Eget hö
Nu är våren snart här. Jag vill göra eget hö åt mina marsvin.
Men hur gör man? Ska jag hänga upp gräset, så att det torkar? Behöver jag vända och greja med gräset eller sköter det sig självt?
Har läst att brännässlor behöver torka längre än gräs. Kan man ge marsvinen färska brännässlor också?
Förra året la jag gräset plant på setenar, men så kom regnet och allt blev förstört. För jag glömde att vända på det.
Mvh Nusan
Brännässlor måste du torka, dem kan du hänga upp på en sval och mörk plats (har jag för mig…) men de måste vara torra i alla fall!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Vi hade eget hö när jag bodde hemma och då byggde vi en enkel ställning häscha eller liknande hette det och sen hängde man upp höet där så fick det soltorka 
Du kan ju lägga höet under skydd ngnstans för är det alldeles för stark sol på höet tappar det i näring då det "bleks" Brännässlor däremot torkade vi alltid i stark sol för dem tog evigheter på sig annars och behöll fukt så dem möglade ._.

Du får inte använda gräs som du klippt med bensin-gräsklippare!
Är inte nyttigt för marsvinen att få i sig sånt gräs.
Är det mkt du ska torka så sätt upp pinnar å sätt rep i mellan å häng upp höet som gammeldagsa häscher. Är det inte så mkt kan man göra en ram av trä sätta på kycklingnär å torka gräset där på. Funkar även till nässlor. Nässlor kan du annars binda ihop till "buketter" och hänga upp å ner för torkning på torrt ställe. Jättenyttigt!!
Vi har mycket "vanligt" gräs som är lite grövre än gräsmattegräs.
Jag vet att marsvinen äter klöver och inte smörblommor (giftiga va'). Men blir mitt hö lika näringsrikt som det köpta, eller innehåller det köpta något speciellt?

Gräs som bönderna gör till hö brukar vara en specialblandning som dom sått och odlat fram för att få optimalt bra hö. Speciellt till tävlingsdjur, mjölkkossor etc Men även gamla vallar används men då är det oftast inte så mkt näring utan mkt bukfylla. Det du själv tar fram är kanske inte så bra näring men räcker troligen till det du ska ha det till.