Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3291 ggr
soffilina
0

råd sökes!

ska ta det från början.

i lördags kväll fann jag mitt ena marsvin mkt nedsatt. han var i princip apatisk, lealös och helt grå i slemmhinnorna. trodde att han skulle dö där och då.

såg att han hade mkt bajs i rumpan, som att ändtarmsöppningen var helt uttöjd och full med bajs och åxå gult slem. detta tog jag bort å sedan såg det fint ut.

jag gav honom vatten i spruta och gjorde hövatten. tänkte att jag ger honom en chans.

matade honom en gång i timmen under natten och morgonen och frammåt dagen på söndagen kvicknade han till. rosa å fin i slemmhinnorna och betydligt piggare. började smaka lite på salladskålen och en kvist persilja, och petade lite i höt samt tog en klunk från vattenflaskan.

jag fortsatte stödmata honom med "grönsakssmoohtie" som jag mixat ihop av persilja, morot, kål och proviva samt vatten.

senare under dagen var han pigg och kom till buröppningen när det prasslade i kylskåpet åså.

nu är det tisdag och jag har även under gårdagen stödmatat honom med min hemmagjorda smoothie. han äter "godsaker" och lite hö men inte mkt.

SÅ! hur får jag honom att äta mer hö? han är pigg å stark i kroppen tycker jag, stod i morses och väntade på pellets som vanligt. han bajsar även normalt nu.

råd tack =)

[exsh]
0

Starkt jobbat! Själv förlorade jag en pojke i december, som passar in i din beskrivning så väl! Men någonstanns under vägen gav han upp :(
Roligt att höra att din kille mår bättre!

vad gäller hö-käkandet, så tror jag att det kommer igång snart. Han kan behöva vänja magen igen, för vad jag har förstått så stannar en limpmage väldigt lätt, men är svår att få igång.

Lycka till :)

soffilina
0

ledsen att höra att din kille inte klarade sej :/

jag fortsätter stömata, inte lika ofta nu dock eftersom han även äter själv… finns det något extra gott hö man kan köpa?

Ruthsmarsvin
0

förlorade också min lilla kille i en likande sjukdom.

Vetirinären rekomenderade ett hö från obow som hetter orchard

Skulle vara extra fiberrikt och bra, vi fick även special pellets som hette pro-fiber som även e skulle vara extra näringsrika.

Vill bara varna lite också för min hane blev bättre till och börja med och sedan helt plötsligt vända det och så dog han jätte fort.  Vill inte skrämma dig eller nått sånt, bara håll koll på honom :)

soffilina
0

jo visst kan det vända igen men han har blivit så mkt bättre å det har hållt i sej i tre dagar nu så jag hoppas det går vägen. han är rätt gammal dock, men man kan ju hoppas han får en stund till i livet =)

ska kika på sånt hö då. nu har han dock kommit ut från huset å sitter å knaprar.

är det nån vitts att prova sätta sådana här marsvin på antibiotika?

soffilina
0

nu har han suttit och ätit hö en bra stund, härligt. antar att han måste komma igång ordentligt, lixåm allt hänger ihop. äter han mer å mer kommer han nog må bättre å bättre :)

Nån som vet vad det konstiga bajset berodde på? att det blir sådär konstigt i rumpan?

Blomkrukan
0

Bra att han käkar mer hö nu : )

Aristarcos
0

#5 låter lite som  impact rectum att han hade mycket bajs i slutet så att säga, du kan söka info om det här.. du kanske måste hjälpa honom att tömma framöver ? Hoppas att allt går bra !

soffilina
0

han är nu hur pigg somhelst! såååå skönt! men lite konstigt med bajseriet, men det verkar bli bättre även det. ska kika det där med impact rectum, tack!

soffilina
0

tack! helt klart det han har, han blir ju snart 5 dessutom så det verkar vara vanligt. tack :)