Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5915 ggr
[Liinda]
0

Efter kastrering

Idag kastrerades Rupert. Han fick uppvakningsspruta klockan kvart över 2 idag. Men han är fortfarande "borta" i huvudet. Han har rört på sig en gång i buren annars ligger han bara och glor tomt i luften. Han har haft extra värme och blivit stödmatad sen vi kom hem men vill fortfarande inte äta.

Så nu undrar jag hur länge efter brukar marsvin vara groggy? Och när brukar dom vilja äta själv? hur ofta ska jag ge honom proviva?

Abico
0

Min hona var seg lång tid efter att hon sövts, men det är nog ganska olika. Jag har hört om nykastrerade hanar som fått nosa på honor för att piggna till lite, kanske något att prova?

Hanna 

Misarn
0

Jag vet inte hur det är med marsvin men med våra honkatter vi kastrerade så tog det 1-2 dagar innan dom blev "normala".

[Liinda]
0

Jag testade att sätta dit en marsvinshonas stjärt vid hans nos men han reagera inte alls. :/

Abico
0

Men sitter han själv nu? Det känns som om det är större chans att han kommer igång om han har någon annan intill sig, kan han inte sitta med en hona tills han piggnar till? Jag upplevde också att det var först när den andra honan fick lite gurka att äta som min sövda hona började piggna till och intressera sig för mat.

#2 - Problemet är ju att marsvin "lägger av" när dom mår lite dåligt som efter en operation. Dom behöver också äta hela tiden för att hålla magen igång så om det blir för lång fasta kraschar magen för dom.

Hanna 

[Liinda]
0

Ja han sitter själv för hans pappa dog ju och det är därför han kastrerades. Men om jag sätter honom med en hona så kanske han parar henne och jag har ingen hona i lämplig ålder för den risken.

Abico
0

Fast sålänge han är så groggy fortfarande känns det inte som någon större risk att han ska få till det. Är du orolig kan du kanske spärra av med ett galler eller något så att han kan "se men inte röra".

Hanna 

[Liinda]
0

Ja jag får försöka lösa det :) Men hur ofta bör jag ge honom proviva?

Royalz
0

Jag skulle nog gett 1 gång i timmen. Glöm inte hövattnet också så han får i sig hö.

FeliciaS
0

De gånger jag haft marsvin sövda (kastrering, tandfel) har jag tyckt de varit väldigt nere och borta betydligt fler timmar än vad jag trott att de skulle vara. Men de piggnade till ordentligt senare och blev sina vanliga jag. Se till att han får i sig lite näring och mat så att han har något i magen. Är han inte piggare imorgon kväll kan du testa att ge honom en liten droppe honung blandat med hövatten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Ja jag ska ge hö vatten, jag gjorde oordning det förut :)

Han får proviva och Critical Care. Men jag får inte i honom fast föda har försökt men då sitter han bara med biten i munnen och gapar.

En gång i timmen okej men under natten räcker det om jag går upp 1 gång och sen tidigt imorgon bitti?

Jag har aldrig förut varit med om sövning på marsvin så det är många funderingar.

Abico
0

Jag skulle gå upp en gång i timman under hela natten om han inte piggnat till innan du gå och lägger dig.

Hanna 

[Liinda]
0

Okej då får det bli så. Vad gör man inte för sina älskade djur, tur att man är arbetslös just nu :P

Lejonhjarta
0

En liten undran… Vad kostar det ungefär att kastrera en hane? Är det bara haner ni brukar kastrera eller honor åxå? Har ingen hane som är aktuell, men kan vara bra å veta ungefär va d kan gå på.

FeliciaS
0

#13 Jag betalade ca 700 kr. Eftersom det är ett mer komplicerat ingrepp på honor görs det sällan (och behövs väl knappast heller, annat än om de har allvarligare äggstockscystor, livmoderinflammation eller liknande) och är rätt riskabelt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Åh hoppas verkligen din kille piggnar till snart funderar på att kastrera min minsting så fort han är redo då han blir mobbad av killarna hur går det för din pojke nu?

elsasputte
0

Hur är det med din lilla pojk?

dumlekola
0

#12 Ville bara tala om att dag två och tre ofta är de dagar de känner sig "lägst" efter kastrering. Fortsätt med Critical Care så att hans mage är igång om han inte äter så bra själv. Jag masserade magen försiktigt på mina killar efter att jag matat dem också för att hjälpa dem igång med bajseriet lite.

Första veckan är väldigt tuff känslomässigt för mattar och hussar så styrketankar från mig i massor!

cabezanna
0

Den oron är inte rolig. Min hane kastrerades förra veckan och han var helt borta första dygnet. Jag gjorde en gröt av hans godis (pellets) och tillsatte sirap. Detta matade jag honom med och samt morotspure. Vätska är väldigt viktigt att han får i sig. Jag täckte hela botten med hö, så att han inte behövde gå till höet när ville äta. Min hane repade sig ganska snabbt och var sig själv dag tre.

