Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6324 ggr
Lyan
0

Satin på blocket

Brukar undvika blocket men när jag såg Sicali83s tråd gick jag in och kollade. Fick syn på två coroneter där den ena måste vara satin :-( Hade det varit honor hade de hamnat här men jag kan inte ta in fler hanar :-(

[jejjas]
0

Såg med den annonsen :( hade man haft plats så Gråter

Lyan
0

Och klorna också :-( Som sagt, hade det bara varit honor hade det funnits plats

[Tisslibiie]
0

Usch så sorgligt! :'( Emmy, kan du PM:a annonsen till mig?

chickwheels
0

O jag som bor i eskilstuna, men pengar finns inte. och jag har inte plats för två killar, men hade kunnat hämta dem åt någon o ta hand om dem tills personen kunde komma och hämta dem ?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Royalz
0

Finns även ett marsvin jag tror är satin om man söker på marsvin från värmland. Benämns som teddy men är ett lockigt långhår.

chickwheels
0

Har kollat upp var marsvinen finns här i eskilstuna och det visar sig att de ev finns bara några hundra meter ifrån mig. Jag kommer att ta mig dit idag Torsdag och se hur de har det osv :) Får jag tag på pengar så tar jag med mig gubbarna hem och klipper klorna på dem och kollar hur de står till med satinen. tycker han står så konstigt på bilen ? Nån mer som reagerat på det ?? Kan det bero på klorna eller förvriden kropp eller står han bara "olyckligt" på bilden ?

Cavia
0

# Ge ett skambud, det brukar funka. Iallafall om det inte är fler som hört av sej och varit intresserade. Det är ju tyvärr oftast så vid liknande annonser, att ägaren vill bli av med djuren snabbt.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Aristarcos
0

#6 tycker det ser lite skumt ut också, men de kanske har fångat en rörelse på bilden i stillbild ( förhoppningsvis) men ser nog ut som satin ..men verkar ena satinen sjuk är det väl bättre att upplysa ägarna att han är sjuk och låta de ta bort honom själva ?

chickwheels
0

Kan ju meddela att jag messade dem inatt. fick svar vid 7 i morse att flera uppfödare var intresserade och att det var först till kvarn som gällde :S

Nu vid 1130 ca så fick jag mess igen (jag svarade inte på det första för jag sov) så skrev hon att jag skulle ringa om jag var intresserad,

VARFÖR skulle uppfödare vara intresserade av dessa ? Den ena är ju satin och inget jag själv skulle använda. Uppfödare i landet bör väl veta vid detta lag vad satin innebär tycker man ju.

Jag messa iaf tillbaka och skrev att jag var tacksam för svar och att jag var intresserad men inte fått mian pengar ännu och skulle höra av mig.

Jag har inte ett öre och kan inte ens ge skambud :(

chickwheels
0

Är det någon här inne som ringt tjejen eller mailat och informerat om satinsjukan ?

chickwheels
0

tänkte om man kan komma dit och "ojsan då" konstatera att de ena marsvinet är satin och att jag absolut inte vill betala 350 kr för "paketet" i och med det. marsvinet kommer att behöva avlivas så fort den börjar visa symptom och må dåligt och att ta på sig en sådan utgift och sådant lidande för en själv och duret är inget jag vill betala henne för kan jag ju säga.

hoppas ni förstår hur jag menar.

Om de blir sålda till någon annan så hoppas vid GUD att tjejen vet om det med sjukan och säger det till nya ägaren. jag har dock svårt att tro att folk tar på sig ett sådant djur om de får höra hur det ligger till.. :(

Redigerat av adminstrator eftersom svordomar bryter mot nätverkets Skrivregler.

chickwheels
0

behöver för övrigt råd och tips på hur jag märker om marsvinet, som då ev är satin, kanske redan lider av sjukdomen ?

Cavia
0

du ser ju främst på hur den rör sej, om den skuttar fram som en kanin är det varningstecken. Om du sen lyfter upp den så känns dom ofta väldigt spända och hårda i kroppen, som om den inte gillar beröring (pga smärta) Du kan även klämma försiktigt över bakdelen, märker du att den har ont så är det så klart ännu ett varningstecken. Kolla även hur den äter, ifall den har svårt att tugga…

chickwheels
0

ok. Tack snälla..

Hade funderingar på att be om bidrag från er här på forumet, några tior per person som vill hjälpa. Så jag kan hämta dem. Jag har pengar, men bara 1000 kr tot att leva på hela månaden nu när el och hyra är betalad. Skulle haft mer pengar men vetet inte varför ja inte fick det, ska snacka med jobbet och se vad de gjort.

Svarar ägaren igen så kommer jag åka dit iaf. Hoppas jag får med mig dem hem.

Vill någon bidra med en liten peng, även om det är 10 kr eller 20 så är jag så tacksam.

jag kommer självklart att återgälda tjänsten en annan gång vid behov.

Redigerat av administrator eftersom svordomar bryter mot nätverkets Skrivregler.

[Sicali83]
0

#12# Men om du inte har plats för dem, är det då verkligen en bra ide att ta dem ändå?

chickwheels
0

det är väl bättre att nån som vet om satinsjukan tar dem så länge om inte annat ? Än att de kanske går vidare till nån som letar billiga husdjur till sin dotter eller son.

