Fleecefilt i botten?
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och nu har jag en liten fundering.
Jag tänker här framöver skaffa mig en liten marsvinsflock på 4-5 tjejer, buren tänker jag bygga själv och den kommer bli ca 120*240 :)) I ena kortändan tänkte jag ställa en gammal burbotten som jag fyller med spån och där tänkte jag också servera höet. I resten av buren tänkte jag bara lägga en fleecefilt och sedan inreda med hus, tunnlar, stenar mm och även ställa matskålen med pellets och servera grönsaker. Funkar detta eller blir det för hårt underlag för mina tjejer att springa på? Behöver dom något mjukt att ligga på i husen? Tips eller ideer ni som kan det här med marsvin?
Jag kör också med fleecefiltar, och jag tycker det är väldigt bra.
I botten har jag ett lager tidningar och ovanför det ett lager med handdukar. Handdukarna gör det hela lite mjukare plus att fleecen inte suger upp nått kiss.Hur mkt handduk det är under beror på hur mkt dom kissar just där. (Tex under höt har jag ett ganska tjockt lager.)
Överst har jag ett lager fleecefilt. 
Att bara ha fleecefilten kanske blir lite tunt som du säger ;)
Just det ja…fleecen suger ju inget kiss…tänkte inte på det. Men blir det och lukta mer eller mindre av att använda handdukar och fleece istället för spån? Hur ofta städar ni som inte har spån? Hur ser det ut kostnadsmässigt spån vs tvätt av handdukar/fleece?
Många frågor…men jag vill att det blir rätt från början. Försöker ta reda på så mycket som möjligt innan jag skaffar hem mina tjejer :)
Egentligen kan jag inte svara på "jämförs-frågorna" då jag bara har använt fleece… :) Men kan försöka:
Lukt: Jag tycker inte det luktar alls om man städar så ofta som det behövs, det vill säga ganska ofta… tyvärr :) Jag har betydligt mindre bur än vad du har och jag behöver städa, "hö-delen", varannan dag ungefär. Resten kan få vänta till var fjärde dag innan jag städar.
Men sen blir det ju så att man får småstäda bort lite bajs nån gång per dag utöver det andra, det antar jag att man slipper när man har spån…? :)
Ett tag gick jag över till spån i matdelen, men tyckte det var så krånkligt att städa (kan va jag som inte är så bra… kanske… ;)
Kostand: Vet faktiskt inte. Spån blir ju en liten kostnad "hela tiden". Men har du köpt handdukar och fleece så blir det ju dyrare just då men sen kan du ju använda det betydligt längre…
Fast man behöver ju tvätta oxå, för mig blir det en maskin i veckan ungefär.
Tänkte bara höra, jag använder spån till mina två marsvin. Ni som använder handdukar, fleecefiltar. Går fläckarna bort på detta när ni tvättar? Tänkte mest på kissfläckarna?
#4 På fleecefiltarna har det aldrig vart nått problem att få bort allt kiss, värre är det med små, små höstrån. Dom brukar nästan försvinna om man tumlar tvätten… :)
Fast jag har vissa handdukar som har blivit en del missfärgat, eller vad man ska säga. Fast eftersom att det inte är nått som syns har jag inte brytt mig om det så mkt;)
Men jag undrar, vad jag har fattat så ska man inte tvätta "marsvinstvätten" med sköljmedel. Vad är egentligen anledningen till det? :)
#5 Jag har alltid trott att det är pga den starka lukten men vissa sköljmedel är ju allergivänliga. Det borde ju fungera på marsvin…
Eller är det för att dom tuggar på tyget och får i sig sköljmedlet?
Ingen aning… Vore intressant att få veta : )