Har han bajsat?

Lycka till!

P.S. Någon som har erfarenhet av att kisset hos en nyligen kastrerad hane är blandat med urin? Farligt?

Mari
0

#18 Kisset blandat med urin? Urin är väl kiss? Flört Eller hur menar du?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

cabezanna
0

#19 Jag uttryckte mig felSkäms Jag menade urin blandat med blod…

Mari
0

#20 Aha! Nej tyvärr, jag minns bara att första dygnet (och andra?) så var min hanes kiss missfärgat men det låter ju inte bra att det är blodblandat - jag tycker du ska ringa och höra med veterinären som gjorde kastreringen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

#13 Det kostade 815 kronor på strömsholm där jag kastrerade honom. Och honor skulle jag inte rekomendera att kastrera, jag har gjort det på en hona för hon hade livmoderscancer och hon dog några timmar efter hon vaknat.

Rupert är lite piggare idag, inte mycket dock. Matat han hela natten och imorse var första gången han gick lite längre. Jag hade flyttat huset för att plocka rent och då gick han till huset. Så jag började känna mig lite desperat för att få honom att "vakna" till ur sin apatiska sinnestämmning. Så jag satte dit en hona i andra sidan buren och han låg och tittade på henne genom fönstret och när hon började äta paprika så kom han ut och tog 2 tuggar av knäckebrödet sen gick han in och la sigigen. Det är väl positivt iallafall Glad Ja han har både bajsat och kissat flera gånger.

#17 Tack för styrkekramen! Och jag ska testa massera hans mage lite, men han verkar inte ha problem att bajsa .

dumlekola
0

#20 Min ena hane hade problem med blod i urinen. Han fick Bactrim och Baytril mot eventuell urinvägsinfektion (det mildare först och sedan det starkare eftersom det inte blev helt bra med det mildare, minns inte vilket som är vilket just nu). Efter det försvann missfärgningen.

[Liinda]
0

Jag funderar på om jag övermatar honom. För nu börjar han protestera hej vilt när jag ska mata honom. Han äter en 2 ml spruta med proviva och en 2 ml spruta med hö vatten varannan timme nu. Och han blir sur när han ätit ungefär hälften. Vad tror ni är han mätt eller vill han bara inte äta?

godisgrisen
0

Ger du inte Critical Care? Han behöver nog fibrer. Han kanske tycker att det är "fel" mat jag tror de känner vad de behöver.

Äter han hö? Det brukar de vilja ha efter sövning. Om han äter hö är CC inte livsviktigt annars måste han nog ha det för fibrernas skull.

cabezanna
0

#21+23 Ok, kanske inte helt ovanligt med blodblandat urin efter kastrering. Ska till vet imorgon för Ivomec behandling nr 2, ska passa på att fråga om urinet då.

[Liinda]
0

#25 Jag har försökt mata honom med Critical Care men jag får inte in det i munnen på honom för det går inte att dra upp i sprutan. Nu för någon timme sedan såg jag honom äta iallafall 2 hö strån och en gurkbit. Han har blivit mycket piggare sen honan flyttade in. För han försöker iallafall äta samtidigt som hon gör det.

Blomkrukan
0

#27 Skönt att höra att det går åt rätt håll : )

isblixt
0

#27 Vilken spruta har du? Jag fick en spruta av veterinären som hade lite större öppning.
Det funkade utmärkt att blanda ut CC till lite lösare än det ska vara och sedan suga upp det med sprutan, emellanåt fick jag dock röra runt i botten med sprutan för att en pyttebit hö hade fastnat i hålet. Svårt att förklara.. Men funkar inte en spruta, prova att be veterinär/apotek om en annan :) CC gör susen!

Bra förövrigt att han börjar komma igång med maten, önskar lycka till =)

dumlekola
0

#27 Precis som #29 säger så behövs det en spruta med lite större öppning plus att man blandar CC:n lite lös. Såga av det allra yttersta på en vanlig spruta så funkar det finfint. Glad

[Liinda]
0

Jag fick med 2 ml sprutor. Och det blir stopp i dom. Men jag löste det så att jag tog CC på mitt finger och stoppa in i mun på han. Det blev en del bråkande och hälften utspottande. Men han fick iallafall i sig lite.

Och imorse när jag gick upp och skulle stödmata så tänkte jag att Nej jag testar kasta in nya grönsaker (det ligger grönsaker där hela tiden nu). Och han blev tokig sprang fram och snodde åt sig en tomat och åt med god aptit Skrattande Så nu är min vanliga Rupert tillbaka men jag fortsätter med extra värme och stödmatning ibland iallafall =)

Mari
0

#31 Skönt att höra, hoppas nu hans goda aptit håller i sig, det är nog bra om du fortsätter med värmen och stödmatningen, kanske blir fel om man slutar helt på stört?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

Ja precis jag tänker ju inte sluta bara sådär, utan jag trappar ner. Värmen får han behålla hela tiden såklart =)