ELLER I VÄRSTA FALL att de går till nån av uppfödarna som tydligen var intresserade :S Hade gärna velat veta vilka det är som vill ha killarna och avla på bestämt utefter denna bilden på blocket :S

Sen finns det ju självklart plats hemma för en sådan här situation. Men som jag känner just nu är det ingen permanent lösning utan mer en räddningsaktion för att djuren inte ska hamna i fel händer och Satinen kanske får lida innan nån fattar att något är fel.

bara för att jag kanske åker dit eller ringer tjejen och informerar om satinsjukan så betyder inte det att dem kommer vara seriösa nog och tala om för köparen att djuret kommer bli sjukt o måste avlivas innom kort i värsta fall. Sådant får man inte djur sålda på, eller ens bortskänkta…

Lixim
0

tror inte att några uppfödare är intresserade :) det är bara ett säljar knep. *skynda dig nu o betala det jag vill det finns massa som vill ha dom* medans troligtvis egentligen *enda intresserad jag säger såhär så blir jag av med dom fort,och får det jag vill ha för dom*

har ofta varit med om det själv.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Sicali83]
0

#16# Jag håller inte alls med dig, jag förstår din tanke och den är fin men jag tycker inte det är rätt mot djuren. Hmmm jag ska försöka förklara hur jag tänker, men ta det inte som kritik mot dig för jag tycker du resonerar bra generellt, måste bara protestera lite.

Om man inte har plats så man kan ge marsvinet ett riktigt bra boende så tycker inte jag att det är rätt att ta dem för att det är synd om dem och sen hoppas att man själv kan placera dem hos någon som man anser är bättre. Du antar ju ganska mycket, att de inte kommer hamna hos någon som kan ta bra hand om dem eller se om de har ont men det är ju faktiskt stor sannolikhet att någon annan köper dem och märker om de har ont, för trots allt så märker de flesta djurägare om deras djur har fysiskt ont.

Det är lätt att tro att man själv är den enda som kan ge djur det är synd om ett bra hem men ibland måste man tänka längre. Du har elva djur, du ska få hem elva till och skriver att du inte har plats för dessa, då är det absolut inte rätt att ta dem ändå och därmed neka dem chansen att hamna hos någon som faktiskt har plats direkt och därmed slippa flytta igen.

chickwheels
0

Nja.. pratade med henne nu, det var nån uppfödare från halland som mailat, ville ha bilder osv.

Hon hade tydligen redan någon coronett hona och ville ha killarna att avla på.

Jag ska dit idag iaf :)

Fast jag håller med dig om att det absolut skulle kunna va enn säljknep med, men hon hade en förklaring iaf. Nåja, vi får se.

jag kan ju be henne att ge kontakt info till mig så kan de som va intresserade ringa mig :P Så kan jag tala om att den ena då förmodligen är satin och att man inte ska avla på det…

Nåja, nu kommer de förmodligen till mig idag. Transportburen är laddad och killen är på g han med.. va underbart med en kille som är lika intresserad och förstående som jag är <3<3<3

En fråga bara… hemsk sådan kanske, men vad kostar en avlivning ? (ifall den inte är bra med satinen så måste jag veta vad jag ger mig in på) har sett priser på nätet i diskusioner mellan 60 och runt 200.. stämmer det ?

Inlägget redigerat av administratör eftersom det är emot nätverkets regler att använda svordomar.

Abico
0

#19 - Vet människan om att du tänker sälja djuren vidare, hon kanske bara vill bli av med dom eller? För det känns ju inte direkt schysst att köpa marsvin med avsikt att omplacera direkt utan att säga det till säljaren. 

Min lilla vet.klinik tar runt 500kr för avlivning, kan tänka mig att det blir ett par hundralappar till på dom större ställena. Får man fråga hur du tänkt göra med avlivning om det visar sig att satinen behöver avlivas omedelbart? Jag vill inte vara kritisk för jag tycker att det är fint att du är så engagerad, men med tanke på att du har en hel del marsvin redan och inte har pengar att köpa dessa blir det ju problem om du behöver lägga ut med över 500kr liksom.

Hanna 

[Sicali83]
0

#20# Precis, det känns helt enkelt jättefel om man tar marsvin utan att tänka innan, utan att ha plats eller råd bara för att man tycker synd om dem och är säker på att de inte kan få ett bra hem hos någon annan.

Det fanns ju inte pengar att köpa marsvinen för men det finns pengar till en avlivning?

chickwheels
0

om så många djurägare köper djur och dumpar dem efter 1 vecka, 2 månader eller två år, de klipper inte klor, har för små burar, inget hö osv osv och de vet inet om vilka sjukdommar dess marsvin kommer att få och lida av.. då anser iaf jag att en mellanlandning hos mig är bättre än att hamna hos nån annan som kanske inte får veta om satinsjukan från säljaren, som inte kommer förstå, låta marsvinet gå, kanske i månader med smärta bara för att de inet kan läsa av djuret osv.

Jag vet om satinsjukan, kommer nu läsa på om den, kommer informera om den och om satinen och hans bror skulle gå vidare till en annan ägare så kommer jag informera om vad de har att vänta.

Är han sjuk så kan jag ta bort honom, så slipper han lida alls.

Att lämna ansvaret till en människa (säljaren) som kanske inte vet om eller kanske inte kommer informera vidare om sjukdomen och sitta här och veta om att djuren KANSKE inte kom till en bra människa som VET OM satinsjukan, skulel inet jag kunna glömma av i första taget.

Jag tror också att om de skulle få byta ägare en gång till hur som helst innebär mycket litet lidande jämfört med om satinen skulle få gå vidare med smärta osv.

Ingen av oss har ens varit där och hälsat på och sett hur de har det och hur han verkar må. Bättre att jag åker dit, hälsar på, bestämmer mig och kanske tar med dem hem så de kan få det bättre. INGET blir bättre av att jag skiter i dem, eller åker dit o talar om att han är satin, kommer bli sjuk och att hon ska klippa klorna. Finns INGA garantier att hon kommer göra det.

Bara för att jag väljer att inte köpa hem nya "vanliga" marsvin, för att jag anser mig inte ha plats, så betyder inte det att jag inte kan öppna mitt hem för två marsvin som uppenbarligen lider i de nuvarande hemmet.

