrig heller hört Chinchilla i marsvinssammanhang förut.
Jag har hört om chinchilla i marsvinssammanhang förut, rätt nyligen. minns inte vad det var om, men jag tror det kan ha varit ang hårlag. Det var på någon utlänsk sida. Hmm, ska se om jag hittar det. Det KAN ha varit någon som kallade en färg för det med.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
I Storbritannien eller USA(minns inte vilket - kanske båda?) kallar man silveragouti och cinnamonagouti för chinchilla-färger. :-) Personen i fråga menar säkert att marsvinen är någon av de färgerna.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Chinchilla marsvin har en ljus silver agoutifärg med hvit mage og hvita ringar rundt ögonen - og liknar chinchillafärgade kaniner. Nogra uppfödare har dessa, men dom är inte en godkänd ras. Titta gärna på mina: www.ambrosine.no
Jag tycker dom är vackra, men agoutiuppfödare tycker dom representerar allt vad dom forsöker avla bort hos solidagoutien.

#9 Torde vara rätt enkelt att avla fram då med andra ord, med tanke på att det föds rätt många feltecknade solider ;)
Vad reggar man dom som då? Ostandard? Hur många finns det?
Tycker det är lite tråkigt att man "gör" en färgvariant av något som räknas som fel enligt standarden för en annan variant.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Jag har heller inte hört beteckningen chinchilla på just marsvin, nu när jag ser kommentaren i #9 så funderar jag om det kanske inte är ett vanligare begrepp för just den där färgen i andra länder än sverige?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9# Åh vad fina, det är ju exakt den färgen jag har på min Candice. Då var det nog precis så hon menade med annonsen. Tack för att du klarade upp det mysteriet :-)
9# Måste bara fråga lite, eftersom jag föder upp agouti själv.
Chinchilla i alla färger är ju precis samma sak som våra riktigt "dåliga" vanliga agouti, ej bara solid agouti? Eller förstår jag det fel? Vad är den genetiska skillnaden mellan en silveragouti AABb(BB)crcrEE och chinchilla? Är det någon skillnad eller är det bara att man valt att använda övertecknade (långtickade) agoutis för att man vill få fram agoutis med ögonringar, brett magband, ljus nos och shalettsnören? Sakerna som är svåra att avla bort på en vanlig agouti alltså. För det är ju absolut lättare att avla fram felen än vad det är att avla bort dem.
Vad jag skulle vilja veta är alltså vad det är för skillnad rent genetiskt mellan en silver- lemon - buffagouti tex och en chinchilla? Om de verkligen är en "ny" ras eller om det helt enkelt är en vanlig agouti helt enkelt…
Mvh
Cornelia
#9 Såg att du har två ungar efter min älskade Zacke :-D
#9 Jag förstår vad du menar och håller till stor del med dig. Det är troligen lätt att få till denna variant, ingen större utmaning kan väl du och jag tycka som har/håller på och bökar med betydligt krångligare nonself varianter. De kommer också att kunna utgöra en "fara" för de omsorgsfullt framavlade mörkare silveragoutisarna.
Men sen är det ju det där med tyck och smak… de är ju jättefina, jag förstår att folk vill ha dem. Själv tycker jag också att de är finare än de mörka riktiga.
Vill ni veta vad jag har gått och varit sugen på i flera år då? Jag vill avla fram (någon gång i en avlägsen framtid ska jag försöka) svartbaserade cream marsvin med sotade öron och kajal runt ögonen gärna med vitteckning… fniss! Det går helt mot alla standarder som finns men jag har haft en sådan pet (hon var även roan) och hennes färger var så snygga! I england finns något som heter panda… som ser ut så här men de använder oftast de white och har inte vitteckning. Sugen!
#15 Jo tycke och smak är ju olika =) Men jag funderar ändå runt om det inte är samma ras som det handlar om i grund och botten… Och då är jag enormt förvånad över hur det kommer sig att ingen vill köpa våra agouti som blir rejält övertecknade! Är det så många som tycker om dem så borde det ju finnas några som är intresserade av dem också, även här i Sverige…
Bilden föreställer en av våra agoutisar som vi hade för 10 år sedan. Antar att hon skulle kunna gå som en bra Chinchilla då…Hon var ej färgavlad, utan en teddy/rex-korsning som vi sedan har byggt vår nuvarande agoutistam efter.
#16 Det kanske är så att agouti överlag är svårsålda vilket åtminstone jag tycker är konstigt för det är så snyggt med agouti. Jag tänkte i första hand inte på det övertecknade utan på den ljusa färgen det är den som jag tycker är snygg men jag antar att det hänger ihop. Visst är det så att det är den vita bandfärgen som är längre på de ljusa? Och att om de har så blir de också övertecknade, eller?
