Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1518 ggr
Caroob
0

Bäst temperament?

Ni som har haft flera olika raser, vilka tycker ni hade bäst temperament om ni märkte någon skillnad?

O ni andra, vad för sort är era marsvin och hur är de?

Ska snart få hem en alpaca och en lunkarya så jag är extra nyfiken på att höra om dem om någon har erfarenhet. :)

KvirrZ
0

Jag har en rexkille och ett zoosvin. Rexkillen är jättelugn och kan ligga still i knät hur länge som helst. Han är tyst av sig men skriker vid mat :)
Mitt lilla zoo marsvin(korsning) är fortfarande liten och vill gärna gosa och han är riktigt pratglad :)
Tyvärr har jag inte haft alpaca eller lunkarya men mina drömmarsvin just nu är en DEW lunkarya och ett sheltiemarsvin :)

- Mvh Emma

idipidi
0

Som aktiv petclassdomare sedan snart fem år har jag hanterat mängder av marsvin i olika raser. Min erfarenhet är att raserna skiljer sig väldigt lite åt. Temperamentet sitter inte i pälsen!

Om man vill ha djur med bra temperament är det bästa man kan göra att köpa från en uppfödare som hanterar sina djur ordentligt och se till att föräldrarna till ungen man köper är trevliga. Men det finns absolut ingen garanti på att ungarna ska få föräldrarnas temperament heller… Att dra slutsatser utifrån enskilda marsvin säger absolut ingenting.

ciss
0

Som idipidi sa: Temperamentet sitter inte i pälsen!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Caroob
0

Det låter ju absolut vettigt!

Tack för svaren :)

GroaLover
0

tycker att privatpersoner är bättre än uppfödare, där kelas dom med och får springa ordentligt på golvet

idipidi
0

Vad menas med "privatperson"? För mig är det oftast någon som tar ett par kullar utan någon större kunskap eller syfte.

KvirrZ
0

Det beror väl på hur uppfödaren och privatpersonen är :P
Finns säkert oseriösa uppfödare. och det finns säkert privatpersoner som bara tar en kull för " ungar är så söta" och sen inte bryr sig. Man får väl känna efter var man vill köpa en unge ifrån själv.
Om man har uppfödning så tar man sig nog tid för djuren.

- Mvh Emma

Caroob
0

Ja, det är ju helt klart olika. Jag har pratat med många uppfödare på sistone och en del säger rakt ut att deras marsvin inte är tama, för de har inte tid att hålla på med dem. Tycker det är lite kontsigt att man har djuren då faktist… Men lika många är också jättegulliga med sina djur och beskriver dem som meningen med livet, och visst föredrar man att skaffa ett marsvin från den senare.. :)