No hard feelings. Men tycker du verkligen att jag ska skita i att ta hem dem bara för att jag kanske inte kommer ha dem kvar ?

Vi ser ju om o om igen hur okunniga, ignoranta, egoistiska och giriga folk är när det gäller djur. :(

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hoppas du får med dem! Jag kan bidra med lite pengar i så fall (inte mycket tyvärr, men en bit på vägen iallafall)

En avlivning kostar runt 300-500kr här hemma. Röntgen på 800kr och blodprov vet jag inte eftersom jag får mängdrabatt (usch vad hemskt det låter!)

Om hon inte säljer dem till dig kan du väl ge henne denna adressen att läsa på http://www.luneas.se/SatinDisease_svensk.pdf

Supreme efter att han precis utvecklat sjukdomen

Värt att veta är också att stress kan trigga igång den. Jag vet många satiner som utvecklat sjukdomen efter flytt och de är ju verkligen i riskzonen på åldern :-(

[Sicali83]
0

#22# Fast är det inte på ett sätt egoistiskt att som du gör nu, ta dig an två marsvin du inte har plats för, för du skriver tidigare i tråden att du inte har plats för dessa killar. Du vet redan innan du fått hem dem att du kommer att placera dem vidare men du TROR baserat på ingenting, att säljaren inte är lika kompetent att hitta köpare som du.

Du har inte råd att betalar för killarna, du har inte ett öre skriver du i tråden och du har ingen aning om hur mycket en avlivning kostar och ändå tar du hem dem, hur går det ihop.

Förlåt men jag tycker det är fel fel fel när man sätter sin egen önskan om att känna sig "ädel" framför logiskt tänkande och resonemang.

Man ska inte ta fler marsvin än man har plats för bara för att man inte tror att säljaren själv kan hitta bra hem åt dem!!

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet själv hur lätt det är att ta på sig för mycket så var försiktig! Det kan kosta mycket pengar att testa och avliva satinen (1500kr om du har otur). Jag har egentligen plats och har transport från Eskilstuna men problemet blir brodern när satinen gått bort. Planen här är att inte ha några hanar alls utom 1-2 kastrater. Fiffe kommer snart behöva avlivas troligen så då blir det en kastratplats över men pengar finns inte :-(

Var ärlig med att du tänker omplacera dem och berätta om satinsjukan. Skicka henne gärna till mig om hon vill veta mer lyans-marsvin@hotmail.com

Att ta hem dem och omplacera utan att berätta är fel och gå dit med tanken att hon är snäll mot dem! Hon har troligen aldrig hört talas om sjukdomen och om du går på henne kommer det inte att bli bra.

Hugo samma dag som han avlivades

[Sicali83]
0

#25# Klok som alltid. Tummen upp för dig.

Lyan
0

Jag måste tyvärr hålla med de andra också i att ta hem marsvin man inte har plats för (missade att läsa det innan mitt första inlägg) Har du inte plats är det tyvärr bättre att informera ägaren om satinsjukan och poängtera hur olämpligt det är att sälja till uppfödare.

Tankarna snurrar hej vilt här nu :-/ Jag vill få hit satinen men vill inte ta på mig för mycket, jag har fått avliva 4 (5) satiner på bara någon månad och snart även Fiffe och i värsta fall även Nellie :'(

Hade jag haft pengar hade jag tagit hit dem och kastrerat, då hade det gått att klämma in dem utan problem (det är fertila hanar jag inte vill/kan ha)

Och en liten onödig fråga: Kan du försöka ta reda på varifrån de kommer? Håller på med en egen liten undersökning om i vilka linjer det dykt upp satin på långhåren

[Sicali83]
0

#27# Hade jag haft pengar hade jag sponsrat dig så de kunde bo hos dig tills de blev så sjuka att de måste tas bort. De är närmare två år så det är bättre att de får bo på samma ställe den tid de har kvar.

Lyan
0

#26 Tack :-)

För att kolla om det börjat bryta ut kan du, förutom det som Cavia nämnt, stretcha bakbenen bakåt försiktigt såhär. Då kan man upptäcka även små förändringar då det gör ondare än att bara känna/klämma

[Sicali83]
0

Jag tittade på bilden, marsvinet på huset, är det ett bakben man ser sticka ut från sidan på det? Isåfall är det ju rätt illa för det är ju en helt onaturlig hållning för ett marsvin.

Lyan
0

#28 Tack. Det är ju alltid de där jäkla pengarna allt handlar om! Kommer kosta närmare 2000kr att få hit dem, testa satinen och för kastreringar (föutsatt att satinen är frisk annars blir det "bara" 1000-1500kr)

Lyan
0

#30 Det är ett framben. Troligen har bilden tagits precis när han vänder sig om

[Sicali83]
0

#14# Såg inlägget först nu. Tycker du inte att det är långt över gränsen? Förlåt, försöker att inte skriva allt jag tänker, men att tigga pengar från folk på forumet så att du ska kunna hämta hem två små grisar du inte har plats för och som kanske behöver avlivas direkt de kommer till dig, vad är det för sätt? Är det ens okej enligt forumets regler? Att tigga pengar av folk?

Lyan
0

#5 Tror inte den är satin, men det är svårt att se på kryllisar :-/

#33 Hade marsvinen farit illa och behövt räddas tycker jag inte det är fel förutsatt att allt annat är ordnat (plats, nytt hem mm). För marsvin man ska ha själv är det fel och det ska finnas pengar till resten

[Sicali83]
0

#34# Jag tycker det är helt fel över lag att tigga pengar i en tråd, men speciellt i detta samanhanget för vi vet inte om marsvinen far illa, om säljaren faktiskt är kompetent att själv hitta ett bra permanent hem åt dem och som du skrev, det finns ju inte pengar till veterinärvården de kan komma att behöva heller, så vad spelar summan de kostar för roll.

