Eragons -09
Hej,
jag undrar om det finns någon som själv har, eller känner någon som har, adopterat marsvin i början av 2009 från Eragons?
Det handlar om fyra pojkar. Jag hade döpt dom till Lance, Pluto, Idefix och Obelix. Numera kanske dom heter något annat.
Jag tänker på dom ofta och skulle gärna vilja veta om dom har det bra. Pga mitt extremt dåliga samvete och värdelöskänslor så har jag inte riktigt vågat ta tag i det tidigare…
Om du vet något så berätta gärna det! Tack!
…som vanligt har jag ingen aning om var tråden ska in i för grupp… Flytta gärna till rätt.
Har du kollat med hon Irene som har det? Om jag förstått det hela så lämnade du in dom där för omplacering (vilket du gjorde helt rätt om du inte kände att du hade tid för dom eller liknande) och sedan adopterades dom av Irene?
//Emma
#5 Jo, jag lämnade in dom. Jag och min sambo. Vi misslyckades totalt med dom 
Var en helt värdelös marsvinsägare då, tog många år innan jag vågade försöka igen.
Har funderat på att kontakta Irene men.. hmm… om jag ska vara ärlig så vågar jag inte.
Idefix är väldigt lik ett marsvin jag har, fast den har jag köpt från uppfödare :)
Det är väll bara att skicka iväg ett mejl och fråga om du kan få kontaktuppgifter till dom som köpte marsvinen du lämnade in. Varför skulle du inte våga det? :)
Du kan ju mejla henne & fråga, så får du nog reda på vart de tog vägen. Hon håller ju reda på vilka hon omplacerat. Jag kollade på "Vi har fått nya hem" 2009 och hittade Idefix, de andra lyckades jag inte se men jag kollade inte så noga.
#6 Om du förklarar för henne att du vill veta vart de tog vägen och att du vet att ni inte tog så bra hand om dem, och att ni är ledsna för det nu, så förstår hon säkertligen er.

Jag hittar bild på alla 4, så då borde det ju finnas uppgifter om var dom tagit vägen…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Maila du och fråga Irene om marsvinen. Jag vet i.o.f.s. inte hur det funkar nu, men när jag adopterade marsvin från Eragons år 2007 fick jag ett papper som tidigare ägare fyllt i på ett av marsvinen, där det bl.a. stod att hon ville ha möjlighet att kontakta mig och besöka marsvinet i nya hemmet. Om det fortfarande fungerar likadant och du har fyllt i liknande papper så har du ju all rätt att få uppgifter om och rent av kontakta de nya hemmen. Och även om du inte gjort det så har jag svårt att tro att du inte skulle få lite uppgifter om du pratade med Irene.
Hanna
Jag kikade runt på hennes sida vilka som blivit omplacerade och hittade alla "mina" gryn. Tack : )
#8 Jo, borde kanske maila henne…
#10 Jag minns inte något sådant papper men mådde iofs inte speciellt bra när det hände.
Jag minns att jag hade mailkontakt med någon av dom som adopterat men att jag helt plötsligt slutade skriva.
Får ont i magen bara jag tänker på det… och gråter. Då var det nog det bästa jag kunde göra för dom.
En sak har jag lärt mig iaf, man kan aldrig lära sig nog om dom små djuren. Numera försöker jag vara den perfekta ägaren, bl a genom att läsa allt jag kommer åt. Mamma har sagt åt mig att jag läser alldeles för mycket. Allt nytt måste jag ju jämföra med mina gryn. Minsta lilla avvikelse kan göra mig otroligt orolig. Enligt henne sitter jag och kikar på dom hela dagarna och analyserar deras beteende (vilket iofs kan stämma vissa dagar) men jag gör ju det för att jag är rädd att misslyckas ännu en gång. Jag vill ju ha lyckliga och friska marsvin! Första gången jag släpade med dom till veterinären så hade jag en hel lista på sånt som oroade mig och en massa olika frågor om pellets mm. Tydligen var dom två väldigt pigga och friska marsvin. Dom hade dessutom en massa muskler vid bakbenen vilket tydligen är ovanligt (???). Hon var snäll så vi behövde bara betala för den ena.
Jag har pratat om detta många gånger med min psykolog (som jag träffar pga en alldeles för djup depression) och hon gav mig en sak att fundera på. Kanske läser jag av dom beroende på hur jag mår. T ex om jag har en dålig dag så ser jag Molly sitta och glo uttråkat på mig. Hon och Polly ligger i varsitt hus i brist på aktivering. En annan gång när jag har en bra dag så tolkar jag hennes kikande som nyfikenhet på vad som händer runtomkring henne. Om dom ligger i varsitt hus så ligger dom där och myser med sin fleece och gosar ner sig.
Inget som hörde till ämnet kanske men det kändes skönt att få skriva det. Mycket kanske för att få lite bekräftelse på att jag inte är helt värdelös. *Hoppas*
#11 Om du skriver ett ärligt mail och frågar om marsvinen har det bra där de är idag så tror jag bara att hon blir glad.
Om du känner att du mår dåligt över eventuellt skick de var i när du lämnade dem hos henne så skriv det med. Berätta att du tagit reda på allt du kan om marsvin den här gången och att du mår dåligt över de andra fyra.
Jag tycker att det var bra att du lämnade dem ifrån dig den gången så de kunde få ett bättre liv. 
#12 Jag ska försäkra knappra ihop ett mail till henne imorgon. Det vore ju som sagt intressant att få veta hur dom har det nu.
TS har du fått något svar? :-)
#14 Jag vet att Irene kommer hem från en utlandresa idag, så troligtvis inget svar ännu…
#15 Ah just det, såg det på hemsidan förut men det glömde jag bort ;-)