#17 Ja det är den vita/crem/buff/golden bandfärgen som är längre på de ljusare och det är därför jag kallar dem övertecknade/långtickade. Lång bandfärg leder till att magen blir enfärgad och att ränder och ringar runt ex ögon träder fram tydligt. På en korttickad agouti kommer aldrig helhetsintrycket att bli så ljust som på långtickade. Dessutom kan man ofta se framför allt på solider att det där går åt andra hållet och att de får svarta markeringar runt ögon osv för att de har en ngt för kort bandfärg…men det kanske var lite OT =)
#13 Jeg må säga att jag har fler frågor enn svar enn så länge. Det är inte tvekan om att chinchilla og ren agouti ligger genetisk nära. Jag har inte helt klart för mig än genskilnaden på dom, men det er visstnog önskat med Bb som ger en bettre (ljusare) färg. Det är något med p-genet också som inte är särskild bra förklarad någon stans.
Men - for att få fram chinchillas använder man inte agoutis, men black fox+white pe eller lilac argente+white pe. Mina djur har jag plockat från danska pet-uppfödare, så dom kommer inte från standard agouti-linjer.
Jag undrar också om nogon visar rena agoutis på utställningar? Har inte sett så många på min färd.
Titta gärna på det de engelska uppföderna säger:
#15 Jeg har 4 hvite panda-ungar till salu… ;-)
foto..? o var finns dessa småpandor? =)
#20 Jo jag såg att du hade på din hemsida efter att jag skrivit mitt inlägg… lite lustigt faktiskt.
Det är klart jag är sugen men jag måste tacka nej. Här är det fullt i burarna med mitt harlequin/magpie projekt och som det ser ut nu är det det enda som får plats i min tid och i mitt utrymme.
Panda-ungarna er hvita, men har mørk pigment under det hvita - ungefär som isbjörnen… Morfar är teddy cinnamon agouti - om det kan vara mer för Sicali83 att undras över. :-) Jag är veldigt fascinerad av agouti-generna - oavsett namn på färgen som kommer ut…
Men de vita ungarna du har nu är ju bara sotiga de white…
Och om du parar fox med de white kan du inte få ungar som är AA som du skriver att chinchillorna är
Farfar till dina ungar är dessutom roan så jag hoppas du säljar alla ungar som roan för att undvika roan-roanparning i framtiden
Bild på Zadrakh, trolig genkod aa-B*-crch-ee-P*-ss + roan
#25 Bara så det inte er tvivel - jag annonserar inte ungarna till salu här. Säljer dessutom inte til Sverige. Ungarna är et resultat av en tjuvparning og säljes inte til avel - bara kel. Men visst får man undras lite. Dom har alla svarta fötter och svart hud - men hvit pels - och är mer sotat än sina föreldrar. Deras far ser dessutom faktisk ut som en hvit roan - om jag kan kalla honom det.
Panda har jag hittat båda som namn på sotat hvit de, zobel och himalaya - men vet inte vad som är korrekt. Jag tänker at Panda er en underteknat himalaya, men vet inte om det genetisk er så.
Roligt och interessant att så många hadde frågor och åsikter här. Tack till Sicali83 som med sin undring startade tråden :-)
#26 Fast jag tycker det känns fel att sälja ungarna som något de inte är. Det är ofta det dyker upp nya marsvinsägare här som har köpt sina marsvin som både det ena och det andra.
Kommer du upplysa nya ägarana om att marsvinen är roan och hur roan/dalmatiner funkar? För även om de säljs som pet är det ändå väldigt stor risk att de kommer avlas på. Vi har senaste tiden haft flera diskussioner om roan och dalmatiner och på hur många sätt de kan döljas. Tyvärr har även en medlem fått dubbelroan och bägge ungarna fick avlivas :-(
Som du kan se på bilden av Zacke kan han inte på något sätt liknas vid en panda.
För att kalla en färg för panda tycker jag att de i så fall ska se ut såhär
#26 #27 Det som engelsmännen (om jag fattat rätt) kallar panda är de white som är svatbaserade istället för de vanlga chokladbaserade. Panda ska ha sotade öron tassar och kajal runt ögonen. De är inte himalaja eller fläckiga även om de nog passat bätte till namnet.
#27 Mammas underbara panda:)
#28 Oki. Tycker bara det känns lite lustigt, fast det kanske är för att de sotade de whites jag haft har varit Zacke plus en liten hona som hade svart "tickning" istället för Zackes grå.
#29 I egen hög person ;-)
Ambrosine: Är fortfarande nyfiken på hur fox-de white kan bli chinchilla? Inte för att ifrågasätta utan för att jag är intresserad av färger :-) För mig känns det lite som det skulle kunna bli ungefär som Xayide
Det lustiga är att ungarna i annonsen jag undrade om inte var det minsta chinchillafärgade, ägaren visste nog i princip bara att de var marsvin 
#30 Fox - de white kan bara bli silveragouti och cinnamonagouti.
Så även jag undrar över hur de på något vis kliver över till att bli chinchilla. Att Bb genen skulle vara skillnaden tror jag inte riktigt på, för våra silveragouti hemma har båre BB och Bb…utan någon skillnad på färgen eller att de skulle ha blivit blekare.
