Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 7272 ggr
Miss-K
0

Största marsvinsrasen

Jag vänder mig till er, i all er vishet, för jag hittar inte svaret på webben. Finns det en storleksskillnad mellan olika marsvinsraser, och om det finns det - hur ser rangordningen ut? Minst till störst (fysisk storlek) menar jag alltså.

Ha det gott, MK

[Tisslibiie]
1

Om jag inte har fel .. Är inte Cuy den största? *Osäker*

Creation
0

Marsvin i sig kan ju variera mycket i storlek, alltifrån 800-1500 gram, men det finns faktiskt en ras som i regel är större än alla andra marsvinsraser(denna ras avlas främst för sin storlek) och den rasen heter cuy.

Enligt SMF's guidestandard bör/ska cuyarna väga minst 1800 gram vid vuxen ålder(1,5 år).

Det finns ingen direkt rangordning som det finns med kaniner(dvärg, jätte, osv.), om det är det du menar. ;-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
0

I Sverige tror jag att cuyarna vanligen väger ca. 2-2,5kg. Vill du veta mer om rasen kan du läsa HÄR.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Precis som du redan fått svar på är Cuy den största rasen. Cuy är de marsvin som avlas fram för köttets skull i Sydamerika, men det finns en del cuyar i Sverige också (som sällskapsdjur). Rangordningen görs sällan upp efter storleksordning, det är det tuffaste marsvinet eller ofta det äldsta, som är högst i rang.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Miss-K
0

Tack!

Kanske borde skapa en ny tråd istället - men jag undrar också om det (liksom med vissa hundraser) finns Marsvinssorter som visat sig vara mindre allergiframkallande än andra?

[Strawberi]
0

#5 - det tror jag inte på alls, du måste vilket fall som helst ha spån, hö mm de sätter vilket fall som helst igång allergin faktiskt..

[Maijah]
0

#5 Nä tyvärr:/

Abico
0

#5 - Nej dom är lika allergi-ovänliga allihopa i stortsett.
Har hört att folk som har håriga marsvin utan problem dock kan känna av skinny.

Hanna 

dc
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Cuy" betyder marsvin på Spanska…

Det som finns i framförallt Peru och till mindre del i Ecuador är en framavlad marsvinsras som callas "raza Peru" (har ingen aning om det faktiskt är en "ras" dock) som forskningsavdelningen vid peruanska jordbruksdepartementet arbetat fram under många år och som är mycket vanlig vid storskalig uppfödning. Den har visserligen en hög maxvikt men det får man på vilken teddy som helst om man bara ger dem mat och väntar…

Skillnaden ligger i att de kommer upp i slaktvikt på runt ett kilo på 8 veckor, har hög fertilitet och ganska konsekvent får ett visst antal ungar vilket underlättar enormt vid uppfödning av köttdjur.
Sen visar ju inte veterinärerna på institutet som tagit fram dem upp de spinkigaste exemplaren när kamerorna åker fram så det kan ju vara därifrån man fått att de skulle vara så mycket större än andra marsvin.

http://www.inia.gob.pe/webinia/tecnologia/sede%20central/RAZA_PERU/CUY%20RAZA%20PERU.htm

nimroda
0

#9 fattar inte hur man kan visa en sida man ser ett slaktat marsvin … de e fan sjukt !!!!!!!!

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Misarn
0

Min pappa är allergisk mot marsvin men han känner av både kort,sträv och långhåriga, men har hört från flera andra att det inte är pälsen i sig som gör att man känner av allergin utan det är något ifrån huden ( om jag inte missminner mig )

Cavia
0

Varför överhuvudtaget ta upp en ett år gammal tråd, när TS redan få svar? Och bilden på det slaktade marsvinet var rätt så onödig, ja. Tror TS frågade i syfte att ha marsvin som keldjur, inte slakta dom…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

dc
0

#12: Tyckte inte att det framgick att den linje/ras som nämdes som störst inte riktigt är som de "normala" varianter som är i omlopp eftersom de tagits fram i ett specifikt syfte vad gäller tillväxt - hursomhelst så skulle jag inte ha svarat alls om jag brytt mig om att läsa trådens datum, sorry.

#9: Ber om ursäkt igen, hade inte sett vad som fanns längs ner och nu kan jag inte redigera inlägget även om jag tyckte jag såg en länk för att göra det förut. Finns någon värd tillgänglig får de gärna ta bort länken.

För att sammanfatta: var inte meningen att få någon att må dåligt och skall se till att alla vidare kommentarer är relevanta för de som har dem som husdjur.

[Maijah]
0

#11 Hudavlagringar/mjäll är huvudorsaken till pälsdjursallergi, man är överkänslig mot proteiner som finns i deras hud.. Men man kan även vara allergisk mot djurens saliv och urin t.ex. Själva pälsen är således inte det man blir allergisk mot, precis som du säger.