Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5526 ggr
chickwheels
0

Vänta vänta vänta...

… vaaarför ska allt ta så lång tid ??

jag vill få hem mina grisar nu, från början var det bara 4 små pärlor, men nu har det blivit 11 dyrbara diamanter jag får hem! Jag vill ha hem dem nuuuu :D haha

Behöver "bara" vänta till slutet på Mars, men jag känner att ja lär dö av all väntan :S

Dessa små grisar är JUST vad jag vill ha, precis vad jag älskar till utseende och allt.. o de är MINA! Redan. jag trode jag skulle få kämpa och slita i år innan jag skulle få en såhär bra grupp, men de är mina redan i Mars. Helt sjukt.

…men, så måste ja vääääänta :S gah..

Säg någe bra så jag lugnar mig :S

Vad är det för gottegrisar ja ska få hem ?

Världens vackraste långhåriga himalayas och bärare på himalaya :D

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Chippers
0

Oj, ska du få hem 11 nya marsvin på en och samma gång? :O Wow!

Grattis.. spännande! Även om du måste vänta ett tag.. :P

Hur gamla är alla? Kommer från flera olika uppfödare antar jag?

chickwheels
0

Ja, så sjut är det :D 11 små bebbar i olika åldrar :)

Ska bli underbart att få placera dem i MINA burar hemma, att börja planera framtiden, åka på utställningar, få visa upp dem :D

De ska nog bli de roligaste, att få ta bilderna och visa dem för er andra :D

Nä, de roligaste blir nog att få gosa me dem.. ÅÅÅÅåååhh så fina.

Märks de att jag är 31 ? Näää, känner mig som 12 :D

den äldsta är född nov 2009 och de yngsta födda nu nyligen :)

Chippers
0

#2 Hur ska dom bo då? :) I flera små flockar? Blir väl lite många burar om dom ska bo parvis? :P Haha.

Men det låter underbart i alla fall… hoppas allt går bra med marsvinen och det ska bli roligt att få se massa bilder sen :) 

Ska du bara ställa ut eller avla också?

[Sicali83]
0

Grattis Glad Är också nyfiken på hur de ska bo.

chickwheels
0

De är iaf en bokhylla inplanerad, sen så har jag tills vidare två "bauta-plastburar" som de ska få va i tills jag fått tag på virke m.m att bygga de planerade.

Fick en "vision" idag. har ett stooort burspråk i köket, där mitt köksbord står som vi ändå aldrig använder. Kan flytta in alla burar där och bygga mer och större åt dem. O så ställer ja ut köksbordet i den delen i köket där djuren är nu.

Och självklart ska ja skydda djuren från solen med nån snygg marsvinsläplig gardin. :)

chickwheels
0

Tjejerna kommer få gå ihop, och sen de killar som fungerar ihop ska bo tillsammans.

Chippers
0

#5 Härligt =)

Det med burskåpet låter ju inte så dumt!

chickwheels
0

just nu bor ju alla grisarna i PAX skåpet.. men jag VILL ju självklart ha större. Han jag köpte skåpet av sa att han hade 30 marsvin ett tag och använde sig av dessa skåp, jag hade ingen aning om hur små de va :( men de fungerar ju tills vidare. Jag o killen letar efter större hem med :P

chickwheels
0

kommit fram till att det blir ett liggande paxskåp som några tjejer ska få bo i iaf :) blir 200x100 och ca 40 höga väggar.

Hu rmånga rekomenderar ni där i som mest ?

Fridaaaa
0

#9 Max 4 tycker jag:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

#9 I den buren är det lagligt att ha 13 marsvin, så 10-11 som max är väll rätt okej :)

[Licroana]
0

#9 Den är laglig för 13 marsvin så tycker man kan ha ca 7 marsvin där i.

[Liinda]
0

8 marsvin skulle jag säga =)

Myosotis
0

Håller med #12 - maximalt 6-7 marsvin skulle jag ha i en sådan bur.

Sedan undrar jag lite varför du skaffar så väldigt många nya marsvin samtidigt? Du har väl redan en 10 - 12 marsvin hemma? Plus dessutom ett antal kullar på gång?

chickwheels
0

6-7, 7, 10-11, 8, det var viddt spridda åsikter :) Får se hur många det blir och hur stort de känns, beror ju på hur jag möblerar med.

Skäl till det inköpet… = Avel osv.

Myosotis
0

Orsaken till att jag frågar är att det visat sig vara en bra strategi att "skynda långsamt", både när det gäller att bygga upp sitt marsvinsantal och att börja avla.

Har tyvärr sett alltför många exempel på nyblivna marsvinsentusiaster som köpt på sig massa marsvin av olika raser, börjat avla på allihop och snart stått inför en övermäktig situation med 30 - 40 marsvin där man inte lyckas sälja några ungar och inte orkar med städning av burar och all annan skötsel som krävs när det blir så många djur.

