Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4259 ggr
pewwelin
0

nyser

Hejsan alla!

Skaffade mig två stycken underbara marsvins systrar för lite mer än 3 veckor sedan. Har flera år innan de haft marsvin då jag tycker de är underbara djur :)

Nu är det så att ända sedan jag köpte de från djuraffären så tycker jag att de nyser ovanligt mycket.. Flera gånger i timmen när jag håller på med de.. De står inte i drag och det är varmt i rummet. Flickorna är inte heller snoriga, utan de nyser endast. Ger de c-vitamin i vatten samt frukt och grönt som innehåller c-vitamin. Har även haft på askorbinsyra på gurka åt de 1 gång i veckan ungefär. Så jag undrar om någon av er vet vad deras nysningar kan bero på?

MVH

nimroda
0

har samma problem, vet heller inte vad de är . men de kan vara höet

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[Maijah]
0

Vad går de på för slags underlag? Marsvin kan bli allergiska mot t.ex kutterspån och de nyser då & får irreterad hud & ögon.

Är höet dammigt?

pewwelin
0

Ja kutterspån har jag till de.
Har inte märkt nånting av att höet skulle vara dammigt eller mögligt (men kan väl vara så då jag fick ett nytt hö idag som ser bättre ut än det gamla) Så få se om det blir någon skillnad efter det. Annars får jag prova att byta underlag till grisarna..

[Maijah]
0

#3 Om det skulle vart mögel i så skulle du garanterat känt det, det dammar som bara den och det luktar unket. Grisarna dina skulle inte heller mått så bra ifall de skulle fått i sig mögligt hö. Jättedammigt och ev gammalt hö är inte så bra det heller men det lär de iaf inte bli sjuka av, möjligen framkallar det enbart nysningar, vart köptes det förra, i djuraffär? Var köper du kutterspånet & vad är det för märke? Många frågor ;-)

pewwelin
0

ja frågan är ju då om det kan ha varit gamalt med tanke på hur de håller på och eftersom det här nya ser bättre ut så..
Ja, köpte det i djuraffär, det senaste är från bondgår som fixar det själv. :) spånen köper jag från granngården. Stor genomskinlig säck med röd text. 99 kr tror jag det kostar.
Men har alltid haft de till mina andra grisar förut, men det kanske är olika från gris till gris :)

[Maijah]
0

Det kan kanske vara höet isåfall, bonde är så mkt bättre, djuraffärernas brukar oftast ha färdats långa vägar och kvalitén är ju inte direkt den bästa…

Jag har alltid kört -som så många andra- med granngårdens BoxKutterspån, genomskinlig stor hårdpressad bal med gröna tryck på.. 89:- har jag för mig att det kostar här. Har aldrig haft problem med det spånet. Det är inte speciellt många marsvin som är överkänsliga eller rentav allergiska mot spån, med det finns. Då bör man byta underlag. Så jag tycker att blir det ingen förbättning så testa ett annat underlag helt enkelt. Finns ju både Toa-lätt strö, fleece, easyströ, lättströ m.m. Det är bara att testa sig fram till det som känns bäst och funkar för marsvinen :-)

FeliciaS
0

Det kan vara höet eller bottenmaterialet, som du redan fått svar på.

Du kan också sluta ge dem c-vitamin i vattnet och askorbinsyra på grönsakerna, eftersom de garanterat får i sig mer c-vitamin än väl på en bra grönsakskost (broccoli, paprika, vitkål, persiljerot m.m). Läs gärna igenom våra Artiklar på sidan, ex. Hö som hö? och Marsvin och c-vitamin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Aquelegia]
0

Har en hona som nös HELA TIDEN ! Dock hr jag inte hört ett knyst från henne sedan jag bytte till Toalätt! Hon nyser dock liiiite i toahörnan där jag har hö och sån så det verkar ju rent av vara …dammet ?

pewwelin
0

tack för svaren alla :) Ska prova mig fram och se om det hjälper

pewwelin
0

Igår upptäckte jag att det var spånet. De hade spånen i ungefär 3 veckor innan jag bytte och nu har de haft ett annat i 2 veckor ungefär. När jag skulle vända på sågspånspåsen igår och ta med ut och kasta, så såg jag att den hade flera "mörka" partier i påsen, så förmodligen mögel :(
Jag har så dåligt samvete att jag utsatte mina flickor för det här. Men jag tycker iaf att de nyser lite mindre, men de nyser ju fortfarande. (men fortfarande krya,glada och matglada)

Så jag undrar om ni har vart med om något liknande? Kommer nysningarna försvinna eller har jag gett de "men" för livet? :S

Fridaaaa
0

#10 Har du inte bytt på 3 veckor?! Man brukar byta ca 1 gång/vecka (beroende på hur står bur man har).
Så har du en "normalstor" bur så är det inte konstigt om det har blivit mögel.

Har aldrig haft mögel i min spån eller i mina burar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pewwelin
0

#11 Nej jag byter 1 gång i veckan åt de, så de fick alltså ha de dåliga spånen i 3 omgångar innan jag bytte ut spånet till ett annat. Det var så jag menade.

Fridaaaa
0

#12 Ja du menade så :) Missuppfattade det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.