Sammetskatt
0

Det finns ju fortfarande de som avlar på satin, så varför skulle inte någon kunna vilja avla på denna satinhane? :(

chickwheels
0

Jag saknar ord ny, eller inte igentligen. För många ord bubblar upp och jag vet inte vad jag ska säga av allt.

Då skiter jag i marsvinen då och låter uppfödaren ta dem och avla på.

[Sicali83]
0

#37# Jag saknade inte ord utan fick istället kämpa för att inte släppa ut för många av dem i tråden. Ja, jag tycker du ska skita i dem om du inte har plats för dem eller någon plan för deras eventuella veterinärsbesök. Du kan inte basera dina beslut om djur på förhoppningar om att folk ska skänka dig pengar.

Royalz
0

#36 Öh? Måste alla hanar para? Nej, skulle inte tro det.

Sammetskatt
0

#39 Förstår inte vad du menar, finns väl ingen som sagt det. Jag menar att det kan ju finnas en uppfödare som faktiskt vill ha dem att avla på…på riktigt, eftersom det fortfarande finns uppfödare av satin. Jag tycker dock att satinavel är JÄTTEFEL!

Royalz
0

#40 Trodde du menade att det fanns uppfödare som ville ha just denna satinen att avla på.

Moa-16
0

Om det inte vore så att den som erbjöd sig hämta dom inte hade plats eller pengar för marsvinen, ser jag inget fel i att hämta djur för att leta bra hem till dom, man vet inte vart dom hamnar, klorna såg dessutom väldigt långa ut. Bättre att någon med kunskap ser till att dom får ett bra hem. Tycker det är underbart med människor som bryr sig så pass mycket!

Annars kan man ju ringa och prata med ägaren, höra av lite hur mycket hon vet och hur mån hon är om marsvinen.

Sammetskatt
0

#41 Ja, men det var väl det säljaren hade påstått. Jag bara menade att det är ju tyvärr inte omöjligt att det är sant.

chickwheels
0

Jag har iaf varit där nu och informet

rar om det lilla jag kunde om satinsjukan. Det verkade vara fina människor som hade dem iaf, men ungarna brydde sig inte om dem lika mycket längre så det blev iritationsmoment för föreldrarna om att säga till om städning av burar m.m.

De hade nybytt i buren, nyklippta klor osv nu.

Sen måste jag ärligt talat säga att min syn på många av er här i forumet har ändrats något nu. Jag förstår inte hur man kan sitta och oroa sig för hur djur har det ena sekunden och be till gud i princip att nån ska ta hand om dem som vet om sjukan och ansvaret. Och när nån sedan ställer sig upp och tar på sig ansvar och gör något så vänder ni genast på kappan och börjar kritisera personens val. Snacka om dubbla budskap.

Just nu så är det faktiskt så att det är minst 1 uppfödare som är intresserad i sverige. Sen är det en uppfödare i utlandet som kontaktat dem och vill ha grisarna med.

De har ingen stamtavla. Köpta från zoobutik i västerås utan några som helst papper… Enda förklaringen jag har på varför en uppfödare vill köpa just dessa ostammade grisar från en annons på blocket är just för att de ser att ena grisen är satin. De vill alltså avla på anlaget. OM DET NU inte är så att de mailat för att kolla upp situationen förståss, kanske vill omhänderta marsvinen så de inte ska hamna i fel okunniga händer vad gäller satinsjukan.

Jag tycker fortfarande det hade varit bättre om de fått komma till mig eller någon annan som mig så man kunde försäkra sig om att dessa små underbart gosiga marsvin (har träffat dem o kelat med dem) inte far illa pga satinen.

Förklara gärna för mig varför ett omplaceringshem får ta hem marsvin för att sen omplacera dem på rätt villkor, men jag som kunde haft grisarna hemma hos mig (för framtida omplacering eller ej) nu inte bör det enligt er ? Dubbelmorala enligt mig…

Förklara gärna hur ni tänker, jag är iaf mycket mycket besviken på hur vissa folk resonerat och tänkt nu..

chickwheels
0

Ni får dessutom tycka att det är hur fel som helst att "tigga om pengar" i en tråd. OM ett fjuttigt bidrag på 10-20-30 kr kan hjälpa några marsvin att få ett hem så är jag absolut den första att hjälpa till om jag anser mig ha en liten slant över.

tycker flera av er lägger in skumma värderingar och i vissa fall rent humbug i denna diskussion.

OM djur far illa så GÖR man något åt det OM man kan! Och jag kunde.

Svordom borttagen av moderator eftersom det bryter mot nätverkets Skrivregler.

[Sicali83]
0

#44# Jag fick mig en liten tankeställare om dig med måste jag säga. Förklara gärna hur du tänker när du skriver att du inte har plats för marsvinen, du beklagar dig över att du inte har råd med dem för du har inte ett öre den här månaden, du ber oss i tråden om bidrag  och skriver samtidigt att du är så medveten om att de kan vara väldigt sjuka och behöva tas bort men du har ingen aning om hur mycket en avlivning kan tänkas kosta. Hade du tänkt be om bidrag till avlivningen med? Om någon av dina andra elva marsvin hade behövt veterinärvård, hur hade du gjort då?

Om du inte har ett öre kvar, om du inte har plats, hur kan det då ändå vara ädelt och bra att de eventuellt sjuka satinerna hamnar hos dig för att sedan omplaceras vidare till ytterligare ett hem?

Förklara gärna.

