Test av lakan
Idag är det Torsdag. Torsdag innebär burstädning i det här huset. Jag blev lite sugen på att prova lakanmetoden idag, fast med vissa justeringar. Istället för spån har jag toa-lätt, och istället för lakan kör jag med fleece. Jag tänkte visa er hur jag har gjort och låta det här bli lite av en utvärderingstråd. Jag återkommer alltså med uppdateringar om hur det går, hur effektiv metoden är osv. :) Förbered er på en bildbomb!
De olika bottenströn som finns har säkert olika verkan i samband med "lakanmetoden". Jag kan tänka mig att det säkert också gör skillnad på de olika tygerna eftersom det är så olika material.
**Ett litet utropstecken också !
**Buren är inredd för ETT marsvin. Love är tillfälligt separerad från sin burkompis, då han har ett operationssår som behöver läka.
Nu återstår bara att ladda upp filmklippet där love faktiskt godkänner buren. Jag ska testa med vimeo idag, jag tycker youtube är så segt. Håll ut! (;
Jag snackar om kök och sovrum som om ni vet vad jag snackar om. ;) Köket är alltså till vänster, och sovrummet till höger.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Youtube gick visst fortare hehe - Här kommer klippet. Ursäkta min hemska prata-med-marsvinen-bebis-röst
Perfekt tråd!^^ Ska också prova på med fleece till mina :-) #13 Awww så sööt!^^
#14 Fleece är verkligen ett av mina favoritmaterial till marsvinen :) Om du köper fleeceplädar, istället för fleece i metervara, så glöm inte att dra bort tråden som är sydd runt om fleecepläden. (Det är jättelätt, man bara klipper nånstans mitt i tråden å börjar dra - det tar mindre än 1 minut att göra det.) Själv köper jag bara plädar eftersom att dem ofta är i perfekt storlek till min bur.
#15 Mitt med!^^ Plus att det ser så mysigt ut : ) Tack för tipset, köper fleeceplädar från IKEA ^^
Jessica.. Hur stor bur har du? :)
#15 Ja visst ser de mysigt ut! å billigt är det också :)
#17 Buren är 160x68 :)
Okej, de ser jättefint ut. Är sugen på att prova jag oxå, men har kanske för liten bur för de..
Kissar de bara i "köket" ?
Wow… man får så mycket inspiration här på forumet : )
#19 Tack så mycket! Jo, enligt jordbruksverkets regler bor inte marsvinen för litet. :) Det får enligt lag plats 7 marsvin på denna yta. Dessutom har marsvinen tillgång till hela mitt rum som är på 16 m2. I mitt rum får dem vara hela dagarna. De blir bara instängda i buren när dem sover.
Eller menade du att det var du själv som hade för litet? haha, missuppfattade kanske.
Dem kissar i båda rummen, men helt klart mest i köket, eftersom att dem är där mest, i och med att dem äter konstant. :P
#20 Va kul! :D Ja visst får man. Jag älskar alla bur trådar som finns hihi.
#21 Hon skrev ju att hennes bur kanske var för liten :)
#22 Okej, då läste jag fel :)
Ja precis.. min bur :)
Han ser nöjd ut :) Fint!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#24 Hur menar du att din bur skulle vara för liten? Ingen bur är väl för liten för att ha fleece/lakan i den? :)
#25 åååh tack! Ja han e så nöjd så. :) Han har skuttat som en galning idag haha. Har aldrig sett honom så glad faktiskt efter bara en rengöring av buren :P

Har testat fleece och tycker det går helt okej men bytte till att ha burströ i hela buren då det för tillfället är en aning liten bur för att ha fleece i, men kommer förhoppningsvis gå tillbaka till fleece då vi kan bygga ihop burarna när Samson är kastrerad och klar för ihopsättning
#28 Hur kan en bur vara för liten för fleece/lakan undrar jag då hehe :P Tänker… de måste ju gå att vika tyget haha?
Jo jag menar att det kasnke blir lite "skitigare" fortare om man har en mindre bur än en större. Då kanske det är bättre att ha spån istället som man bara kan ta bort kisset varje dag till exempel istället för att byta lakan/fleece varje dag när de är nerkissat.
Hängde du med? :)
#30 Jahaaaa, du menar så. :) Nu hänger jag med i svängarna. Jag vet inte hur stor din bur är, hur många marsvin du har, eller hur mycket eller hur utspritt de kissar, så det är svårt att säga om din bur är förliten för fleece. Det hela ligger väl egentligen i hur ofta du har tillgång till etc. tvättmaskin, och hur många gånger i veckan du är villig att byta ut fleecen. :) Nu menar jag inte att du ska tvätta en fleecefilt om dagen, utan att direkt fylla ut maskinen. ;) Det är väl ingen direkt ekonomi- eller miljövänlig lösning. Men man kan ju ha en separat tvättkorg där man slänger kiss-filtar som man sedan tvättar när den blivit full. Förutsatt då att man har flera filtar då. Själv har jag uppåt 10 fleeceplädar och en separat tvättkorg för kiss-filtarna., och jag brukar tvätta 4-5 stycken åt gången, tillsammans med lite andra marsvinstillbehör som myskuddar osså. :)