Du kommer alltså inom kort att ha 30 - 35 marsvin. Innan du ens har börjat avla på de nya rasmarsvinen (som jag antar att de inkommande är)

Abico
0

Jösses vad med marsvin, det är en rejäl avelsgrupp på elva djur… Vem är det som fött upp dom då? :)

Hanna 

chickwheels
0

Tack för din omtanke, förstår att du menar väl… men jag tror att jag är tillräckligt vuxen att förstå och ta ansvar för det själv.

Uppfödaren får bli en överraskning senare ;) Säger inte för mycket innan allt är i hamn så att säga. Har dåliga erfarenheter av att ropa hej för tidigt.

[Sicali83]
0

#16# Onekligen sant, det är viktigt att tänka på.

chickwheels
0

#19 Absolut, blir bara lite putt att folk alltid förutsätter (på ena eller andra viset) att vi som skriver trådarna inte tänkt efter innan.

Det finns idioter, absolut. Som inte tänker först…

Jag har ett avelsmål, som stämmer överens till stor del med uppfödaren, jag tar över endel av hennes avelsdjur och nya avkommor för att få en direktstart på de jag vill ha istället för att leta o kämpa för egen maskin. Vi kommer ha god kontakt och jag kommer lära det jag behöver av henne.

Om hon litar på mig såpass att jag får ta över en hel del av hennes super fina avelsdjur och såpass månag på en gång så tror jag nog att hon känner att jag är en bra person.

chickwheels
0

Sen bör man inte förutsätta att saker och ting är så enkla som man själv tror… frågar man den de rör så kan det va så att upplägget i själva verket är något annorlunda ;) Fast sen kanske inte alla har o göra med folks planer i detalj, utan den som skriver kanske bara vill släppa på trycket lite så denne kan andas ut o lugna sig lite tills den stora dagen kommer.

Skynda långsamt gäller inte bara hur snabbt o hur många marsvin man samlar på sig..

Nu låter kanske detta jag skriver mycket hårt, men det är hur som helst detta som blir reslutatet: Jag tycker faktiskt inte att folk har hur mycket rätt som helst att "lägga sig i" eller konfrontera folk och kräva förklaringar på allt de gör.

Detta gäller absolut inte endast denna tråd eller folk som tagit del i den, utan ALLA trådar där folk känner sig attakerade eller liknande.

Abico
0

#18 - Vet hur det är :P

#21 - Fast det här är ett diskussionsforum, man måste räkna med reaktioner och respons på det man skriver. Det är klart att folk blir nyfikna, och vill man inte svara så kan man låta bli :)

Hanna 

chickwheels
0

Jo jag vet att detta är ett diskussionsforum.

Men… om man har en debatt/diskussion om någonting så kan man ju hålla sig till ämnet. Inte spåra ur för att man tror sig veta något som man inte tror den andra vet om du förstår.

Man kunde, som vi sagt i andra trådar, frågat… "vet du vad det innebär att ha så här många marsvin?" eller kanske testat mig och sagt," ja du lär ju få fullt upp, haha, var ska du o killen bo ?" istället för att börja tala om saker för mig som jag med ganska stor säkerhet redan vet. ok, ålder ger inte alltid visdom, och jag kan faktiskt förstå när folk e lite extra noga och på på lite yngre folk som kanske inte har alla hästar insammlade i fållan ännu om man säger så. :)

det finns ju skräckexemplar, det gör det, synd bara att folk uppfattar mig som en av dem :S

chickwheels
0

En positiv sak i det hela… om vi återgår till ämnet… är ju att jag har gott me tid på mig att få i ordning de nya bostäderna åt alla. S¨å kanske jag inte behöver använda mig av de tråkiga plastburarna…

:)

[Sicali83]
0

#23# Men jag tycker att det hör till ämnet, jag kan inte se att #16# innehöll något elakt. Du har tidigare skrivit att ni har ont om plats, du har tolv? Marsvin sen innan och berättar nu att du skaffat elva till, självklart blir folk nyfikna på hur det går ihop och frågar om det.

Det är jättekul att du hittat så fina examplar, men jag tycker du tänker helt fel. Du startar en tråd och sen har du förbestämda kommentarer som du väntar dig att folk ska säga? Det känns jättekonstigt när du skriver att folk "lägger sig i" när de bara är nyfikna på just det du skriver om i trådstarten.

chickwheels
0

# jag sa inte heller att #16 va någe elakt. men det var för mig en klar hint om att personen betvivlade att jag visste vad jag gjorde.