Sammetskatt
0

#45 Håller med dig till viss del. Det är dubbelmoral att sitta och klaga men ändå inte göra något och inte ställa upp när någon annan vill hjälpa till, jag anser också att det kan vara helt okej att "rädda" ett marsvin för att sedan omplacera OM man är säker på att ägarna är okunniga, vilket man inte var i detta fall. Däremot tycket jag att det är fel att ta emot ett till marsvin om man "inte har ett öre" och man måste tigga pengar. Då har man inte tänkt tillräckligt långt tyvärr. För den lilla köpesumman på 350kr är ju ingenting jämfört med om du får hem dem och direkt märker att någon är sjuk och måste till veterinären. Var får du då pengarna ifrån? Oförutsedda utgifter kan ju alltid tillkomma när man tar hand om ett djur och därför ställer jag mig till och med frågande till om man ska ha djur om man vissa perioder inte ens kan lägga ut 350kr i oförutsedda kostnader. Detta är dock inte riktat till dig, har hört om många som skaffar massa djur och ibland inte har en krona över.

Aristarcos
0

45) Bra att du varit där och hälsat på djuren, och informerat om satin anlaget. Vad sa familjen om det ? Var båda två satiner ? Även om jag skulle vilja hjälpa till med ev sjuka djur, så skulle jag inte ta hand om dem om jag inte hade några pengar framför allt då det måste finnas lite reserver, en liten plats kan man ju alltid ordna fram , men pengar är ju inte helt lätt alla gånger.

#46 kan vi inte ta och vara snälla nu här inne, tycker det har varit alldeles för mycket hugg här. Nu har hon ju kikat till djuren, men inte köpt dem, och kunnat se att de inte far illa eller är sjuka för närvarande. Det är ju bara att hoppas att ingen köper dem för avel och att familjen stoppar det om ingen annan här på MIF kan tänka sig ta hand om dem och får till en transport.

[Sicali83]
0

#48# Jag bad medlemmen att förklara lite hur hon tänkte kring det hela, precis som hon bad mig att göra. Tyvärr verkar det inte gå att få något svar på hur det hela går ihop, kanske just för att det inte går ihop i slutändan. Man kan vara snäll och ändå uttrycka sin åsikt kring tiggeri och att stapla "stackars" djur på hög.

chickwheels
0

"39 Nu är det så att minst 2 uppfödare är intresserade av just dessa marsvin. >Och jag har mycket svårt att tro att seriösa uppfödare söker efter avelshanar på blocket och ringer o säger att de tar dem DIREKT om det inte vore för att de ser att det är en satin och vill avla på den.

EN uppfödare köper inte på sig 2 marsvinshanar utan att ha avelstankar… det hara iaf jag svårt att tro.

OM det nu som ja tidigare skrev inte har att göra med att de vill se till att satinen hamnar i fel händer så att säga.

#47.. om ni ser i en av mina tidigare inlägg (men efter där jag skrev att jag inte hade ett öre) så skrev jag att jag fått pengara nu… Men de har ni visst, flera av er, missat.

Jag drog en liknelse när jag satt med killen i bilen och pratade om detta. Jag köper inte en ny katt att ha som sällskap, för jag tycker inet att jag har råd med den utgiften, plats eller behov av en katt till. MEN om jag ser en påkörd eller på annat vis skadad katt längs vägen så KOMMER jag stanna och ta upp den och köra den till veterinär på en gång utan att ens tänka två ggr. Även om det kostar mig.

Det är skillnad på utgifter och utgifter.

Att ta 350 kr från mina sparade pengar för att ta hand om 2 marsvin som inte stämmer in i min planering fram tills nu är enligt mig fel i och med att jag tagit på mig mina marsvin jag redan har och ska prioritera dem först. Jag tar inte deras pengar för att rädda andra. Vad händer om mian egna marsvin råkar ut för något då ?

Detta var en lösning för att marsvinen skulel komma till ett ansvarsfullt hedm som visste om sjukan och var beredd att ta itu med det, men forumets medlemmar högg mig vid fotknölarna direkt och nu sitter de kvar i sin bur hemma hos ägarna med oviss framtid. Jag kan bara hoppas att det jag sa sjönk in och att de läser på om sjukan och delar med dig av sin kunnskap till nästa köpare och INTE säljer till uppfödarna som hört av sig.

liliane
0

Jag tycker att Chickwheels gör rätt i att försöka hjälpa dem! :)

[Sicali83]
0

Så istället för att ta 350 från dina sparade pengar (som du plötsligt fått och som inte fanns i början av tråden då du inte hade ett öre) så tigger du istället hellre pengar från medlemmer i tråden??

Åter igen, ditt hem är inte det ENDA ansvarsfulla hemmei i världen. Snälla, sluta dra tårdrypande valser om att p.g.a oss i tråden så går de stackars marsvinen ett hemskt öde till mötes, bara för att vi inte stöttade dig i ditt förhastade beslut att ta hem dem fast det inte fanns plats eller pengar för dem.

chickwheels
0

Nu får du ta o ge dig. Vi fiskuterar inte min ekonomi i denna tråd. Om jag har sparadepengar eller ej. Jag har inte ekonomi alls att köpa två marsvin nu. Mina pengar ska gå till mina importer. Men jag sa att jag skulle köpadessamarsvin ändå för deras skull. Du ser inte det, men är snabb att snacka om att jag tigger pengar! Det har jag inte gjort! Jag avskyr hur folk väljer att tolka o förvrida saker.

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordomar, ovårdat språk och påhopp inte accepteras enligt nätverkets Skrivregler.

