Zobel? Fox?
Hej! Någon som kan förklara hur färgen zobel ser ut? Står inget (vad jag ser) om zobel på SMF's hemsida. Och vad innebär fox? :-)
#1 Sååå sööt!^^ Blandar ihop tan och fox! Vad är det för skillnad? *Förvirrad*

fast ska inte fox ha vit teckning? När det är röd teckning är det väl tan? och cream teckning otter?
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#4 Inte en aning, fick höra att den var fox i alla fall. Men vill gärna lära mig hur man ser skillnaden:)
Tan är ju som totti :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 - Tänkte lika… Fox har det i vitt och tan har det i röd ton. Alltså golden eller likande. Inte så insatt men vet att det är skillnaden. Sedan otter är buff ja. Helt rätt! :-)
#6 Så ungen på bild 1 kan inte vara fox?

#6 fast inte buff på otter…cream ;)
Fox har vit teckning, tan har golden och otter är när dom har cream eller buff. Dvs otter kan vara antingen cream eller buff.
Putt :-)
I #9 har du fått en bra beskrivning av fox. Zobel är mycket knepigare att beskriva därför att det är en knepig färg som kan se väldigt olika ut på olika djur. Jag tror att det är ganska vanligt med zobel fox och jag skulle tro att de ser lite brungråaktiga ut med snygg vit foxteckning runt ögonen. Jag har fått endel zobel marsvin då det även förekommer på magpie och ingen av dem har varit speciellt lika varandra men jag sätter in en bild på en av dem. En annan grej som är jobbigt när man ska förklara hur zobel ser ut är att färgen ändrar sig de föds ofta ganska ljusa och det är lätt att tro att det är choklad, sen mörknar färgen ofta lite fläckvis och tillslut ser en zobel nästan svart ut.

söker man här på sajten så kommer det upp en del bra beskrivningar av zobel =)
Som redan sagts, så ser zoblar ljusare/chokladigare ut när de föds. Senare brukar färgen mörkna mot det svartare, antingen över hela kroppen eller enbart över vissa partier.
Här är en bild på en typisk zobel under övergångsfasen. Som #12 säger kan du hitta fler beskrivningar och bilder med hjälp av sökfunktionen. :-)
Och ang fox, så tycker jag att #9 beskrev det bra.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Frida: Den ungen sa jag var otter, Totti är tan och Aisha fox
Hoppas det inte gör något om jag snor tråden lite, men Aishas pappa ska vara helt svart, mamman är black/golden. Hur kan det då bli fox? Jag har sett mamman och kan inte se någon tanteckning på henne, pappan har jag inte sett.
Frida igen :-P Har ni sett pappan? Honan kom väl dräktig?
#15 Aha missuppfattade det :)
Ja vi har sett pappan, för han kommer ifrån en mamma känner, så ja :)
#16 Ok det är 100% säkert att det är han? Jag kommer inte ihåg hur mammans mage såg såhär i efterhand men hade hon haft tanmage borde jag reagerat :-/ Speciellt som hon inte fläckar som luras som hos Tova
Tack alla för svar!^^ Vet nu hur zobel fox ser ut då jag hämtat hem en zobel fox skinnypojk på 4 mån idag :D
#17 Dem köpte 1 unge av mamma och en av mammas kompis, så ja det är den som är pappan som hon gick med och han är svart:)
#18 Vad trevlig, vill gärna se!:D