Sammanföring - Marsvinsunge
Hej!
Nu på lördag ska jag och pojkvännen hämta hem en liten marsvinsflicka på 7 veckor. Det här blir vårt fjärde marsvin. Jag sitter och funderar på hur jag ska sammföra den nya ungen med mina tre andra honor. De är mellan 1-3 år gamla. Har ni några speciella tips så vill jag jättegärna höra dem!
Jag funderar just på ifall man ska låta honorna träffa ungen en och en. Eller är det smidigare att låta alla fyra träffas på en gång? :) Kom gärna med lite tips!
Tacksam för svar! :)
Låt dem hälsa på neutral mark först, att sätta ihop honor brukar inte vara problem :) Lycka till! Vill gärna se bilder på nya tjejen sen;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gick igenom samma sak alldeles nyligen och liksom förra året då jag tänkte "äh, bara en liten bebis" satte jag in nykomlingen i nystädad bur efter att de träffats på golvet en snabbis. När Pimienta kom som bebis (förra året) gick det jättebra, hon kom snabbt in i flocken. Men den här gången ångrar jag att jag inte lät de träffas längre på golvet för det var ganska laddat mellan marsvinen i flera dagar efteråt och Mantikora, min lillskrutta, har blivit biten flertalet gånger.
Så jag skulle absolut rekommendera dig att låta dem träffas på golvet först - helst en och en med nykomlingen och till sist allihop. Det är dumt att riskera något i onödan och att låta de träffas på golvet innan gör ingen skada (även om det kanske är onödigt i de flesta fall när det rör sig om honbebisar). Fler tips finns i artikeln Att sammanföra marsvin:)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Självklart ska de träffas på neutral mark. :)
Så du tror inte att det kan uppstå några problem ifall alla får träffa bebisen samtidigt? :)
Så fort hon har varit hos oss i några dagar så blir det massvis med fotografier! :)
#3 Tror inte det ska vara några problem om alla hälsar samtidigt:)
Tack så mycket för tipsen!
Jag satt och funderade väldigt länge på hur jag ska göra nu till helgen, då tar jag nytta av ditt tips och låter de träffas en och en och till slut får alla träffas. Det gäller att ha tålamod nu bara. :)
Tack! :)
#5# Det gäller att göra det så okomplicerat som möjligt. Det är ju bara en liten unge. Jag har gjort så att jag har släppt in den nya till flocken med en gång och det har alltid gått fint.
Okej, men jag tror nog att alla mina honor får träffa ungen separat först, sen får alla fyra träffas och vara tillsammans på golvet ett tag, sen får vi se hur de fungerar ihop i bokhylleburen. :)
#5 #7 Ja, hellre ta det säkra före det osäkra :)
Mvh Felicia
Jag brukar bara sätta in honbebisar i buren dom ska gå i och det har aldrig varit något problem, jag tycker mig veta väldigt väl hur alla mina vuxna honor fungerar och i nuläget har jag ingen som skulle vara på en unge för mycket. Vet jag att jag ska sätta ihop en hona som kan vara stygg med en ny får dom gå på golvet/i en större bur tills allt verkar helt lugnt. Jag skulle däremot inte rekomendera att introducera en åt gången för det drar liksom bara ut på det, först ska den första sätta den nya på plats, sedan kommer den andra och ska sätta både sin förra burkompis och den nya på plats o.s.v. Jag tycker att det blir mer harmoniskt att flytta hela den förra flocken till neutral yta och sedan sätta in den lilla i.s.f. för då ruckar man inte på den tidigare ordningen, bebisen ska ju vara lägst i rang men resten ska vara som tidigare.
Hanna
#9 Fast det blir ju inte en mer hela tiden utan först låta den nya träffa alla och sedan allihop på en gång.
Mvh Felicia
#10 - Va? Jag fattade inte :P
Hanna
#11 "Jag skulle däremot inte rekomendera att introducera en åt gången för det drar liksom bara ut på det, först ska den första sätta den nya på plats, sedan kommer den andra och ska sätta både sin förra burkompis och den nya på plats o.s.v."
Jag tolkar det som om att du menar att man först sätter dit ungen och en av de nuvarande, sedan en till och en till. Men jag menade att man först låter ungen träffa sina nya kompisar var för sig, och sedan får allihop träffas samtidigt.
Mvh Felicia
#12 - Okej. Fast vad får man ut av att låta alla hälsa på ungen bara? Dom sätts ju fortfarande ihop allesammans sedan, tjänar man verkligen något på att först låta alla hälsa på ungen enskilt innan den riktiga ihopsättningen?
Hanna
#13# Precis, det var det jag tänkte på med. För mig känns det ganska onödigt, honor är ju oftast lätta att sätta ihop, speciellt när det gäller en unge.
#13 Ja, jag tycker det. Då har alla fått hälsa på den nya enskilt istället för att de allihop blir intresserade av nykomlingen samtidigt. Alltså för att underlätta för den nya. Det är inte säkert att alla i den ursprungliga flocken får komma fram ordentligt heller om flera stycken är där på en gång.
#14 Jo, allra oftast fungerar det ju utmärkt men det finns undantag även om de är få.
Mvh Felicia
#15 - Okej, då förstår jag :)
Hanna
#16 *tummen upp*
Mvh Felicia
Nu vart det svårt! :P
Så ni tycker att jag ska låta allihopa träffas på en gång? :)
En av mina marsvinhonor är lite mer kaxigare och kan vara lite så där oschysst ibland, men det borde ju inte vara några problem, jag får testa mig fram! :)
Jag skulle släppa hela gänget några timmar på neutral plats fört och sen in i buren… Det borde gå bra. Tycker inte heller att det är någon idé att krångla till det med separata träffar det tar bara längre tid till lillflickan.
Då får jag helt enkelt göra så då. Bilder kommer senare! :)
Tack så mycket för alla tips! :)
#21 Vilken sötnos, gillar himlisar:D
#21# Åh vad otroligt söt hon var.