Bönor
Är SKÄRBÖNOR giftiga?
Har köpt men inte gett det till mina marisar än…vill ju veta så jag inte tar livet av dom!
// Shintaida
Ingen aning faktiskt. Så ge dom ej det om du är osäker.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ingen aning… Har bara hört att man inte ska ge marsvin bönor p.g.a risk för ökad … (någon sjukdom).
Ge det inte om du är osäker.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jo, alla bönor innehåller ämnet phasin som förstörs vid kokning. Därför är råa bönor inte bra varken för människor eller djur. Människor kan få magont, kräkningar, diarré.
Tack för svaren!
Jag slänger dom…
Hur är det med ÄRTOR t ex grön såna?
// Shintaida
Men det är ju jättegott att äta själv? :)
Gröna ärtor som är frysta är kokta innan de fryses så det går bra. Men ge inte för mycket till knubbisar.

HUr är det med sockerärtor då?
#4 Varför slänga? Koka de och ät själv :) Mums!
#6 Det går nog bra, kan jag tro.
Ärtor, bönor osv. innehåller ju mkt protein och det är ju inget marsvin måste ha mycket av, så man behöver ju inte ge det så ofta ;)
Mvh Felicia

# 7 Ja mina tycker om sockerärtor väldigt mycket.
sockerärtor är en favorit både hos mig och pluttarna :)

Hur är det med mungbönor då? Snutte verkligen älskar mungbönor och glufsar i sig innan man ens hinner ställa ner matskålen. Är det giftigt? Är alltså groddar. Har gett henne rätt mycket sådant några gånger i veckan. Tacksam för svar!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Har hört att groddar ska vara bra för smågrisarna. Mina älskar också just mungbönor.
vart får man tag på det?verkar vara poppis! :)

Köper mina på COOP forum :)
www.frihetenskaniner.se
vad kostar dom? ekologiska?

Öh ..
Någon tjuga kanske, tror att det är ekologiska.
www.frihetenskaniner.se

Mina får mungbönor och alfalgagroddar när jag groddar till mig själv. Det går lite i perioder det där.
Det är betydligt billigare att grodda själv än att köpa färdiga groddar.
Vad jag vet ska man inte ge marsvin för mycket bönor (proteinrikt) eftersom att det inte är bra..
Mvh Felicia