Varför marsvin?
En ganska enkel fråga, som kan vara svår att svara på..
- Varför skaffade Du marsvin?
Underbara, trevliga, pratglada,mysiga och söta :) Passar mig perfekt. Alltid haft kanin, sedan skaffade min lillasyster marsvin för några år sedan. då blev jag med sugen, sedan dess har jag haft marsvin :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan helt ärligt säga att jag inte ville ha marsvin när jag fick mina första pojkar. De var minuter ifrån att bli levande föda, och jag bestämde om de skulle leva eller försvinna. Ett snabbt beslut, och jag var marsvinsägare.
De 3 första månaderna gick jag och tänkte - varför marsvin? Hur kul är dom? Dom bara skriker, det går inte att göra något med dom, dom luktar och de håller mig vaken hela nätterna.
I början på den fjärde månaden så hade jag insjuknat i den sk. svinsjukan - dvs svindille. Jag var helt såld. Jag älskade att de var pratglada, det var roligt att pyssla med dom osv. Jag älskade att vara marsvinsägare.
Nu när jag har två "nya" marsvin så har jag insett att jag alltid kommer att vara marsvinsägare! Jag kanske kommer att ha uppehåll, men jag kommer att falla tillbaka! Pladask!
Jag skaffade marsvin eftersom en god vän till mig hade fått en kull ungar och jag blev erbjuden en unge av henne och på den vägen är det.
Jag hade ingen aning om marsvin innan utan hade bara träffat hennes lite då och då och tyckte väl att de var gulliga men inte så mycket mer. Sedan när jag fick hem min lilla tjej så blev jag fast och har skaffat fler och fler.
Jag tror att det är att de pratar med en, har haft kaniner sedan jag var 7år men har saknat att ha något djur som pratar tillbaka och är litet som man kan ha på sitt rum.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#1 Exakt samma för mig! :) Kaniner är fortfarande hur mysiga som helst, men marsvin är snäppet härligare (och lättare att ha i en liten lägenhet). Roliga att ha i flock och bara sitta och titta på, men också underbara att ha i knäet och mysa med.

Det är väldigt smidigt att ha marsvin, de tar inte allför stor plats, är väldigt keliga, ganska billiga att äga, behöver inte så mycket motion. De är väldigt "lagom" eller vad man ska säga! :)
Men orsaken till att jag skaffa marsvin var för att min mamma föreslog det och jag tyckte att det verkade gulligt med marsvin.
#4 Ja jag har kaniner med, gillar marsvin & kaniner lika mycket :)
Marsvin är mysigare på ett annat vis pga deras pratande mm :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#6 Precis! :)
Främst är det nog för att jag alltid haft marsvin. Mamma valde det när jag började tjata om eget djur och sen var man ju fast, är man van vid deras mysiga tjatter och glada tjut så blir det helt enkelt för tomt utan.
Sen är de som #5# skriver väldigt lagom, de är fredliga snälla roliga djur som inte kräver jättemycket, har man en stor bur till dem och de får gå i flock så måste man inte ägna sig åt dem jättemycket varje dag, de klarar sig bra och är lyckliga ändå. Vill man så finns det jättemycket roligt man kan göra med dem, de är nyfikna och därför tacksamma att bygga och ordna inredning åt.
Jag kan nog hålla på om dessa små djur i evigheter 
Från början var det för att jag ville ha ett eget husdjur (vilket blev två) och marsvin verkade vara trevliga djur. Sedan dess har högen med argument för att ha marsvin bara växt!
- Relativt lättskötta
- Tar inte så mycket plats
- Blir väldigt tama och nyfikna
- Har stor personlighet fastän de är små
- Piggar upp vardagen helt enkelt!

Jag har alltid haft mycket djur omkring mig och framför allt hundar och katter men också en hel del kaniner. När jag och min sambo flyttade ihop så blev det ju genast väldigt tomt utan några djur och eftersom det är jag som har det största brinnande intresset för djur så var det väl mera jag som bestämde vilket djur det skulle bli.
Jag läste och sökte en massa fakta om smådjur, och då vi båda jobbar väldigt mycket och långa arbetspass så vi behövde ha något djur som kan gå i flock (få sällskap av en artfränder) och som kunde klara sig själva några timmar om dagen. Det jag fastnade för med marsvin var just deras utseende och att dom hade sådanna starka personligheter och det tog dryga 1år innan vi faktiskt skaffade marsvin för att vara helt säkra på att det var rätt djur för oss.
I Juli förra året så skaffade vi våra första honor och sen har det bara rullat på, dock fick vi vara med om mycket turbulens och tråkigheter med våra marsvinunder 2010, då honorna som jag köpte på en djuraffär inte alls trivdes ihop och dom slogs och gjorde illa varandra så det var flera gånger då jag verkligen kände att det inte alls var kul med att ha marsvin.
Men så fanns det stunder då man kunde skratta åt dom och vara glada med dom som gjorde att det var värt att kämpa för, så vi omplacerade våran underbara hona Peach som fick flytta till Ingela och har fått blomma ut och verkar verkligen stortrivas där, likaså fick vi en fullt fungerande flock här hemma.
Jag brukar alltid säga att marsvin är som en liten hund med STOR personlighet och det stämmer verkligen och dom ger en så mycket glädje