Jag har testat fleece som underlag i några dagar, men bytte till spån igen. Personligen tycker jag det var svårt att städa och som ovanstående skrev så suger fleecen inte åt sig kisset. Hände att marsvinen var blöta om tassar och mage, inte så mysigt när det är dags för gos. Med spån i botten plockar jag lite varje dag och det luktar ingenting. Med fleecen tycker jag att det luktar mer och det var svårt att få plädarna riktigt rena.
Nu har jag spån i buren och små fleece stycken i husen och på taken på husen :-)
#7 Oh! Jag har också fleecebitar i husen och dom älskar det! Först i början var dom lite skeptiska men nu ligger dom där och jäser. Har en tjock hög så dom får det mjukt om magen och inte får skavsår på sina knän (om dom nu kan få det…).
#7 Dom funderingarna har jag också haft…anledningen till att jag funderar på fleece är för att jag ska ha så stor bur och då går det förfärligt mycket spån. Mina förhoppningar är att tjejerna kissar mest i spåndelen där höet serveras. Ev att jag även serverar pellets och grönt där…men dom kanske inte gör så utan kissar överallt och då blir det ju inte alls fräscht!
Hade tre grabbar förr i en 120*60 gallerbur(den botten jag nu tänkte ha spån i) och dom höll sig till ett par ställen att kissa på i buren…hoppades på att tjejerna ska göra lika…och bara resten av buren som lekplats… Jaja…jag kan ju prova och se hur det går annars blir det spån i hela buren :))
#7 Bara en fråga: hade du bara fleecefilt då eller? :) För mina blir aldrig blöta som du beskriver… :)
Jag har precis bytt ifrån spån till fleece så jag är fortfarande i "försöksstadiet",haha. Jag har gjort som så att jag har tidningar i botten, sedan 2 tjocka handukar och sist en dubbelvikt fleecefilt. I ena delen av buren har jag satt en plastlåda ifrån ikea som är kanske 5-10cm hög. Jag har bara tidning under denna lådan och har byggt upp lite med handukarna så att lådan inte blir för hög att hoppa i. I lådan har jag toalätt och sedan får dom sitt hö där i.
Kan säga att lådan har blivit perfekt! Dom älskar att ta fart och hoppa i lådan och gömma sig under allt hö
. Idag var första gången jag valde att tömma allt i lådan och dom har kissat nästan allt i lådan, så skönt! Kände ngn småfuktig fläck till i buren men inte mycket, likaså har jag inte behövt plocka så jättemycket bajs utanför lådan heller. Luktar absolut inte mer om detta än när jag hade spån. Fleecefilten och handdukarna kommer jag kunna vänta 2-3 dagar till att byta.
Det enda jag tänker på är negativt är att dom ju dra ut hö på fleecen och det är INTE lätt att få bort det, får väl rista det först trädgården och sedan kanske tvätta i ett lakan eller så.
Jag köpte på mig 4 stora handukar på jysk (25kr/st) och två stora fleecefiltar på öb för 30kr styck. Sedan tillkommer ju kostanden för Toalätt förstås.
Hm… jag har för nuvarande spån. Men vill gärna ha fleece så dom får mysigt oxå.
Tänker nu dela upp buren, med spån och hö, mat och vatten åt ena sidan, och fleece åt den andra sidan. Förhoppningsvis så kissar dom och bajsar på spånet och inte i "myshörnan" :) Någon som tror detta kommer funka?
#12 Mina kissar och bajsar där dom behagar. Förutom på golvet, där kissar dom på tidningspapperet.

OK… ja, de visar sig om det funkar eller inte :)

#10 Mina herrar överkonsumerar vatten, därav allt kisseri.
Jag hade ett lager tidningar i botten och över det hade jag halmpellets (hästströ) Gamla badhanddukar över det och sist fleece. I husen har det microfleece (79:- på ÖoB) som jag klippt i mindre bitar.
I ena hörnan av buren har jag en plastlåda som jag har spån i. I den lådan serveras maten.
På bilden kan du se hur jag har valt att göra, där det numera är spån var det tidigare fleece.
Allt är värt att testa!

#15 Å så bra, äntligen någon som använder halmpellets!!! Har efterfrågat detta då vi använder detta till våra hästar å kossor. Funkar d bra tycker du å hur gör du? Har du lagt tidningar i botten, hela pellets på å så tyg etc överst?
#4 Tvättat lakanen i 60 och fläckarna har inte gått bort utan dessa lakan får bli marsvinslakan å inte gemensamma.

#16 Halmpelletsen är väldigt hård, men den har en väldigt bra uppsugningföråga.
Jag lade ett gäng tidningar i botten och hällde sedan på ett par cm av pelletsen. Den är ju väldigt tung, så den håller tidningarna på plats :-) Sedan hade jag gamla stora (dubbelvikta) badhanddukar och över det en fleece. Jag likson vek ner tygen under tidningarna.
Pelletsen funkar bra, i kombination med tyg eller spån. Fleece som burmaterial var jag inte så förtjust i. Däremot att ha små fleecestycken i husen funkar super.
Ha det!

#17 Ja den e ju jättehård å likaså värmepellets. Hos våra stora djur låter man ju dom trampa sönder dom och dom har ju lite vikt så detta funkar ju inte på svinen. Kan ju blöta dom lite så dom går sönder men då måste d ju vara torrt innan grisarna ska ner i burarna.
Ska nog prova detta när det är dags att byta ut spånbädden. Har ju lakan å fleece så det blir ju ingen kontakt med tassarna på pelletsen.
Tack för tipset!!