Fridaaaa
0

#53 Du behöver inte svära, bara onödigt!
Ta det i pm emellan er istället för att förstöra denna tråden ännu mer!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sicali83]
0

Det är just det. "För deras skull" du skiter totalt i vad många andra försöker förklara i tråden för du bara SKA ha dem och så kommer du med att det är för deras skull. Har man varken plats eller ekonomi så är det inte automatiskt så att de får det bästa hemmet hos dig, du bara utgick från att de hade det dåligt, att ägaren var okunnig och att de skulle få det jättedåligt i alla andra hem utom i ditt. Att samla på sig marsvin fast man inte har pengar eller plats bara för att man inbillar sig att de kommer få det dåligt är hur du än vrider och vänder på det fel,

det var dessutom DU som blandade in din ekonomi i tråden, läs från början och se själv! DU drog en snyftare om att ni bara hade 1000 kr kvar att leva på och kunde någon snäll själ hosta upp några kronor så du kunde rädda marsvinen från undergång. Har man inte plats och ekonomi så är man inte bäst för att "man lyfter röven från stolen", man är bäst om man inser sina begränsningar och att alla djur inte automatiskt har eller kommer få det dåligt för att de är satiner. Fler ägare än du kan ta ansvar och se när djuret har ont!!

Ibland räcker det med att informera ägaren om det man vet, man behöver inte köpa djuren, och man behöver absolut inte som du tänkte från början, köpa dem i syfte att omplacera utan att medela ägaren om de planerna.

[Sicali83]
0

#54# En bra ide, dumt av mig att inte kunna behärska mig bättre.

Ska inte ta det mer i tråden.

Fridaaaa
0

#56 Ja bättre att ta sånt i pm :) Inte allt lätt behärska sig

chickwheels
0

Jag hade blivit lika förbannad i pm med så det gör ingen skillnad. många av er verkar va blinda och se lösningen. ni ska bara ha rätt och jag är så förbannat trött på det.

Ena sekunden är de så synd om marsvinen som lever i misär, men ingen gör något. Jag gör något o ser en lösning. Erbjuder hjälp att jag kan ha dem om nån annan vill ta dem tilsl de kan hämta dem hos mig. men nejdå, de gick inte.. ingen kontakta henne o informera om satinsjukan, inget samtal o inget mail. JAG ÅKTE DIT.. och kune tänka mig ta dem.. o då ska folk kasta sig över mig med all sorts kritik och förmananden.

Jag är fortfarande en vuxen kvinna med jobb, pengar, stor lgh och plats. Jag kan ta beslut själv… men jag har också mian prioriteringar. jag har inet planerat att ha ett omplaceringehem, men jag kunde göra ett undantag i och med att vi bara bodde ett par kilometer från varandra. hon jobbade bara hrä i närheten av var ja bor.

Se vad jag skrivit, TVÅ uppfödare ville ha marsvinen oavsett, de skulel i princip hämta dem på stubben. UPPFÖDARE! varför vill de ha satin och satinbärare att avla på ? Ska jag stoppa det om jag kan ? JA. En i sverige och en i utlandet, som vill förmodligen då avla på satin. Den svenska uppfödaren ska jag komtakta och kolla va hon hade i åtanke då ja undrar va sjutton man vill ha en satin för..

Inlägget redigerat av moderator eftersom ovårdat spåk bryter mot nätverkets Skrivregler.

Cavia
0

annonsen är borta nu…

Moa-16
0

#58 Lugna ner dig lite, låter väldigt otrevligt. Vi alla vill bara marsvinens bästa. Visst om marsvinen skulle vara riktigt illa deran och du inte hade plats/pengar, då skulle säkert ingen reagera men, har man inte råd och plats så tycker inte jag man inte ta sig an djur. Vi bor på olika platser i sverige och akut var det ju inte? Så jag förstår om man inte vill åka jätte långt iförsta taget, du bor ju där. För övrigt mejla iaf jag ägaren direkt när jag såg tråden.

Men vet du vad, jag tycker det var väldigt bra gjort av dig att åka ditt och prata med dom. Som sagt underbart med människor som bryr sig så pass mycket om djur :)

chickwheels
0

#55.

Vad har du för rätt att ifrågasätta mig och anledningen till varför jag gör ett val ?

Känner du mig ? har du några som helst erfarenheter från hur jag är som människa ?

Du dömmer mig utan att veta ett dugg om mig nu, mycket orättvist.

1 djuren hade det dåligt, det var regält vått av piss och skitigt i buren, (jag såg de gamla de precis varit o slängt i soptunnan vid parkeringen, de får marsvinsblandningsfoder med färglada pluttar och kraffs i. de fick hårdpackat hö i en höhäck från utsidan av buren och de var svårt för dem att komma åt höet innifrån. jag såg ingagrönsaker i buren hos dem just då iaf. ungarna brydde sig inet om dem. klorna var mycket långa som ni kan SE på bilden på annonsen. klorna var vdirna och tårna likaså! De var toviga och smuttsiga i pälsen så de hade klippt bort tovor på marsvinen sa de, precis innan jag kom dit, mina händer luktar fortfarande från när jag hade satinen i famnen.

DROG EN SNYFTARE ???

JAG skrev at JAG har 1000 kr kvar att leva på, min killes ekonomi drar jag inte in i MINA öventyr. han har sina saker han måste och vill lägga sina pengar på. att jag frågar marsvinsälskare om nån vill sponsra med en tia eller två ser jag INTE som fel!

Jag sa inte något till er om att jag skulle eller inte skulle tala om för säljaren om mina avsikter! DU FÖRUTSÄTTER det…

Jag var HELT ärlig om när var hur och varför jag var där! Jag talade om att de satt en bunt tjejer på nätet och våndades över dderas annons och deras marsvin och satinen o hur det skulle gå för dem osv. Att jag var den enda som faktiskt gjorde något osv. jag åkte dit, var intresserad av att köpa dem och jag sa att jag skulle försöka få ytag på ett hem åt satinen ifall det behövdes så han skulle hamna hos någon med erfarenhet. Jag var 100% ärlig!

