Ungar
Mitt marsvin Lola ska ha ungar snart och det är första gången för henne och är mycket nervös för mitt första marsvin Roxy dog av att hon hade för många ungar i magen och det var inte alls länge sen hon gjorde det. Hon dog den 6 Jan 2011 och hon var 8 månader och jag var så ledsen för jag gjorde allt för henne åkte in till veten och dom fick operera henne för att ta ut ungarna.. Är rädd det ska hända likadant för mitt andra marsvin Lola… Har någon varit med om detta med??
Roxy dog inte för att hon hade för många ungar i magen:) Antagligen hade någon fastnat eller liknande:D
När parades Lola nu igen? För då när jag var där kunde jag inte känna några bebbar, men det kan ta tid innan man känner ungar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man känner ungar nu
Det är det nog flera som har. Det är en stor risk att para sitt marsvin och man får vara beredd på att honan faktiskt kan dö. Man är ju även som ägare ansvarig till att läsa på om allt, toxicos, hur man stödmatar, ja allt om aveln. Uppfödare som har fött upp i flera år har säkerligen förlorat någon hona någon gång.
Håll koll på så hon äter ordentligt, ser du tendenser till att hon blir hängig och inte äter som hon ska, börja då stödmata direkt! Annars beöver hon lugn och ro. Och såklart mycket mat och C-vitamin. Det kommer säkert gå bra. Håller tummarna!
Parades hon nästan samtidigt som ditt andra marsvin Roxy? Då kan du nog vänta dig ungar snart. Man känner ju fosterrörelserna från vecka 7.
#2 Okej vad roligt=) ja mycket händer på 1 vecka:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon äter som vanligt och få mycket extra C-vitamin .
Ja har läst på allt med födel och sånt så jag kan det.
Lola åkte i väg för parning 1-2 veckor efter Roxy hade parats vilket var i NOv 2010 och var i väg en månad. Jag tror hon kommer få ungar någon gång mellan slutet av jan eller början av feb.
#5 Ok :-)
Honan kan ha dött av havandeskapsförgifting alltså, Toxicos. Ungarna kan inte ha fått tillräckligt med näring och tagit för mycket av hona så hon svälte. Och klarade inte av få ut ungarna. Är även möjligt att en unge kan varit kvar i magen. Eller döda ungar legat och förgiftat henne som jag sa toxicos. Att sätta en hona i avel är ett stort ansvar och val. Men förstår att du vet det.
Bästa för hålla honan bra och pigg, är låta henne ha hö konstant i buren. Det värsta du kan göra mot en dräktig hona är svälta henne. Även gärna ha fri tillgång på havre. Sedan ha grönsaker 1 gång per dygn. Eller två, beror helt på. Jag ger bara mina marsvin på em.
Lycka till med honan!
Jag fick åka till veten med Roxy för att hon inte fick ut ungarna men bara en fick hon ut och sen slutade hon krysta.. När jag kom dit så sa dom att dom måste operera henne och det gjorde hon och hon klarade operationen men efter några timmar så dog hon…
#8 - Alltså, dom klarar sällan operationerna om jag ska vara ärlig.. Du kunde väl hjälpt henne få ut ungarna annars?
Jag kunde inte få ut dom när hon inte ens krystade.. hur skulle jag få ut dom då? :S
Inte för att påminna om dåliga saker, men jag undra också hur man ska hjälpa ett marsvin att föda ifall man får komplikationer.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#9# Det känns lite hårt måste jag säga att bara slänga ur sig en sån sak. Jag är säker på att ts gjorde vad hon kunde för sin tjej.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har det kommit några bebbar tro? Hur gick allt tS?