# 10. Alla som lämnar in marsvin har rätt att få reda på vart marsvinen flyttar, det behövs inget särskilt papper till det. Numera får varje marsvin dessutom ett registreringsnummer för att säkerställa att det blir rätt. En del har ju väldigt vanliga namn eller byter namn av någon anledning.
# 0. Idefix vet jag var han bor, hos en tjej som heter Caroline. Hon har haft ett konto här på iFokus men jag minns inte vad hon kallade sig. Han är kastrerad och har ett härligt gäng brudar. Heter "din" Idefix "Maliaxis Inte ett rätt" i stamtavlan och är köpt på zoo i Eskilstuna-trakten?
Envishet och drömmar
#17 - Okej. Jag har inte pappret jag fick här nu men det handlade om att tidigare ägaren kryssat i att hon ville ha möjlighet att besöka nya hemmet. Men det kanske också är en självklarhet nu mer?
Hanna

# 18. Ja, det är det. Formulären såg lite annorlunda ut då, den som lämnade in marsvinet fick kryssa i om den ville ha kontaktuppgifter till adoptören skickade till sig och om den var intresserad av att kanske besöka marsvinet.
Nu (jag minns inte när det ändrades men det bör ha varit före -09) är det lite ändrat, alla som lämnat in har full rätt att begära att få uppgifter till adoptören men det skickas inte ut automatiskt, man måste alltså fråga efter det. Det framgår av texten på kontraktet som adoptören skriver på att inlämnaren (samt representant för föreningen Eragons) har rätt att besöka marsvinet.
Envishet och drömmar
#19 - Då förstår jag :)
Hanna
#17 Nej, tyvärr inte. Han har ingen stamtavla, köptes på en djuraffär i Jkpg tillsammans med dom andra tre.
Om jag ska vara ärlig så skickade jag inte något mail. Har skjutit på det men nu har jag iaf mailat henne. Lite nervöst… eller mycket nervöst förrsten.

# 21. Haha, då fick vi precis ett levande exempel på registreringsnumrets funktion. ;-)
Envishet och drömmar
Hoppas du får svar! Även om det är jobbigt var det rätt beslut du tog och jag tycker det är väldigt starkt av dig att tänka på marsvinen i första hand trots att du mådde så dåligt. Tycker inte att du behöver ha dåligt samvete alls för att du lämnade iväg dem!
#23 Hur menar du?
#24 Tack! : )
Jag hade fått svar imorse. Hon berättade att alla gryn har fått bra hem. Lance bl a bor med fyra flickor. Han är nog underbart lycklig!
Hon skulle kolla upp uppgifter mm (och kanske fråga adoptivföräldrarna om lov) så skulle hon höra av sig. Jag är verkligen glad att jag gjorde det : )
#25 Skönt att du fick svar!
//Emma

TS: Har inte sett tråden förrän nu, jag har inte varit så aktiv på den här sidan då jag har varit utomlands ett tag och ganska nyligen kommit hem igen. Det är jag som har adopterat Idefix och det var mig du hade mailkontakt med ett tag. Har du kvar min mailadress? Kan skicka den till dig i ett PM annars 
#27 Åhhhh! Vad roligt! Jag blev varm om hjärtat när jag läste det : )
Tyvärr har jag nog inte din mail kvar : (

#28 Jag har skickat ett meddelande till dig här på MiF. 
Blomkrukarn, deluxe: Åh, vad roligt! :-D
Ja vad roligt för er att ni har hittat varandra här ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#28 När jag var på Eragons i helgen så träffade jag Lance med tjejer som var där på pensionat. Han såg verkligen ut att trivas med livet. Han var slankare än på sin adoptionsbild. Mycker springa efter tjejer kanske! 
#30, 31 
#32 Jo, Irene berättade att dom skulle vara där några dagar : ) Skönt att höra att han är lycklig : ) Han var fet när jag lämnade in honom, fel kost tyvärr. Bra att blivit smalare, har för mig att det kan vara svårt att banta ner marsvin.
Helt underbart!! 

#33 När jag läste runt på bloggarna jag följer idag så hittade jag en bild på Lance och hans tjejer i ett inlägg. Tänkte det skulle vara kul för dig att se den 
(Den svarta tillhör inte hans flock utan är en av bloggägarens som är på terapi)