Sen kritiserade jag inet dem för foder, päls, bur eller något annat för de visste de tydligen om i och med att de fixade allt innan jag kom. MEn satinsjukan gjorde jag mitt bästa att informera om så de skulle kunna läsa på. Jag kanske gjorde bort mig tottalt genom att komma in i en annan människas hem och informera på detta vis, jag ursäktade mig så mycket för det. MEN JAG GJORDE NÅGOT. istället för att sitta och mesa bakom skärmen och bara oroa mig.

Jag har väl aldrig sagt att nån annan inte fick ta dem! Men jag skrev att jag skulle försöka se till så inte uppfödarna skulle få klorna i dem. Jag skrev aldrig att jag var BÄST eller liknande. Jag skrev att det är bättre att de kommer till mig än till nån som inte känner till sjukan. JAG kan inte se till så att deras nya köpare får reda på sjukan. Inte ens om ja informerar säljaren.

Det finns inga garantier för att en säljare som inget hellre vill än att bli av me marsvinen skulle komma me ett sådant kasst säljarargument som att "detta marsvinen kommer ni ev få avliva sen då kan med största sanorlikhet kommer bli sjuk och lida väldigt, när som helst…"

bästa kontrollen jag kunde få på dessa små underbara gottegrisar var att ta dem själv, för att jag kunde, och ev vid behov se till att de blev omplacerade till ett hem där jag sett till att informera om sjukdomen. OM det var så att jag beslutade mig för att omplacera dem.

Så förklara för mig åter igen.. VAD är det jag gör för fel som kan ta hem marsvin och sen ev omplacera dem ?

Gör omplaceringshemmet i gbg samma fel då ? Eller tjejen som skrev en tråd här nu om 4 par marsvinskillar som ska pmplaceras ? Gör hon fel ??

Jag fattar inte ens att jag lysnade på er och inet tog hem stackarna.. som va de knyter sig i magen på mig nu.

Just nu känns det som forum bara är till ondo.

suck

:(

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordomar bryter mot nätverkets Skrivregler.

[exsh]
0

Jag tycker att man gör rätt i agera! Kan man hjälpa, så SKA man hjälpa! Och jag tycker inte att det är fel med att "tigga" pengar. "ingen kan göra allt, men alla kan göra något"

Chickwheels, jag tycker att det är fint att du ställer upp! Jag hade gärna ställt upp jag med, men jag har inte den minsta erfarenhet av satinsjukan. Så, det är fint att du engagerar dig i att försöka minska satinaveln lite. Och även att du informerar ägarna, liksom att du engagerar dig! Vi borde ha fler sådana på denna planet! Men se bara till så att du inte tar dig vatten över huvudet :)

[Sicali83]
0

#61# Jag tänker inte ge mer respons på ditt tråkiga språk och dina svordommar. Du får ta det i pm helt enkelt.

[Sicali83]
0

#62# Vi tycker olika. Marsvin behöver mer än att bara bli ömkade, de behöver plats och man behöver ha en viss ekonomi. Det är djur och inte leksaker och man kan helt enkelt inte bara samla på sig spontant för att man tycker synd om dem. Har man dessutom både sparade pengar och sin partners ekonomi så är det snudd på lurendrejeri att skriva att man bara har ynka 1000 kr kvar att leva på och be folk i tråden om pengar, så gör man inte.

chickwheels
0

tack snälla, började nästan ge upp.

Sådana här diskussioner och tjaffs är så förbaskat onödiga och jag blir så otroligt frustrerad. Jag tar i, absolut, kanske för mycket men jag blir ju TOOKIG av att inet få folk att fatta.

Jag är så irriterad och besviken, frustrerad och ledsen nu :(

Jag förstår inte hur folk tänker. Jag är 31 år gammal vuxen kvinna, ansvarsfull. bostad, jobb, ekonomi och allt som krävs.

Att jag skriver att jag inet har plats att skaffa 2 marsvinskillar till är helt o hållet AVELSRELLATERAT. De har ingen plats i min avelsplanering.

Jag har plats i hela lägenheten för en bur som står med 2 killar i under en period så de kan få ett bra och ansvarsfullt hem där de är medvetna om sjukdomen. Så jag och vi o forumet VET att de har fått det bättre då jag vet att det är många som bryr sig och skulle uppskatta att få veta hur det gått för dem.

NU blir det förmodligen inte så och jag personligen kommer minnas detta resten av mitt liv, jag är sådan som person. :(

Fridaaaa
0

Alla här inne vill marsvinens bästa men alla har inte möjlighet att ta sig an fler djur, som jag t.ex som är arbetslös, har inte råd att ta in en massa marsvn eller andra djur som jag tycker synd om även fast jag gärna hade velat!

chickwheels
0

Sicali83… Du tolkar allt fel och du får faktiskt ge dig nu. Vad har jag gjort dig för ont för att förtjäna detta ???

Min killes ekonomi är hans egen och han tar själv ansvar för den. Jag ska inte behöva gå in i en tråd på nätet och förklara situationer med våran ekonomi oc hhru den fungerar!

LURENDREJERI ???

Har du verkligen inget bättre för dig nu än att sitta och snacka ner mig på detta vis på nätet när det enda jag ville va väl för 2 marsvins skull ? DU (om ja tar rätt på person nu) ska väl förstå själv som sitter med marsvin hemma som saknar ögon och har diverse andra defekter. hur kan du kritisera mig för att jag vill hjälpa marsvin till ett bättre liv nrä du själv gör likadant ??? Varför gör jag fel o du rätt ?

tror du att alla omplaceringshem dryper av pengar och god ekonomi ??

Nu har jag säkert fått massor med ovänner men de gör ingenting igentligen, jag blir ledsen för det, men lika bra de. Är man intye överens o inte vill förstå varandra så kvittar det.

nu ska jag återgå till mina stackars misskötta marsvin.. Ha en trevlig helg.

