Blind bebis
Sitter här och leker lite med en utav ungarna, den blinda pojken. Han kuttrar, går en sväng, äter lite sallad, och bara har det bra, han är nog favoriten av ungarna.
Men är det ngt man ska tänka på när han är blind? Iaf på ena ögat.
/Ellen (:
Det är väl bra att "förvarna" när du kommer, så han inte blir rädd om nån plötsligt lyfter upp honom. Var försiktig med att möblera om i buren, annars kanske han krockar i saker. Om han bara är blind på ena ögat behöver du nog inte vara lite försiktig.

Jo det har jag koll på, den följer gärna efter mamma, hack i häl! ;)
/Ellen (:
En marsvinsunge är ju inte bara blind hur som helst. I så fall har den fått en skada eller någon ögonsjukdom. Det är t.ex. vanligt med inåtrullade ögonlock på ungar. Då får de en skada på hornhinnan som ger en grå hinna över ögar.

Han har varit så den han föddes iaf :/ och har som en grå hinna över ögat.
/Ellen (:
Den kan ju fått en skada på ögat vid födseln också. Det vore intressant att se bild.

jag kan försöka få en bra bild.
/Ellen (:

dubbel
/Ellen (:
Vad finns det för ärftliga ögonsjukdomar för marsvin? Förlåt att jag tar tråden lite, men jag har nämligen träffat ett syskonpar där den ena blev blind och sen den andra.
Du kan inte försöka ta en närmare bild på själva ögat, med fokus på just ögat? Bilden är tyvärr väldigt oskarp och det är svårt att se några detaljer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 Katarakt är väl det vanligaste, alltså gråstarr.
#12 jasså är det vanligt hos marsvin också. Har erfarenhet av det hos hund. Är det samma som gäller hos marsvin att det kan vara ärftligt eller uppkomma vis en skada direkt på ögat? Och olika sort tex bp? (bakre polär)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vet inget om olika sorter men dels kan de få det när de är gamla och det vet jag inte om man räknar som ärftligt. Det känns inte så himla allvarligt i alla fall om de får katarakt när de är sex år eller så. Däremot finns det ärftlig katarakt som kan komma ganska tidigt i livet. Det var förut vanligt bl.a. på abys men med bra avel så är problemet nu väldigt litet.
Okej. Hos hundar kan det ju hoppa över flera led och sedan komma när man minst anar det.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#11, Våran kamera är trasig, så detdär är nog den bästa bild jag kan se.
Men kan försöka när vi fixat den, eller hittar ngn annan bättre.
/Ellen (:
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
mitt marsvin fick 5 marsvinsungar för en vecka sen, en av ungarna är troligen blind på båda ögonen.
Han följer efter dem andra o lyssnar väldigt mycket.
Han är hur pigg som helst annars men man tycker ju synd om honom.
Han är sist född och mycket mindre än de andra, men minst lika pigg.

#17 Det är relativt vanligt bland dom lockiga raserna att någon eller flera av ungarna får problem med ett eller båda ögonen under dom första dagarna, dvs. att ögat får en grå hinna, troligern pga nån skada. Jag har varit med om det flera gånger, bara på lockiga raser, men det brukar alltid bli bra på några dagar-en vecka, men lite ögonsalva eller att man droppar koksaltlösning.
Så får man en sån unge, så ska man behandla ögat/ögonen så blir ögonen oftast helt normala igen.