Fundersam
Jag undrar hur egentligen folk tänker. För ett halvår sen så ringde jag på en annons om 2 marsvinsungar som var till salu. Killen skulle sälja dom på grund av allergi. Han hade en hona och en hane i samma bur. Tyvärr var jag för sent ute och marsvinen var redan sålda, men igår såg jag en annons till från samma kille. Nu hade han en ung marsvinshanne till salu. Inte samma som förra annonsen. Blev han plötsligt inte allergisk längre och skaffade ett nytt men ensamt marsvin. Blir så ledsen då jag ser sånt. Dom skaffar marsvin och säljer dom efter tag. Jag förstår inte riktigt hur dom kan göra så
Det finns ju dom som skyller på allergi bara för att få bort marsvinen snabbt, sedan kanske de märkte att det var många som svarade på annonsen så de en tid senare skaffar sig fler marsvin för att försöka tjäna pengar på det 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Usch :(
Jag hittade en annons på Blocket där kvinnan först skrev att hennes döttrar hade fått marsvinen för 4 månader sen, men nu tröttnat. På kvällen hittade jag annonsen igen, nu uppdaterad. Numera stod det att en av döttrarna var allergiska och därmed kunde de inte ha kvar marsvinen…. Ärliga människor, eller inte :(
#1 Det var nog inte för att tjäna pengar för han skänkte bort marsvinet nu. Hade jag haft bilen iordning så hade jag åkt och hämtat killen. Han såg så ledsen ut och buren var inte särskilt trevlig heller. Dom hade bland annat hängt upp en barnleksak i ett snöre. En sån där knippa med plastnycklar som små barn brukar skramla med.
#2 Inte så särskilt ärliga. Dom kanske tror att det är lättare att bli av med djuren om dom skyller på allergi. Man blri verkligen så ledsen då man ser sånt.
Såg någon som gett barnen dem i julklapp och de hade tröttnat redan. Om man köper djur till sina barn måste man vara beredd att ta ansvar för dem, som vuxen. Tänka ett steg längre att om de tröttnar så får vi föräldrar ta hand om dem.
Mina fick sina i julklapp julen-09, sonen är för liten, men dottern är intresserad. Dock är det jag som tar hand om dem, hon bara gosar med dem. Hade jag inte varit intresserad själv så hade vi inte skaffat dem som julklapp heller.
#4 håller fullständigt med dig. Som förälder så måste man ta ansvar.
Glömde säga att den här killen ringde mig då jag hade marsvinsungar och ville köpa en hona och hane för han skulle avla på dom. Jag gav honom en hel del information om vad som gällde, men jag sålde inga ungar åt honom. Fick lite dåliga vibbar på en gång.
#4 Exakt så är det här också, först sa sonen att han önskade sig en hund eller en katt, men jag visste att det var inget som jag var redo att ta hand om och därför blev det inget, fiskar har vi sedan länge, men för ett tag sedan så kände jag själv att det skulle vara trevligt med något mer djur hemma, jag själv är uppvuxen med djur och jag vill att mina barn ska ha liknande så lite diskussioner ang vilket djur och till slut hamnade valet på marsvin, men jag läste till mycket innan jag kände att det är ett djur som jag kan tänka mig ta hand om även om barnen har tröttnat eller inte vill ha de längre, djuren är något som vi vuxna ska ta hand om och barnen få vara med om de vill.
Barnen får gärna välja ett gosedjur till julklappar som de kan tröttna på efter ett tag men djur är liv som vi ska ha hand om.