Jag tackade för omtanken och påpekade att jag visste vad jag gjorde. Jag fick en förklaring till varför personen skrev som den gjorde och det var ok. Den så spånade jag vidare ang detta då fenomenet av olika anledningar och på olika sätt kommer upp i var och varannan tråd.

förbestämda kommentarer ?

väntar mig ?

jag skriver det jag skrivit som någe rent allmänt som tyvärr sker i många trådar… det är bara så att folk om o om igen påpekar saker, som för MÅNGA TS är självklart. Klart man blir arg när man om o om igen får stå till svars för sina handlingar utan att man ens gjort någe dåligt, iaf inte ännu… ( ;) )

Personen som skrev kunde tydligt se mina planer ang boende m.m så det var inte problemet och det skrev hon inget om. det var ingen oro om platsbrist utan snarare om att jag kanske inte förstod va de skulle innebära att städa hos 23 marsvin istället för 11.

Jag tycker att om en person inte förstår va dubbelt antal marsvin innebär så bör man inte ens ha ett.. :S

Jag har inga planer på att sätta kullar till livet på en gång me dessa grisarna jag får in nu. Har nog me de som ev är på väg. Så där finns inget att oroa sig för heller. O om inte annat så har ni faktiskt inte med det att göra. Hur fräckt det än låter.

Så länge djuren mår bra, blir skötta och allt som de bör så finns det inga problem mer än de jag personligen tar på mig i arbets, ansvars och ekonomiska avseenden.

Rätta mig gärna om jag har fel…

Och dessutom. Om nån får en fråga i en tråd, och inte svarar, så skulle iaf jag som läser detta tolka brist på svar som att personen är rädd att svara för att personen som ifrägasätter kanske har rätt i sin oro. Man kanske inte har svar på tal osv.

Alltså, jag blev inte förbannad på hon som svarade, utan grejen är att  onödiga kommentarer/kritik osv, och allt det där som diskuterats mycket här nu de senaste gör sig påminnt hela tiden. (ibland mildt och ibland "rakt upp i fejset" Och det irriterar mig något enormt hur människor kan tycka att de har rätt att misstänka, ifrågasätta och konfrontera folk hur som helst öppet på nätet för alla att se.

Är fortfarande inte förbannad på varken dig eller henne, så ingen fara :) Jag är trött på onödiga frågor och kommentarer. Även om de är pga välvilja. Se min press, se t.ex hur gammal jag är och tänk efter om du behöver informera mig om självklara saker.

Jag kan verkligen inte skriva detta så de inte ser sp förbannat grinigt och otrevligt ut.. jag menar intye så illa.. men ni kan inte höra min samtalston eller se mian gester och blick så det rä svårt för er att förstå exakt hur jag vill få fram detta.

Jag vet dock att jag gjorde en likannde kommentar ang råttor och marsvin ihop, men jag tycker det är betydligt mer viktigt att kanske ta de säkra före de osäkra och informera om "gnagarkanibalism" än risken att man går i väggen pga för många marsvin, om ni förstår hur ja menar.

Nästa gång jag får en fråga ja inte vill svara på av en eller annan orsak så ska ja ignorera den. Trotts att de känns fräckt m.m.

Hoppas de blir bättre.

Vem vet, alla kan vi lära oss någe nytt.

[Sicali83]
0

#26# Men om vi inte har med saken att göra så borde du ju inte starta någon tråd alls kan jag tycka. Det var ingen som skrev att det var problem, det var bara en nyfiken fråga eftersom det är ovanligt att någon skaffar sånna mängder marsvin samtidigt. Lite frågor får man faktiskt räkna med när man startar en tråd.

chickwheels
0

No hard feelings iaf.. Har hellre vänner än ovänner. Känner att de liksom räcker med "skav" mellan folk nu. Tjaffs och missförstånd m.m gnager mig någe fruktansvärt och jag kan inet sluta tänka på all skit som jag ser och även själv ibland råkar ut för eller utsätter mig sjölv för.

Jag är en öppen och ärlig människa, som kanske har bråttom ibland med alla möjliga olika saker. men jag har också mycket svårt att ta kritik, både negativ och positiv.

Men ärligt talat, hur många av er hade tackat nej till 11 guldringar för en fjärddedel av priset när ni gick till guldsmeden för att köpa 4 ? ;)

hehe, dålig liknelse kanske men ni fattar. Detta är guldklimpar. Föreldrar till ungarna jag var intresserad av, djur ja inte trode skulle säljas alls, osv. O så blri jag erbjuden dem. WOW…!

[Sicali83]
0

#28# Jo det låter verkligen som ett tillfälle onekligen så jag förstår hur du menar med den jämförelsen.

chickwheels
0

#29 skönt :)

chickwheels
0

det va i o för sig halva priset, skrev fel.. haha. Men sen va inte pengaran de som avgjorde, utan snarare djuren i sig :) Ni kommer förstå mig sen nrä ni får se dem :D