Jag måste bara fråga, fast frågan egentligen är så dum så det är pinsamt. Himalaya är ingen ras utan en färg, är det riktigt? Kan då vilken ras som helst bli himalaya tecknad? Finns det både långhåriga och korthåriga himalaya?
Min lille Drake, som antas vara undertecknad himalaya har kort hår fram och långt bak, men han är förmodligen en blandning.
#28 Det hörs rätt ut.
Hittade en artikel om marsvingenetik från britiska marsvinklubben der det står at crcreeBBPP ger en " ‘Black Eyed' White with dark pads, ears & eyes / rims (rather inappropriately called a ‘Panda' in NZ)."
En dark eyed white skal ha crcreebbPP.
#32 Men varifrån kommer agoutin?
#33 Himalaya finns som ras Nonself himalaya, men det är även en färg. Tex som self buff så finns buff även på andra marsvin.
Så himalaya finns på alla hårlag men det brukar inte bli lika utfärgat som på rasen himalaya där man avlat på att få fram så tydlig färg som möjligt i flera generationer
#35# Så tex lunkarya kan också vara himalaya?
#32 "kan bara bli"
Om vi förutsätter att de är homozygota hela vägen, ja. ;) Men det måste de ju inte vara.
#35 Rättar: inte ras, teckning :-) Precis som fox/tan/otter och agouti/argente, som också räknas som både teckningar och färger.
#19 Jag har svårt att tro att blotta bärandet av b-genen och p-genen har något att göra med färgen? Det har jag aldrig hört/sett någon annanstans. Intressant i varje fall!
Du skriver white pe. För mig låter det mer som att ni avlar fram(kanske blaskiga) zobelagoutis helt enkelt? Rasavlade pew är, åtminstone i Sverige, nästan uteslutande bara chch-pews utan anlag för rödögt öht.
crcr + chch = crch, vilket är zobelagoutis ;-P
#33 Ja - himalaya är en färg och alla hårvarianter kan bli himalaya.Så är det skilnad på basfärgen - om det t.ex. blir svart eller chocolate himalaya - och det finns ennu flera färger inclusiva agouti om jag har fattat rätt.
Himalaya är recessivt, så din Drake måste ha fått et anlag från begge föreldrar om han är äkta. Himalaya har röda ögon.
(Ursäkta mitt svorsk…)
Och - det är ingen dum fråga.. :-)
#38# Precis, min drake har röda ögon, men han har bara sotade öron, allt annat på honom är vitt. Men det kan alltså finnas långhåriga augotifärgade himalaya?
Åh en sån skulle jag hemskt gärna vilja ha, nu vet jag vad jag ska leta efter.
#37 Oki :-) Fick för mig att self och nonself räknades som raser
#39 Jag har aldrig hört talas om någon men visst går det :-) Fast bara i vitbandade agoutis/argentes som silver/cinnamon mm
#39 Agouti himalaya är nog undantaget, men jag minns å ha sett et foto av tickade ben på en himalaya hos en uppfödare.
Långhåriga himalayas är inte vanliga, men dom finns - och det är inte forbjudet att drömma! ;-)
En dansk uppfödare har fina långhåriga himalayas:
#41# Helt underbart fina, därifrån skulle jag vilja ha en unge. Dock har jag ingen aning om hur man köper marsvin från utlandet.
#42 Det är några svenska uppfödare med himilånghår också :-) Tror det är Cavatinas som har en unghona nu (kan vara annan uppfödare), Coronas vet jag har köpt in en himi (dock roan också) och en på forumet har på G men eftersom h*n inte skrivit det själv vill jag inte säga vilken
#30 #32 Jag är også nyfiken! Litteraturen gir inga säkra svar, så jag måste forska lite på mina egna djur - och läsa igjen. Jag har ju just börjat och har mycket att lära mej. Agouti borde nog vara enkel, men jag är inte så säker längre.
Kanskje vi kan holde kontakt och dela våra erfarenheter?
#41 Du som är svensk kan åka till Danmark och ta med dej 5 stycken utan att fylla i papper. Norska uppfödare måste till veterinär och ha tilstånd. Kontakta Sir Tobys och fråga. Dom har säkert sänt djur til Sverige tidligare och vet hur man gör. Det är også möjligt att få djur sänt via utställningar t.ex. i Landskrona om du kan ta dej dit.
#43# Det är ju jättebra, jag kikar ju helst på svenska uppfödare först då det är enklast.
#40 Det var inte så jag menade. :p Nonself och self är raser, himalaya är det som är en teckning. Jag menade att nonself himalaya inte var en ras, utan nonself är en ras, himalaya är teckningen. Nog lite luddigt uttryckt av mig ser jag nu.. ;)
#47 Aha, tänkte väl att jag inte var ute och cyklade så långt iallafall :-P
#47# Det var lite det jag trodde med, för jag har ju kikat på svenska marsvinsföreningens sida och där står ju self och nonself som raser men himalaya finns inte med.