Jag har också fleece men handdukar under. Blir det inte väldigt dyrt med toa-lätt i botten? Hur funkar det att ha höet på fleece? Jag har mitt i spån.
#32 Smart att använda handdukar :) Hmm, det kanske är bättre att använda handdukar. Billigare - Fast å andra sidan kostar det ju att tvätta också ;) Sen är vi 6 personer under detta tak, och det tvättas en hel del. Och sen har vi inte allt för mycket plats att hänga upp tvätt på :/ Men prova ska jag nog göra. Vi får se :)
Jag använder bara 10-20 Liter i veckan, så det blir väl en kostnad på knappt 30 kr/vecka.
Jag har en jättebra sopborste från ÖoB med riktig spänst i stråna. Jag brukar borsta väck höet med den när det är dags för tvätt. :) Hur smidigt som helst!
Fint! Ska bli spännande och se hur det går med toa-lätt under. Jag kan inte ha det här för då hade jag blivit ruinerad :-P
Riktigt söt busegris också!
Är toa-lätt så mycket dyrare än spån? :P Har aldrig köpt spån till marsvinen. Hade spån för flera år sedan till hamstrarna, men de minns jag inte priset på :P
#35 de spånet jag köper kostar 40 kr för 60 liter
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Jag betalar 1300kr för 18 stora balar och så går det bara en dryg bal i månaden i vanliga fall. Nu har jag storstädat till gerbilerna och där gick 1,5bal och så har jag lagt 2 nya bäddar till marsvinen och där gick 1bal
men jag har tänkt på de här med ha lakan i buren och tycker de är en bra ide, men har även tänkt på en sak som kanske hade kunnat göra de lättare.. hade man inte kunnat sy så att de blir precis som en påse med måttet av er bur, sen tar man sidan som ska vara underst och syr fast en dragkedja. sen är de bara att proppa med med spån eller vad man nu andvänder . lägger den i bur bottnen och jämnar ut de med händerna. då skulle man ju slippa bekymret med kanterna och så är de väl lättare när man ska byta i den oxå.tror även de skulle kunna funka med fleece . hoppas ni förstår vad jag menar . de är en ide jag tänker prova själv när jag får tummarna loss. så de blir nog en ny tråd med bilder förhoppningsvis =)
m.v.h johanna purple och blue =)
#38 Låter smart :)
#38 Tror det blir väldigt besvärligt eftersom kissfläckarna blandas med det rena spånet. En anledning till att jag har lakan är just för att slippa byta allt. Fast om du provar måste du uppdatera hur det går! Massa nya idéer från flera medlemmar och det ska bli spännande att se tycker jag :-D
#40 okej du menar på de visste , tänkte inte på de eftersom jag bytar allt spån i buren=)
#38 hur fungerar toa-lätt och vf väljer du de framför spån ?
#41 Jag upplever inte att toa-lätt dammar över huvudtaget, medan jag upplever spån som att andas in dammtussar ungefär. Dessutom hamnar de över allt eftersom att de inte har någon tyngd i sig, vilket ju toa-lätt pellets har. Sen har jag ett långhårigt marsvin som drar med sig det mesta i pälsen - dock inte toa-lätt. Så jag skulle bli galen på å ha spån. :P I övrigt suger toa-lätt upp väldigt bra osså, och har ingen konstig lukt eller så.
# okej de kanske man skulle testa =)
Utvärdering
Så nu har det gått en vecka. En vecka som jag inte varit värst förtjust i.
Aldrig mer denna metod säger jag bara. I alla fall inte med fleece som tyg. Det stank kiss efter ~24h, så jag var tvungen att byta fleece varje dag. Något jag inte skulle kunna tänka mig att göra i längden.
Hur som helst så återgår jag till det gamla jag hade innan. Det funkade trots allt ganska bra. Dvs. dubbla vaxdukar+tidningar+pellets i köket och dubbla vaxdukar+fleece i sovrummet. :)
Kanske testar med bomullslakan som tyg någon gång i framtiden. Ev. spån också istället för toa-lätt.
Tack å hej
#44 Synd att det inte funkade :-( Fleece funkar INTE här, toa-lätt har jag aldrig provat.
Bra att du har ett sätt som du trivs med och allas upplevelser och erfarenheter är bra för jag tycker det är spänande hur andra upplever med lakan

Ta i trä, vi e mkt nöjda men kör med spånbädd å lakan. Ska prova å ta halmpellets, el kanske värmepellets, när vi gör ett större byte. Är inte så nöjd med spån på gödselstacken då det förmultnar sakta. Annars inga problem. Dottern la fleece i halv burarn över lakanet men än så länge e d ok. Ska städa å byta imon.
här kör vi med bara påslakan från o med idag.inget spån,damm eller Ohyra då de tvättas i 95grader.kan det bli bättre igentligen? luktar gör det inte heller
Luktar det inte illa snabbt med flice?
Hmm tanken slog mig just, det vore ju ockås både smidigt och enkelt om man använde påslakan istället för vanliga lakan och fyllde dem med antingen spån eller vad man nu vill ha och "knöt igen" sen när det är dags att byta så är det fort gjort att hälla ut allt innehåll och slänga in påslakanet i tvättmaskinen.
Ska jag testa nån gång i en liten bur…