kräsna marsvin!
Har provat att ge mina marsvin lite alltmöjligt, hittade en lista med vad som var mest c-vitaminrikt och handlade utifrån den.
Dom tycker bara om att äta paprika, persilja, morötter, tomat, äpple. den ena gillar ärtor men inte den andra.
har provat med selleri, broccoli och lite annat som jag inte minns nu, fast dom fick det i matskålarna flera dagar så var det alltid det som låg kvar.
är det vanligt med "kräsna" grisar?
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
mina var kräsna och ville absolut inte äta något jag gav dem första gången att smaka på… men andra och tredje mumsa dom i sig de…
jag brukar även krafsa med naglen på grönsaken jag ska ge dem för då blir dom ju nyfikna och vill oxå smaka =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Mina har först nu när dem börjar bli mot ett år börjat äta allt dem stovägrade vitkål och broccoli men av ren slump fick dem det för en månad sedan och älskar det nu ! Har haft liknande trådar om mina kräsna grisar och fått responsen att det jag inte var ensam om det men det räcker bara man har ngr cvitaminrika att varva med :)
Äppel och tomat ska du ge sällan då det kan ju munsvamp:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Det är lite knasigt kanske men mina två marsvin gillade inte morot så mycket innan har aldrig gillat morot särskilt mycke, men sen de fick två nya kompisar förra helgen, vilka älskar morötter, slåss de om morotsbitarna :D

Oj blev lite snurrigt! Hoppas ni förstår..
Mina äter bara paprika, morot och persilja. Äter vitkål efter mycket om och men. Jag ger bara en sak i taget. Får de endast vitkål så blir den uppäten till slut. De släpper först kålbiten ur munnen och vill ha annat, men får inse fakta.
Andra saker som jag testat, som andra sorters kål, ligger dock kvar tills jag får slänga det. Så jag kallar nog mina också för lite kräsna.
Tilläggas att de även gärna äter sallad och gurka när de får. det är inte så ofta. De gör vad som helst för en bit gurka. Men det är nog så med de flesta marsvin.
#4 det hjälper att de andra äter det. Mina första åt absolut inte vitkål men när de två små åt lite grann så kunde det vara ok.

#6 grönkål var poppis här. Har du provat det?
vet, skrev bara vad dom äter, inte hur ofta dom får det :)
mina grisar älskar gurka dom också, verkar vara det enda dom verkligen gillar,det andra äts bara för ätandets skull.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.