Inlägget redigerat av administratör eftersom svordomar och ovårdat språk bryter mot nätverkets Skrivregler.

[Sicali83]
0

#67# Jag har bett dig att ta din ilska mot mig i pm istället, det kliar i mina fingrar men jag tänker inte gå ner på den nivån. Alla mina marsvin har ögon och jag har aldrig tagit något marsvin jag inte själv velat ha för min egen skull eller haft plats eller ekonomi till.

[exsh]
0

#64, självklart skll man veta vad man ger sig in på. Men som chickwheels berättat så är detta förmodligen ingen permanent lösning, utan tills hon hittat ett hem där de kan få det bra. Och jag känner att det är bra att ngn vågar göra ngt, ngn som har erfarenhet om denna hemska sjukdom.

Jag tror inte att hon hade tagit hem marsvinen om hon vetat att hon måste slänga ut dom i slutet av veckan. Pengar går alltid att ordna, på ett eller annat sätt! Men självklart skall man ha en plan innan man tar hem nya djur, absolut! Men jag tycker samtidigt att det är viktigt att man agerar! Och som jag skrev, jag hade görna gjort ngt, men jag har inte erfaarenheten. Pengarna finns, men absolut inte erfarenheten. Kan jag då hjälpa till på ngt sätt, så gör jag gärna det.

Oj vad jag känner att jag stavat fel, att jag är hård och kanske till och med lite svår att förstå. Men jag är absolut inte ute för att hacka ner på ngn, jag orkar inte fixa i ordning mina stavfel.. och jag är kanske helt enkelt svår att förstå ibland. Men du får en :) iaf, så att du förstår att jag inte är arg :) (oops, en till, så det kan gå! Jag är snäll idag, haha!)

#65 jag förstår dig! Det är så lätt att det blir missförstånd såhär över internet. Man hinner skriva ett inlägg innan man ser att personen man skriver till redan hunnit förklara sig. Man missar sedan att läsa det, och diskussionen är igång.

Disskusioner drar ofta med sig missförstånd och sedan är man så missförstådda på varandra att det är enklast att bara gapa! Men som sagt, jag förstår dig, och jag tycker fortfarande att det är fint av dig att göra ngt! :)

Som sagt, förlåt för väääldigt konstig/svårläst text, klockan är mycket ( för en hårt arbetande kvinna - haha!!) och jag ska snart gå och knyta mig!

Hoppas att allt lägger sig, att marsvinen får det bra, och att alla kan sova gott!

Over and out / Emma, Ulf och Milo!

[Sicali83]
0

#66# Precis, och det är ju så det ska vara. Det är också viss skillnad att gå ett par meter och att resa över hela sverige när det gäller marsvin som faktiskt inte är akut misskötta.

Cavia
0

men snälla snälla, lägg ner nu! Annonsen är borta, marsvinen har troligtvis fått ett nytt hem, end of story…ska det fortsätta diskuteras så ta det via PM, please!

[Sicali83]
0

#69# Det är ju bra att du förstår iallafall.

Abico
0

Tråden låses eftersom den aktuella annonsen inte längre finns kvar på blocket.

Hanna 

godisgrisen
0

Jag vet att du ville väl Chickweels och du har verkligen gort en dunder insats som varit där och informerat. Så det jag tänker skriva nu är inte på något sätt en kritik mot just dig. MEN denna omplaserings hysteri står mig verkligen upp i halsen. När marsvin väl kommit ut på Blocket har ju ett ljus tänts redan. Visst finns det oseriösa djurköpare som vill mata ormen men de flesta är bra folk. Jag har sålt många marsvinsungar på Blocket och bara en gång har jag nekat en person som hörde av sig för hon inte kändes okej, alla som väl köpt djur av mig är precis sånna som ska ha marsvin. Jag har mycket goda erfarenheter av djurköpare på Blocket.

De här djuren behöver ett nytt bra hem självklart. Det de inte behöver är att studsa runt hos fler hem omplaceringshem inräknade. Med största sannorlikhet hamanar de på ett bättre ställe. Vad man kan göra och som jag tycker är en väldigt bra grej är att mejla säljaren och informera om de uppenbara fel som syns och hoppas att den nya köparen får med sig informationen. Man kan också köpa de djur som ser ut att ha det helt förfärligt och ge dem ett permnanent hem. Jag har tagit hand om marsvin som var i nöd men inte för att oplacera utan de fick stanna. Dessa djur behöver lugn och ro och ett bra hem inte hatta hit och dit.

Det däringa omplaceringshemmet i Göteborg som alla älskar att hylla gör faktiskt verkligen inte rätt alla gånger då de köper in marsvinsungar på djuraffärer och omplacerar (på så sätt stödjer de grossistuppfödningen, helt vansinnigt enligt mig) och de köper marsvin på Blocket som de slussar vidare, jag tycker inte att det är rätt på något sätt. Däremot tycker jag absolut att omplaceringshem har en jätteviktig roll att fylla när folk måste lämna ifrån sig sina djur snabbt, när dumpade djur hittas eller när vanvårdrsfall behöver rehabiliteras. Jag tycker i stort att omplaceringshemmen gör ett bra jobb men när de stödköper djur får jag en dålig smak i munnen…

Jag vet ju inte vad det är för sorts "uppfödare" som vill köpa satiner som saknar stam men nog låter det otroligt oseriöst. Satinsjukan är nog inte så känd ännu så troligtvis handlar det som så ofta annars om okunnskap. Det är väl innom SMF, här på MiF och i andra väldigt marsvins intresserade kretsar som det är kännt det finns massor av övriga människor som kallar sig uppfödare.

Inlägget är låst för nya kommentarer